„La Belle Époque”. În căutarea timpului pierdut ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-belle-epoque-in-cautarea-timpului-pierdut-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Scris şi regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiţiei şi programat să deschidă ediţia amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puţin diferit, însă fără nimic memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 iulie 2020

Începutul filmului este decupat atât de alert, se amestecă atât de brutal diverse epoci și sunt introduse atât de mult personaje care, pe deasupra, mai par să aibă și legături între ele, încât spectatorul abia mai ține pasul.

Evident, ritmul încetineşte şi lucrurile se clarifică treptat, iar filmul se așază pe un traseu previzibil, cu o singură noutate, la nivel de scenariu: Nicolas Bedos imaginează o afacere prin care, contra unor sume de câteva mii sau zeci de mii de euro, poți cere să ți se recreeze special o perioadă din trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat.

Nu e vorba de o reconstituire de tipul unei lumi virtuale, atât de la modă astăzi, ci de tip cinematografic old-school: cerințele clienților de a plonja în istorie sunt puse în practică în niște studiouri și platouri ca de film, cu actori care învaţă replici prestabilite şi cu atenție la cele mai mici detalii legate de obiecte, îmbrăcăminte şi atmosferă.

Pentru că relația cu soția sa Marianne (Fanny Ardant) este în dificultate, după o căsnicie de zeci de ani, și pentru că el este mai degrabă un paseist inadaptat la noutăţi, fostul autor cunoscut de benzi desenate Victor Drumond (Daniel Auteuil), retras de ceva timp din activitate, vrea să retrăiască acea zi de la începutul anilor `70 când a cunoscut-o pe femeia cu care avea să se căsătorească şi cu care avea să facă un băiat.

Aşa că apelează la serviciile de reconstituire a trecutului. Bineînţeles, lucrurile se complică, pentru că el chiar se îndrăgosteşte de femeia, Margot (Doria Tillier), care joacă versiunea tânără a soţiei sale şi care e fosta iubită a proprietarului afacerii, Antoine (Guillaume Canet), acesta fiind la rândul său prieten cu fiul lui Marianne şi a lui Drumond, Maxime (Michaël Cohen), dornic să îşi vadă părinţii din nou fericiţi.

În fine, e mai puţin interesantă această încrengătură telenovelistică de relaţii, deşi filmul este în primul rând despre eternele crize din cupluri, indiferent de vârstă, şi despre potenţiale împăcări.

Dacă e ceva totuşi stimulant în „La Belle Époque”, atunci e modul, până la un punct inventiv, în care e pus în scenă jocul dintre un stil de viaţă pragmatic şi un stil de viaţă boem, dintre ancorarea în prezent şi alunecarea în nostalgie, dintre deziluzii şi speranţe, dintre prezent şi trecut, până la găsirea echilibrului aşteptat.

Sigur, astfel de contraste simple sunt la îndemâna oricărui scenarist, iar Nicolas Bedos are meritul că găseşte o perspectivă ceva mai proaspătă de a vorbi despre lucruri atât de des întâlnite, mai ales în cinema-ul mainstream.

„La Belle Époque” este un feel-good movie à la française. O comedie romatică realizată ca la carte, aparent fără alte ambiţii decât de a emoţiona şi de a distra un public dornic să petreacă o seară agreabilă la cinema sau pe canapeaua de acasă.

„La Belle Époque” va fi proiectet în deschiderea TIFF, la 31 iulie, şi va fi distribuit în România de Independenţa Film.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.