„La drum cu tata”. Fără personalitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-drum-cu-tata-fara-personalitate/

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune şi Film din München.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 februarie 2017

E cu atât mai greu, cu cât lungmetrajul este o complexă coproducţie europeană (Germania-România-Ungaria-Suedia). Iar trama este plasată în august 1968, când, pe fundalul invaziei conduse de sovietici în Cehoslovacia şi a celebrului discurs al lui Nicolae Ceauşescu de condamnare a intervenţiei (redat printr-o înregistrare de arhivă), doi fraţi româno-germani (jucaţi de Alex Mărgineanu şi Răzvan Enciu) îşi duc tatăl bolnav (Ovidiu Schumacher) de la Arad spre Germania de Est pentru o operaţie. Călătoria nu se desfăşoară aşa cum era prevăzut, astfel că familia ajunge inclusiv în Germania de Vest, prilej dramaturgic pentru a pune în oglindă imaginile a două lumi diferite.

Însă eforturile de producţie şi ambiţia de a reconstitui cât mai fidel o epocă, pornind, aşa cum mărturişte regizoarea, de la întâmplări reale prin care a trecut tatăl său, nu pot fi invocate ca alibiuri pentru lipsa de personalitate şi de îndrăzneală a acestui film cuminte. Debutul este, de foarte multe ori, cartea de vizită a unui regizor, cea care îl impune. De aceea, mulţi autori de cinema îşi asumă, conştient sau instinctiv, cele mai mari riscuri la început de drum. Nu este cazul aici.

Desprinsă de orice influenţă majoră a Noului Cinema Românesc, fapt care putea fi un avantaj, prin potenţialul de a aduce un suflu nou, al unui alt stil, al unei alte şcoli şi al altor experienţe, Anca Miruna Lăzărescu alege, în schimb, calea uşoară. Opţiunea unui film „internaţional”, fără mari ambiţii, cu excepţia unei griji apăsate pentru imagine (Christian Stangassinger), atinsă uşor de calofilie, şi a unor costume şi decoruri într-o cromatică pronunţată.

Cauza principală a lipsei de forţă din „La drum la tata” vine din scenariu, al cărui academism iese la suprafaţă cu fiecare personaj, mereu încadrabil câte unui tipar, şi cu fiecare conflict – schematic şi previLa drum cu tata zibil.

Fiul cel mare, medic, este colaborator al Securităţii, în timp ce fiul cel mic, student, compune şi cântă melodii subversive şi
scrie pe ziduri numele lui Alexander Dubček, liderul reformator de scurtă durată al Cehoslovaciei. Însă rolurile se vor schimba odată cu sosirea în Germania de Vest, dar transformările prin care se presupune că trec cei doi tineri sunt firav dramatizate. Ele sunt rezultatul mai degrabă al unei scriituri multe prea vizibile, al artificiilor unui scenariu de manual clasic, fără strălucire şi fără respiraţie, care cere ca personajele să sufere schimbări uşor perceptibile, iar fiecare secvenţă să aibă un minim conflict.

În aceeaşi notă simplistă este redat şi contrastul din Occident, reprezentat de libertatea pe care tinerii din Germania de Vest o au de a manifesta în favoarea Uniunii Sovietice, şi statele comuniste, în special România, unde ar domni frica şi delaţiunea.

Anca Miruna Lăzărescu nu îşi propune să chestioneze în vreun fel perioada pe care o reconstituie. Sau măcar să caute zonele de mister, subînţelesurile, cărările mai puţin bătătorite, gravitatea momentului. Dimpotrivă, „La drum cu tata” nu face decât să amestece un fir narativ cât de poate de uzat cu reprezentări clişeistice, de carte de istorie scrisă pentru străini, ale trecutului – de la discursul lui Ceauşescu şi turnătorie, la obsesia plecatului în străinătate, tancurile sovietice intrând în Cehoslovacia sau importanţa postului Radio Europa Liberă. Este ca o vizită ghidată, fără multă imaginaţie, printr-un muzeu virtual al comunismului.

Iar mizanscena şi decupajul deloc ofertante, simple instrumente de transmitere a unor informaţii menite a împinge naraţiunea înainte, fără capacitatea de a surprinde sau de a crea o altă atmosferă decât cea de carte poştală, nu fac decât să întărească sentimentul de déjà-vu. „La drum cu tata” lasă impresia unui film pe care l-ai mai văzut de prea multe ori înainte, când de fapt ţi-ai fi dorit ceva proaspăt.

„La drum cu tata” este distribuit de Strada Film International şi va intra în cinematografe la 3 februarie.

Foto: La drum cu tatade Strada Film International

10
/09
/18

„Aş prefera ca cinci persoane să-mi cunoască activitatea şi să considere că este bună, decât să mă cunoască cinci milioane de oameni şi să nu le pese de ce fac eu.” - Colin Firth. Actorul britanic, câștigător al unui premiu Oscar pentru rolul din ”The King’s Speech” (2011), împlinește astăzi 58 de ani.

10
/09
/18

Se găsește în cinematografe filmul documentar „Licu, o poveste românească”. Regizat de Ana Dumitrescu, o artistă stabilită în Franța.

10
/09
/18

Festivalul Internațional Astra Film își aniversează cea de-a 25-a ediție în 2018 cu un program de peste 100 de filme de non-ficțiune remarcabile, grupate pe 5 secțiuni competiționale și 14 programe tematice.  Selecția Astra Film 2018 își propune trezirea curiozității și mirării publicului Festivalului, precum și explorarea, împreună cu acesta, a temelor cruciale, subiectelor și evenimentelor care afectează astăzi întreaga lume.

07
/09
/18

CRONICĂ DE FILM În „BlacKkKlansman”, laureat cu Marele Premiu al Juriului la Cannes, Spike Lee atacă dezinvolt, cu un amestec de umor şi amărăciune, problema rasială din America, pornind de la povestea spectaculoasă a unui tânăr polițist de culoare care s-a infiltrat în Ku Klux Klan la începutul anilor `70.

07
/09
/18

O producţie New Line Cinema, ,,Călugăriţa: Misterul de la mânăstire" explorează încă un colţ întunecat al universului ,,The Conjuring", ale cărui filme au doborât recorduri şi au înspăimântat publicul din toată lumea. De vineri, 7 septembrie, locaţii cheie din România vor putea fi descoperite direct pe marile ecrane, în ,,Călugăriţa: Misterul de la mânăstire".

07
/09
/18

Întrebat care ar trebui să fie epitaful său, Burt Reynolds a răspuns: "A avut o viaţă dată naibii şi a făcut tot ce-a putut - chiar tot ce-a putut - ca să nu supere pe nimeni". Celebrul actor a murit, joi dimineața, la vârsta de 82 de ani în urma unui atac de cord.  Burt Reynolds se luptase cu probleme de sănătate în ultimii ani.

04
/09
/18

„Insuficiența lui respiratorie se agravase…. Așa scriau ziarele în primele zile ale toamnei lui ’98. (...) Și-a încheiat socotelile de tânăr și tânăr a rămas, asemeni mamei, care plecase la fel de tânără, pe vremea studenției lui. (...) Anul 1998 a adus multă tristețe în lumea teatrului. Plecase Dumitru Furdui în aprilie, apoi în august, Coca Andronescu, iar în toamnă, doi dintre colegii de la Teatrul Mic, Leopoldina Bălănuță și Ion Marinescu.", nota, ieri, pe pagina sa de facebook, scriitoarea Annie Muscă, în ziua în care s-au împlinit 20 de ani de la moartea actorului Dinu Manolache. 

04
/09
/18

Festivalul de film documentar fARAD revine la Cinema Arta din Arad între 3-7 octombrie cu o selecție variată și efervescentă de filme documentare premiate în marile festivaluri internaționale. Tema celei de-a cincea ediții este Trup/Suflet, iar selecția din acest an prilejuiește o explorare temerară a naturii caleidoscopice a erosului uman și a cotloanelor ambigue ale intimității.

04
/09
/18

56 de filme vor participa în cele 5 secţiuni competiţionale ale Festivalului Internaţional Astra Film, eveniment programat pentru perioada 15-21 octombrie. 11 documentare vor avea premiera mondială la Festival.

03
/09
/18

Cea de-a 9-a ediție a festivalului dedicat filmului și artei culinare balcanice, Divan Film Festival s-a încheiat sâmbătă. Timp de nouă zile, de pe 24 august până pe 1 septembrie, cei aproximativ 4.000 de spectatori prezenți în Craiova și Port Cultural Cetate au participat la proiecții și întâlniri cu cineaști din spațiul balcanic, concerte și demonstrații culinare de excepție.

Pagina 60 din 273« Prima...102030...5859606162...708090...Ultima »