La o şuetă nocturnă cu Sylvia Plath
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-o-sueta-nocturna-cu-sylvia-plath/

Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepţie din cufărul cu păpuşi vechi. Spectatorii pătrund în sală ca printr-o oglindă fermecată, în toiul unei şedinţe de spiritism. Trei tinere în rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Un articol de Teodora Gheorghe|27 februarie 2014

Sau „Midnight chat with Sylvia Plath“. Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepție din cufărul cu păpuși vechi. Spectatorii pătrund ȋn sală ca printr-o oglindă fermecată, ȋn toiul unei ședințe de spiritism. Trei tinere ȋn rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Ȋntr-o atmosferă de mister luciferic și lună plină, Ioana Marchidan, Letiția Vlădescu și Ioana Anastasia Anton reȋnvie geniul tulburat al Sylviei Plath, enigmatica scriitoare americană care și-a azvȃrlit de pe umeri povara vieții la doar 30 de ani.

Pe măsură ce vraja se ȋnfiripă, ele ne vorbesc cu glasul Sylviei, o voce răsunȃnd din poemele sale. Un jurnal ȋngălbenit dezvăluie tainele femeii care tȃnjea după „o iubire arzătoare, dar una cu care să pot trăi.”
Midnight chat with Sylvia Plath
 

 

Letiţia Vlădescu, Ioana Anastasia Anton şi Ioana Marchidan, în „Midnight chat with Sylvia Plath“

Din faldurile timpului, se distinge cȃte un bărbat. Niciunul nu e cu adevărat real, mai degrabă o umbră al unui sarcastic: „ce-ar fi fost dacă?“. Și totuși, unul dintre ei ȋși croiește drum spre existență. Numele lui e Richard. Să fie el cel pentru care s-a sinucis? Ȋn jurul mesei de spiritism gravitează o suită de ȋntrebări. Toate oftează după un răspuns, dar Sylvia Plath nu spune niciodată mai mult decȃt versurile ei.

Spectrul ei se arată ȋn cele din urmă și nu e cum ne-am fi așteptat. Melania Magré seamănă cu o femeie-copil ȋnchisă pentru eternitate ȋntr-o clepsidră unde nisipul mării curge de jos ȋn sus, dinspre neființă spre tăcere.

Melania Magre

Costumul de baie albastru și pălăria chic evocă o senzualitate resemnată, stinsă demult, dar care continuă să mocnească ȋntr-un buzunar obscur al trecutului. Pentru domnișoarele moarte, fericirea nu e decȃt o poză, un carnaval meschin, pare să spună.

Tristețea ȋi stă răstignită pe chip sub forma unui zȃmbet straniu. Dacă n-aș ști mai bine, aș crede că ȋși așteaptă tortul aniversar. Doar că Sylvia a suflat de mult ȋn lumȃnări. Ȋn cameră s-a făcut ȋntuneric, petrecerea s-a sfȃrșit. Din cȃnd ȋn cȃnd, ȋn beznă mai sclipește cȃte o amintire: figura blȃndă a tatălui, suferința morbidă lăsată ȋn urmă de moartea lui, unchiul Frank sau o pereche de pantofi roșii.

„Midnight chat with Sylvia Plath” este un spectacol răscolitor de lectură și magie, care ți se strecoară ȋn inimă ca o otravă dulce, ȋn acordurile unei muzici melancolice. Sugestii: timp de o oră, familiarul se uită și banalul se lasă la intrarea ȋn teatru, undeva pe Hristo Botev. Pentru că ȋnăuntru se fabrică un frumos coșmar cu iz literar.

Premiera spectacolului a avut loc la Teatrul Mignon, luna aceasta.

Foto din Midnight chat with Sylvia Plath – Dani Ioniţă

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.