„La serva padrona” de Pergolesi, în regia lui Silviu Purcărete, ajunge la Bucharest Opera Festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-serva-padrona-de-pergolesi-in-regia-lui-silviu-purcarete-ajunge-la-bucharest-opera-festival/

Opera Naţională Română din Timişoara invită publicul la spectacolul de operă bufă „La serva padrona”, de Giovanni Battista Pergolesi, miercuri, 29 iunie 2022, de la ora 19.00, în cadrul primei ediţii a Bucharest Opera Festival, care va avea loc în Sala de spectacole a Operei Naţionale Bucureşti.

Un articol de Liliana Matei|17 iunie 2022

Regia artistică este semnată de Silviu Purcărete, într-un cadru scenografic realizat de Dragoș Buhagiar, iar conducerea muzicală este asigurată de Mihnea Ignat.

Biletele sunt disponibile pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

Bucharest Opera Festival se va desfășura în perioada 24 iunie–2 iulie pe scena Operei Naționale București. Festivalul are potenţialul de a deveni un eveniment anual şi va oferi publicului bucureştean ocazia de a cunoaşte performanţele în domeniu ale tuturor instituţiilor naţionale de profil aflate în subordinea Ministerului Culturii, cărora li se alătură ca invitaţi, de această dată, Opera Română Craiova şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău.

Acest spectacol realizat în plină pandemie îndeamnă iubitorii artelor spectacolului să-l perceapă „precum un foton din luminița de la capătul tunelului, atomul speranței spre normalitate”. Plănuită inițial pentru lansare, în ciuda oricăror vicisitudini determinate de contextul sanitar, „La serva padrona” este o premieră de operă din genul liric, menită să ilustreze că „viața nouă se naște din ruine”.

Povestea este simplă – Uberto, un burlac tomnatic, se plânge mereu de aroganța servitoarei sale. Într-adevăr, Serpina nu i-a pregătit ciocolata, refuză să-i aducă peruca, pălăria și haina și, de fapt, îi interzice să iasă din casă. În aceste condiții, Uberto cere ajutorul valetului său, Vespone, pentru a găsi o femeie cu care să se însoare și să scape de neobrăzata Serpina. Acesta are însă un as în mânecă și decide să-l facă pe Uberto s-o ia de nevastă.

„Celebra operă bufă La serva padrona a fost reprezentată pentru prima oară pe scena teatrului San Bartolomeo din Napoli, la 28 august 1733, ca un intermezzo al operei seria Prizonierul mândru. Succesul Servei a fost unul din marile evenimente ale istoriei muzicii și cariera strălucită pe care a făcut-o această genială creație a tânărului napolitan după moartea compozitorului a contribuit în chip esențial nu numai la triumful operei buffa în întreaga Europă, dar a înrâurit întreaga viață artistică a altor țări și în primul rând al Franței”, menționa Alfred Hoffman în lucrarea „Drumul operei”.

Protagoniștii spectacolului sunt: soprana Narcisa Brumar (Serpina), baritonul George Proca (Uberto) și baritonul Cristian Rudic (Vespone). Orchestra Operei Naționale Române din Timișoara este coordonată de Mihnea Ignat. Interpretarea la teorbă este asigurată de Caius Hera, iar partitura clavecinului va fi interpretată de Rareș Păltineanu. Regia tehnică este asigurată de Hellen Ganser și Lucian Boru, pregătirea muzicală este coordonată de Rareș Păltineanu, iar sufleor este Eugenia Gyuriș.

„O farsă ne surâde peste secole, farsă ce conține două ingrediente eterne ale operei bufe – visul servului de a deveni stăpân și un triunghi amoros mai aparte. La Serva Padrona al Operei Naționale Române din Timișoara e poate un prilej de a regăsi mereu calea către zâmbet…”, a comentat regizorul Silviu Purcărete.

„Sunt din nou pe scenă! Ce frumos! Ce bucurie! Ce onoare să lucrez din nou alături de colegii mei artiști și tehnicieni la un nou spectacol, să dăruim din nou bucăți de viață publicului. Sunt fericit și că fac parte și creez alături de trupa Operei Naționale Române din Timișoara; este un loc care m-a ales și pe care l-am ales. Alături de Silviu Purcărete mă redescopăr mereu și-mi redescopăr limitele, fapt care mă ține „tânăr”. Cred că formula Silviu Purcărete, Mihnea Ignat și Dragoș Buhagiar este de viitor, sună bine și arată bine”, a explicat scenograful Dragoș Buhagiar.

„Chiar și pentru noi, cei care trăim pe scândura scenei unui teatru de operă, tradiția, și mai ales importanța școlii muzicale napoletane s-a afundat, din nefericire, în abisul uitării unui timp trecut foarte îndepărtat. Compozitori precum N. Porpora, G. Paisiello, D. Cimarosa sau G. B. Pergolesi sunt de fapt creatorii operei bufe, gen liric născut la Napoli (Italia) la începutul secolului al XVIII-lea. Fără aportul acestora și al multor altora care au format celebra Scuola Napoletană, opere precum „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart sau „Falstaff” de G. Verdi cu siguranța ar fi luat o cu totul altă formă decât cea cunoscută nouă astăzi. „La serva padrona” este exemplul perfect de Opera bufă. Din punct de vedere dramatic construcția celor trei personaje își trage seva din commedia dell’arte. Din punct de vedere muzical toate procedeele și mijloacele folosite cu geniu de Pergolesi susțin și potențează firul dramatic. Aceasta incursiune a Operei Naționale Române din Timișoara ne dă posibilitatea de a aborda și prezenta acest tip de repertoriu dintr-o perspectiva muzicală istoricistă care are menirea de a oferi fundația indispensabilă pentru construcția unui spectacol de teatru muzical modern și de calitate”, a comentat Mihai Ignat.

Spectacolul este cântat în limba italiană și supratitrat în limba română, iar durata este de 60 de minute (fără pauză). Vârsta minimă recomandată este 10 ani.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.