„La vérité”/”The Truth”. Împăcări ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-verite-the-truth-impacari-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 iunie 2020

Mi-e teamă atunci când un autor de cinema care îmi place – şi care înseamnă mai mult decât un simplu meşteşugar ce poate lucra oriunde – iese din ţara şi cultura lui şi face un film internaţional, într-o altă limbă (care e de cele mai multe ori engleza). Am văzut prea multe rateuri de acest fel, ca să nu privesc cu scepticism orice nou demers asemănător.

Filmat în Franţa, vorbit în franceză şi engleză şi cu o distribuţie care îi are în rolurile principale pe Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” este cel mai nou titlu al japonezului Hirokazu Koreeda, devenit celebru în întreaga lume şi în afara circuitului festivalier când a câştigat Palme d`Or la Cannes cu „Shoplifters” în 2018 şi un an mai târziu a fost nominalizat la Oscar.

Succesul l-a propulsat în poziţia – tentantă probabil pentru mulţi cineaşti – de a putea face un film cu două din simbolurile cinematografiei franceze (Deneuve şi Binoche) şi cu un mare actor american (Hawke), recunoscut pentru rolurile sale din cinema-ul independent, dar şi pentru trilogia „Before”, puternic legată şi de Franţa.

Însă oferă acest film, primul realizat de Hirokazu Koreeda în alte limbi decât japoneza, mai mult decât plăcerea de a vedea împreună trei actori uriaşi, coordonaţi de un regizor preocupat în special de emoţiile şi tensiunile, trăite la foc mic, care apar în relaţiile dintre membrii unei familii?

Cu certitudine, „La vérité”/”The Truth” nu este un eşec, dar nu se numără nici printre cele mai reuşite filme ale regizorului japonez. Din fericire, asta contează mai puţin în cazul unor astfel de autori, al căror parcurs este demn de urmărit tocmai prin declinările sale.

La început, e bizareria uşor stânjenitoare de a le vedea pe Deneuve şi Binoche în roluri de mamă şi fiică reîntâlnite la Paris după ceva timp – prima, o legendă a cinematografiei franceze care tocmai şi-a lansat o autobiografie („La vérité”) pare-se nu foarte fidelă realităţii, iar a doua, fiica sa scenaristă stabilită în America şi căsătorită cu un actor de mâna a doua, cu care are şi o fetiţă.

Însă după ce te acomodezi cu această excentricitate, filmul te absoarbe prin simplitatea şi lejeritatea aparente cu care Hirokazu Koreeda îşi desfăşoară preocupările sale tematice şi stilistice în jurul unei protagoniste ajunsă într-un moment în care trebuie să îşi reevalueze viaţa.

Şi chiar dacă personajul lui Deneuve ocupă prim-planul, iar actriţa franceză e adorabilă în rolul unei mari actriţe franceze cam afurisite, scenariul şi regia lasă suficient spaţiu şi pentru restul personajelor.

În acest fel, construcţia elaborată a japonezului, cu regia sa discretă, îşi devoalează treptat subtilităţile, până la un happy-end luminos, dar lipsit de patetism, la care personajele ajung după ce şi-au depăşit răutăţile şi au trecut prin revelaţii trăite în imititatea şi căldura relaţiilor cu cei apropiaţi.

„La vérité”/”The Truth” nu este o operă originală şi revoluţionară, cu atât mai mult cu cât Hirokazu Koreeda se foloseşte de vechiul artificiu de film în film pentru a vorbi despre trecutul celor două femei.

Însă aparenta sa gratuitate şi plăcerea de a-i vedea pe cei trei actori sub mâna unuia din mari cineaşti japonezi ai momentului îl fac un film mai mult decât agreabil.

Filmul a avut premiera mondială anul trecut la Festivalul de la Veneţia şi va fi distribuit în România de Independenţa Film.

07
/10
/24

Săptămâna aceasta începe KINOdiseea - Festivalul internațional de film pentru publicul tânăr, ajuns la ediția cu numărul 16. Între 9 și 13 octombrie, la Sala Gloria și Cinema Muzeul Țăranului din București, publicul va putea descoperi o selecție remarcabilă de filme educative, recunoscute și premiate la festivaluri prestigioase precum Annecy, BUFF Malmö sau Locarno Kids.

07
/10
/24

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, se lansează în cinematografele din țară pe 11 octombrie. „Clara”, lungmetrajul românesc regizat de Sabin Dorohoi, spune povestea milioanelor de români care sunt nevoiți să plece în străinătate pentru a asigura familiilor lor un trai mai bun. 

02
/10
/24

Una dintre cele mai vaste și diverse selecții de animații produse în ultimul an va putea fi văzută în competiția oficială a celei de-a XIX-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest, desfășurată în perioada 4-13 octombrie.

30
/09
/24

Festivalul Intonațional de Film și Televiziune SIMFEST, ediția 21, debutează oficial luni, 30 septembrie, cu Zilele Filmului Românesc. Ca în fiecare ediție, evenimentul pune la dispoziția locuitorilor din Tg. Mureș o selecție de filme românești recente, multiplu premiate, care vor fi proiectate zilnic la Centrul Cultural „Mihai Eminescu”. Accesul la oricare dintre filmele din festival este complet gratuit și nu necesită rezervare.

26
/09
/24

Peste 350 de filme de scurt si lungmetraj din întreaga lume, grupate în 90 de proiecții, sunt incluse anul acesta în programul Festivalului Internațional de Animație Animest (4 - 13 octombrie). Timp de 10 zile, spectatorii de toate vârstele vor savura poveștile animate pe marile ecrane din București, multe dintre ele prezentate chiar de creatorii lor, invitați speciali la eveniment. Programul complet și biletele la cea de-a 19-a ediție Animest sunt de azi disponbile online. 

24
/09
/24

Astăzi, 24 septembrie, cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF debutează cu două avanpremiere ale filmului TWST / Things We Said Today, cel mai recent film al regizorului Andrei Ujică, în cadrul Galei de deschidere, de la ora 19.00, la Cinemateca Eforie, dar și de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco. Proiecția de la Cinemateca Eforie va fi urmată de o discuție cu regizorul Andrei Ujică.