„La vérité”/”The Truth”. Împăcări ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-verite-the-truth-impacari-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 iunie 2020

Mi-e teamă atunci când un autor de cinema care îmi place – şi care înseamnă mai mult decât un simplu meşteşugar ce poate lucra oriunde – iese din ţara şi cultura lui şi face un film internaţional, într-o altă limbă (care e de cele mai multe ori engleza). Am văzut prea multe rateuri de acest fel, ca să nu privesc cu scepticism orice nou demers asemănător.

Filmat în Franţa, vorbit în franceză şi engleză şi cu o distribuţie care îi are în rolurile principale pe Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” este cel mai nou titlu al japonezului Hirokazu Koreeda, devenit celebru în întreaga lume şi în afara circuitului festivalier când a câştigat Palme d`Or la Cannes cu „Shoplifters” în 2018 şi un an mai târziu a fost nominalizat la Oscar.

Succesul l-a propulsat în poziţia – tentantă probabil pentru mulţi cineaşti – de a putea face un film cu două din simbolurile cinematografiei franceze (Deneuve şi Binoche) şi cu un mare actor american (Hawke), recunoscut pentru rolurile sale din cinema-ul independent, dar şi pentru trilogia „Before”, puternic legată şi de Franţa.

Însă oferă acest film, primul realizat de Hirokazu Koreeda în alte limbi decât japoneza, mai mult decât plăcerea de a vedea împreună trei actori uriaşi, coordonaţi de un regizor preocupat în special de emoţiile şi tensiunile, trăite la foc mic, care apar în relaţiile dintre membrii unei familii?

Cu certitudine, „La vérité”/”The Truth” nu este un eşec, dar nu se numără nici printre cele mai reuşite filme ale regizorului japonez. Din fericire, asta contează mai puţin în cazul unor astfel de autori, al căror parcurs este demn de urmărit tocmai prin declinările sale.

La început, e bizareria uşor stânjenitoare de a le vedea pe Deneuve şi Binoche în roluri de mamă şi fiică reîntâlnite la Paris după ceva timp – prima, o legendă a cinematografiei franceze care tocmai şi-a lansat o autobiografie („La vérité”) pare-se nu foarte fidelă realităţii, iar a doua, fiica sa scenaristă stabilită în America şi căsătorită cu un actor de mâna a doua, cu care are şi o fetiţă.

Însă după ce te acomodezi cu această excentricitate, filmul te absoarbe prin simplitatea şi lejeritatea aparente cu care Hirokazu Koreeda îşi desfăşoară preocupările sale tematice şi stilistice în jurul unei protagoniste ajunsă într-un moment în care trebuie să îşi reevalueze viaţa.

Şi chiar dacă personajul lui Deneuve ocupă prim-planul, iar actriţa franceză e adorabilă în rolul unei mari actriţe franceze cam afurisite, scenariul şi regia lasă suficient spaţiu şi pentru restul personajelor.

În acest fel, construcţia elaborată a japonezului, cu regia sa discretă, îşi devoalează treptat subtilităţile, până la un happy-end luminos, dar lipsit de patetism, la care personajele ajung după ce şi-au depăşit răutăţile şi au trecut prin revelaţii trăite în imititatea şi căldura relaţiilor cu cei apropiaţi.

„La vérité”/”The Truth” nu este o operă originală şi revoluţionară, cu atât mai mult cu cât Hirokazu Koreeda se foloseşte de vechiul artificiu de film în film pentru a vorbi despre trecutul celor două femei.

Însă aparenta sa gratuitate şi plăcerea de a-i vedea pe cei trei actori sub mâna unuia din mari cineaşti japonezi ai momentului îl fac un film mai mult decât agreabil.

Filmul a avut premiera mondială anul trecut la Festivalul de la Veneţia şi va fi distribuit în România de Independenţa Film.

06
/04
/23

American Independent Film Festival revine anul acesta la București cu cea de-a VII-a ediție, care va avea proiecții în sălile de cinema din București, între 21 și 24 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Cinemateca Eforie, și proiecții în aer liber, între 23 și 25 iunie, la Roaba de cultură, în Parcul Herăstrău.

31
/03
/23

KineDok – programul internațional ce promovează filmul documentar în spații alternative – revine la Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Pe 4 aprilie, de la ora 16:00, la Biblioteca Metropolitană București – Filiala Dimitrie Cantemir (Str. Viitorului nr. 52), prezentăm dezbaterea „Rolul bibliotecilor în activarea comunității locale prin film documentar”.

30
/03
/23

Telespectatorii TVR Cultural sunt invitaţi sâmbătă, 1 aprilie, la o nouă „Noaptea Albă a Filmului Românesc", alături de regizorul Cristi Puiu. Apreciatele filme „Moartea domnului Lăzărescu", „Sieranevada" și „Malmkrog", dar și scurtmetrajul „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea" se regăsesc printre filmele difuzate de TVR Cultural, pe 1 aprilie.

29
/03
/23

O nouă producție din Franța se pregătește să ajungă pe marile ecrane din România, începând cu data de 14 aprilie. În regia lui Laurent Charbonnier și a lui Michel Seydoux, doi artiști emblematici pentru industria de documentar despre natură, „Ștejarul și locuitorii săi” este un film despre universul unui stejar cu vârsta de 210 ani și importanța sa pentru toate vietățile pentru care el înseamnă acasă.

29
/03
/23

Festivalului de Film Românesc de la Nantes prezintă a doua sa ediţie în perioada 29 martie – 2 aprilie 2023, în organizarea Centrului Cultural Franco-Român de la Nantes şi având ca partener principal Institutul Cultural Român de la Paris. În luna Francofoniei, festivalul celebrează cultura română francofonă şi diversitatea culturală, marcând 30 de ani de la aderarea României la Organizaţia Internaţională a Francofoniei.

27
/03
/23

În acest sfârșit de săptămână începe Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului ONE WORLD ROMANIA, care revine în 2023 la București cu o selecție de 35 de filme documentare, trei retrospective, 8 evenimente de tip panel talk/workshop și o expoziție conexă.

20
/03
/23

În afara titlurilor noi, One World Romania propune în acest an şi trei retrospective de neratat: una concentrată pe cineastul sârb nonconformist Želimir Žilnik, în prezenţa acestuia, o alta cu filme ale regretatei regizoare libaneze Jocelyne Saab şi una dedicată dedicată împlinii a 30 de ani de existență a Fundației Arte Vizuale (FAV).