Ladj Ly, noul rebel al Cannes-ului, invitat la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/ladj-ly-noul-rebel-al-cannes-ului-invitat-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Nicio ediţie de Cannes fără o recoltă de filme controversate, excesive, provocatoare, deranjante. La rândul său, Les Films de Cannes à Bucarest a pregătit o selecţie tulburătoare cu cele mai discutate şi controversate oferte ale ediţiei din 2019. Noul copil minune al filmului francez, Ladj Ly, va fi prezent la Bucureşti pentru a vorbi despre cum e să porneşti o revoluţie cinematografică din suburbii.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2019

Les Misérables, regia Ladj Ly, Premiul Juriului (ex-aequo) Cannes 2019. “Dacă vrei cu adevărat să faci o revoluţie, trebuie să ieşi în stradă în fiecare zi”, spune regizorul Ladj Ly, al cărui lungmetraj de debut a fost inclus în competiţia oficială de la Cannes.

„Cine crede că e vorba de o nouă ecranizare a clasicului lui Victor Hugo, se înşeală”, scrie revista Variety. „Dar există un motiv pentru care Les Misérables poartă acelaşi titlu: ambele sunt amplasate în Montfermeil, suburbia muncitorească unde regizorul a crescut. Un secol mai târziu, mizeria e încă acolo, iar violenţa poliţiei rămâne un factor…”

Les Misérables

Pelicula are în centru trei membri ai brigăzii anti-criminalitate care se confruntă cu tensiuni între bandele rivale din vecinătate. Inspirat de revoltele din 2005 de la Paris, de La Haine, pelicula cult a lui Mathieu Kassovitz şi de scurtmetrajul cu acelaşi nume al lui Ly, câştigător al unui premiu César, Les Misérables e o perspectivă provocatoare asupra tensiunilor dintre rezidenţii marginali şi poliţie.

Regizorul declară că e crucial ca oamenii care au trăit în aceste locuri să-şi spună povestea şi este frustrat că sunt atât de puţini regizori de culoare activi în Franţa de azi. „Lumea cinema-ului este foarte închisă: e rezervată unei anume elite. Poţi număra regizorii de culoare pe degetele de la o mână”, spune el în acelaşi interviu. „De aceea am fondat şcoala noastră de film”. Se numeşte Kourtrajmé, la fel ca şi colectivul regizoral unde a debutat. Ly spune că şcoala gratuită dă ocazia participanţilor să facă parte din următoarea generaţie de cineaşti francezi.

“E o şcoală pe care o poate accesa oricine – nu există taxă. Trebuie să ne implicăm, să preluăm controlul şi să începem să schimbăm lucrurile. Nu vrem să ni se impună nimic. Cunoaştem aceste teritorii şi ştim cum să acţionăm. De când cu alegerea lui Macron, sunt şi mai multe probleme sociale. Noi protestăm împotriva acestor condiţii de 20 de ani, dar nu se întâmplă nimic. Înainte, oamenii erau indiferenţi pentru că era vorba de periferie, acum toţi francezii sunt afectaţi. Avem impresia că politicienilor nu le pasă.”

Bacurau

La Cannes, Les Misérables a fost primit cu ovaţii unanime şi a reuşit performanţa să-i învingă pe Tarantino, Almodóvar, Loach şi Dolan în competiția pentru Premiul Juriului. “O minune tehnică şi un debut uluitor” scria Variety.  Peste noapte, Ly a devenit un star. Drepturile de difuzare pentru piaţa americană au fost achiziţionate imediat de Amazon pentru 1.5 milioane dolari, cea mai mare vânzare pentru un debutant la Cannes din istorie.

Bacurau, regia Kleber Mendonça Filho şi Juliano Dornelles, Premiul Juriului (ex-aequo) Cannes 2019

Un portret perseverent şi amplu al unei comunităţi braziliene care luptă împotriva spectrului sumbru al modernităţii. „Un western magnific şi dement despre pericolele modernizării accelerate.” Indiewire

„La fel ca şi memorabilul Aquarius, din 2016, Bacurau are în centru o femeie teribil de încăpăţânată care refuză să-şi cedeze locul în lume. Regizorul îmbină totul, de la Cei şapte samurai la Hostel într-un sângeros şi neapologetic <<la naiba>> adresat tuturor celor care cred că tehnologiile revoluţionare le permit să transforme lumea în abator personal”, citim pe Variety, în timp ce The Guardian ne pregătește pentru un „western frisonant, executat cu o claritate necruţătoare, cu accente horror despre un oraş asediat de o ameninţare misterioasă”.

The Wild Goose Lake

The Wild Goose Lake, regia Diao Yinan, Competiţie Cannes 2019

Un gangster fugar ce caută izbăvirea… O fată în pericol care riscă totul ca să-şi câştige liberatea… Ambii hăituiţi pe malurile unui lac, în ceea ce-ar putea fi ultima lor zi din viaţă. „Diao Yinan livrează noir-ul chinezesc absolut, în care stilul răvăşitor şi mizanscena inventivă formează substanţa. Un film care respiră graţie meşteşugului său vibrant şi a reimaginării fluide a unor scenarii care, până acum, ar fi trebuit să devină clişee. Făcând echipă cu operatorul Dong Jinsong, Diao dă dovadă de o stăpânire formală extraordinar de elastică. Această dramă atmosferică, hiperstilizată… e de un existenţialism mimimalist în stilul lui Jean Pierre Melville… şi confirmă că tradiţia noir e reinventată în China.” Variety

Beanpole, regia Kantemir Balagov, Premiul pentru regie Un Certain Regard, Cannes 2019

1945, Leningrad. Al doilea război mondial a devastat oraşul şi psihicul oamenilor. Două tinere căută să-şi refacă viaţa în mijlocul ruinelor.

Beanpole

„Pentru orice cinefil, poate veni ca un şoc revelaţia că încă mai poate fi complet anihilat de imaginile proiectate pe un ecran. Şi, deşi Balagov a dovedit că e în stare să sfideze graniţele etice ca să şocheze în debutul său impresionant, Closeness, aici devastarea e obţinută prin nimic mai mult decât printr-un control regizoral excepţional şi printr-o măiestrie fascinantă. Beanpole e incredibil de sumbru, însă compus cu o asemenea grijă că devine profund captivant. Evenimente atât de răvăşitoare încât îți dorești să-ţi fereşti privirea sunt prezentate în imagini atât de frapante că nu poţi să-ţi iei ochii. În timp ce personajele sunt complet dezbrăcate din punct de vedere psihologic, măcar li se acordă demnitatea unui cadru frumos.” Variety.

The Invisible Life of Eurídice Gusmão, regia Karim Aïnouz, Premiul Un Certain Regard, Cannes 2019

The Invisible Life of Eurídice Gusmão

„O melodramă tropicală, spune reclama. Iar răvăşitoarea sagă de epocă a lui Karim Aïnouz se dovedeşte la înălţimea descrierii: emoţii puternice, articulate cu cea mai mare sinceritate şi excese stilistice intelectuale, toate în mediul fierbinte al jumătăţii de secol XX în Rio de Janeiro, plus politici feministe şi adevăruri sociale percutante. Cei familiari cu opera lui Aïnouz ştiu că trebuie să se aştepte la o experienţă senzorială încărcată (…) Această poveste a două surori devastate, separate de decenii de dezonoare familială şi de viclenie, e o reverie scăldată în sunet, muzică şi culoare pentru a se potrivi cu profunzimea emoţiei. Redutabiliul director de imagine Hélène Louvart (cunoscută pentru Lazzaro felice sau Pina) dă filmului culoarea unui mango copt…”

Les Misérables va fi distribuit în cinematografe de Independența Film.

Programul complet al ediției a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe site.

Prețul biletelor la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Muzeul Național de Artă al României – Sala Auditorium este de 15 lei pentru biletele achiziționate până pe 18 octombrie și de 20 de lei pentru biletele achiziționate în timpul festivalului (18-27 octombrie 2019). La Cinemateca Union biletele costă 10 lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente

Biletele se achiziționează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua Eventbook și de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union. Mai multe detalii despre bilete găsiți pe site.

Vă invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.

Mașina oficială a festivalului: Renault.

Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Foto:  Les Misérables, Ladj Ly, Les Films de Cannes à Bucarest – facebook

 

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale

06
/05
/14

Filmele europene și independente se bucură de un public mai numeros în 2014, datorita ediției a IV-a a proiectului cultural Cinema-Edu, dedicat liceeniilor din București și din alte 10 localități din România.