Kibbutz Contemporary Dance Company, de neratat la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/laptele-mamei-kibbutz-contemporary-dance-company-de-neratat-la-sibiu/

Oriunde în lume, când spui ”dans contemporan”, printre numele care în mod absolut sunt în fruntea listei se numără două companii israeliene, Batsheva Dance Company (purtând semnătura coregrafului Ohad Naharin) şi Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC), al cărei director artistic este din 1996 Rami Be’er.

Un articol de Cristina Enescu Aky|11 iunie 2018

Anul trecut, ambele companii au venit la Festivalul de Teatru de la Sibiu. Anul acesta, KCDC prezintă în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu cea mai nouă producție a sa, Laptele mamei. Un cântec de dragoste pentru părinți (Mother’s Milk. A love Song for Parents, Kibbutz Contemporary Dance Company), spectacol creat de Rami Be’er în memoria părnților săi, ambii decedați anul trecut.

Tatăl lui Be’er, membru-fondator al kibbutz-ului Ga’aton (unde s-a născut coregraful și în care comunitatea de artiști KDCD își are sediul și astăzi), a fost unul dintre principalii arhitecți care au structurat conceptul de kibbutz la mijlocul anilor 1950, ca o comunitate omogenă bazată pe ideologia egalității și a cooperării. Stilul și energia KCDC reflectă superb această conexiune comunitară, specifică kibbutz-urilor. În 2006, Rami Be’er a inaugurat aici Satul Internațional al Dansului (International Dance Village), ”atelierul de creație” al KCDC și un hub artistic unde artiștii locuiesc și creează, și unde se organizează numeroase stagii de pregătire pentru dansatori profesioniști și publicul larg, cu secțiuni speciale pentru tineri și populația arabă, printre alții (în jurul kibbutz-ului Ga’aton existând mai multe comunități arăbești, împreună cu care KCDC dezvoltă diferite proiecte).

Demiurgul Be’er a impregnat acest spațiu și proiectele create aici cu un spirit artistic integrativ, incluzând tehnici de mișcare și elemente de scenografie, lumini și costume, și foarte multe surse de inspirație și interacțiune între artiști.

Laptele mamei este un spectacol-omagiu care vorbește (în același limbaj puternic, de un magnetism adesea copleșitor care e marca dansului contemporan israelian și a KCDC) despre amintiri, relații, momente de conexiune interumană și intimitate profunde, zbateri, căutări, căderi, înălțări dintr-o viață de fapt universală, dincolo de timpul și spațiul specifice biografiei coregrafului israelian. Iar creativitatea, tehnica și energia seismică a spectacolului reconfirmă statutul puternic al acestei companii pe scena mondială a dansului contemporan, dar totodată și filozofia lui Be’er: ”Atunci când un dansator este onest, impactul asupra celui care îl observă va fi uriaș.”

Pe o scenă semi-obscură, luminată doar de un candelabru elegant și uneori de un reflector mișcat printre dansatori, emoțiile dospesc frământate din muzici și sunete cu rezonanțe adânci (bătăi de inimă, șoapte, percuție, recitări). Tușe fine de umor și dramatism, curgeri de mișcare line și explozii dinamice tulburătoare – toate înconjurate de filigranul de lumină și umbră create simplu dar convingător de Be’er.

Scenele puternice de duo și trio, unul din punctele forte ale creativității israelianului, se împletesc cu solo-uri și povești de grup cărora, tuturor, le este comună rafinarea detaliilor și forța expresivă. Dinamica grupului este adesea răvășitoare prin modul în care îmbină senzații abisale, obscure, cu superbe momente lirice, de o frumusețe care produce conectări instantanee.

Chiar și titlul spectacolului stârnește senzații viscerale, intime, cu rezonanțe la fel de tainice precum conexiunea puternică a iubirii. Spectacolul și cei 19 dansatori care îi dau viață (mulți provenind din culturi diferite – Israel, Italia, America, Korea, Franța, Spania, Rusia) declară și demonstrează universalitatea emoțiilor celor mai intime și personale, precum și forța cea mai mare a Omului: conectarea cu ceilalți prin efemer (corp, mișcare) și etern (iubire, emoție).

Dansul nu poate rezolva probleme, spune Be’er, însă el ridică întrebări. Și, cu siguranță stârnește galaxii de emoții, trăiri, conectări prin ceea ce numai dansul poate arăta: unitatea intrinsecă a spiritului cu corpul.

Imediat după FITS, spectacolul KCDC va avea 6 reprezentații la celebrul Theatre de Paris, care va găzdui astfel pentru prima dată o companie de dans.

Spectacolul se joacă astăzi, pe 11 iunie, de la ora 16.00, la Centrul Cultural „Ion Besoiu” (Sindicate), în Sibiu.



25
/11
/15

Sâmbătă 28 noiembrie, Mariana Nicolesco va împlini 67 de ani, prilej pentru marea noastră soprană să prezinte, pentru prima oară în Bucureşti, un florilegiu extraordinar de lieduri enesciene.

25
/11
/15

Teatrul Metropolis prezintă duminică, 29 noiembrie, de la ora 11.00 şi de la ora 16.00, comedia „Dator vândut“, după Eugène Labiche, în regia lui Dan Tudor. Şapte actori au vorbit pentru Ziarul Metropolis despre momentele în care au fost datori vânduţi sau despre tacticile prin care s-au ţinut departe de datorii.

25
/11
/15

Joi, 10 decembrie, de la ora 19:30, ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București deschide anotimpul bucuriei cu un nou concert extraordinar din seria DA CAPO ARCUB CHAMBER MUSIC. În atmosfera selectă a istoricului Han Gabroveni (Strada Lipscani nr. 84-90), sre vor cânta piese celebre, în interpretarea unuia dintre cele mai apreciate ansambluri de muzică de cameră din Europa, Trio Enescu

25
/11
/15

În 2 decembrie se împlinesc 65 ani de la trecerea în eternitate a pianistului-simbol pentru arta interpretativă românească, Dinu Lipatti, prilej pentru Radio România Muzical de a-i dedica acestei mari personalități o serie de evenimente: o emisiune-maraton, un recital și un simpozion de muzicologie.

24
/11
/15

Teatrul Foarte Mic își întrerupe activitatea de spectacole începând de astăzi, 24 noiembrie. La rândul său, Teatrul Nottara și-a suspendat toate spectacolele de la sediul din bulevardul Magheru. Ambele decizii au venit ca urmare a legii promulgate recent prin care este interzisă orice activitate în clădiri cu risc seismic ridicat.

24
/11
/15

Ţi-ai imaginat vreodată că poţi să faci revelionul în teatru? Pe 31 decembrie de la ora 19:00, actorii În Culise te invită să petreci o noapte pe care ţi-o vei aminti tot restul vieţii. Cu program de spectacol şi comedie românească, bucate alese şi licori delicioase, cea de-a cincea ediţie a Revelionului ca Altădată transformă mansarda din La Scena (Calea Călăraşilor nr. 55) într-un loc ideal pentru a sărbători trecerea dintre ani.

24
/11
/15

Sâmbătă, 28 noiembrie, de la 11:00 la 17:00, la Grădina Verona are loc #Colectiv Delivery, un târg creativ în urma căruia încasările sunt donate integral în beneficiul răniților din Colectiv.

24
/11
/15

Marți, 24 noiembrie, ora 19:00, la Palatul Bragadiru, va putea fi auzit în premieră sunetul unic al Violei organista. Un instrument aproape fantastic, extrem de inedit, existența lui fiind, în sine, un act artistic. Recuperat din schițele lui Leonardo da Vinci, instrumentul a fost salvat de la condiția de proiecție teoretică și adus la cea de realitate „consumabilă”.

24
/11
/15

Muzeul Naţional al Literaturii Române Iaşi organizează la Muzeul „Vasile Pogor”, în perioada 25 noiembrie 2015 – 10 ianuarie 2016, expoziţia memorială „Uliţa Teodorenilor”, dedicată celor doi fraţi, Ionel şi Alexandru Oswald Teodoreanu (Păstorel).

24
/11
/15

Redis Consult SRL în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, a organizat Luni, 23 noiembrie 2015, începând cu orele 11.00, la sediul Structurii de economie sociala- Valoris CAD SRL, str Apulum nr 1, Brasov, o conferinţă de presă pentru diseminarea informatiilor cu privire la activitatile desfasurate pana acum în cadrul proiectului „VALORificarea oportunităţilor de insertie pe piaţa muncii pentru grupurile vulnerabile, prin integrarea în Intreprinderi Sociale VALORIS”(ID:144616)

23
/11
/15

Cea de-a şasea ediţie a Bucharest International Experimental Film Festival (BIEFF) este una itinerantă şi va debuta duminică, la Cinema Muzeul Ţăranului, de la ora 19.00, cu proiecţia a şase scurtmetraje care au ca temă criza refugiaţilor.