László Nemes, laureat cu Oscar în 2016, în închiderea ediției a 9-a a Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/laszlo-nemes-laureat-cu-oscar-in-2016-in-inchiderea-editiei-a-9-a-a-les-films-de-cannes-a-bucarest/

În 2015, László Nemes lua pe sus lumea cinematografului cu primul său film, Son of Saul – Grand Prix la Cannes iar apoi premiul Oscar pentru cel mai bun film străin al anului. Laudele au început să curgă, presa considerându-l noul copil minune al cinematografiei europene şi în special al celei maghiare. László Nemes este un regizor care nu a absolvit vreo şcoală de cinema, ci a câştigat experienţă filmând scurtmetraje şi fiind asistentul regizorului Béla Tarr.

Un articol de Petre Ivan|23 octombrie 2018

După cele peste 100 de premii și nominalizări adunate pentru Son of Saul, o dramă despre Holocaust, curiozitatea și așteptările în privința următorului său film au devenit enorme. În urma premiului Oscar, Nemes a primit mână liberă și un buget de aproape nouă milioane de euro pentru cel de-al doilea film al său.

Și-a petrecut mai bine de 6 luni căutându-și actorii, bugetul permițându-i să invite la Budapesta pentru audiții pe unii dintre cei mai mari actori din întreaga lume. În final a optat pentru debutanta Juli Jakab și pentru românul Vlad Ivanov – aflat la cel de-al doilea rol în limba maghiară în mai puțin de un an (după Hier, de Balint Kenyeres).

Vlad Ivanov, in Sunset

Juli Jakab a fost aleasă din peste 1000 de actrițe din Ungaria, criticii de la Indiewire scriind despre ea că „are figura unui star de film mut” și că „ar fi o crimă dacă nu o vom vedea din ce în ce mai des în filme în anii următori pentru că ceea ce ea reușește cu acest rol reprezintă o adevărată lovitură.”

Acțiunea din Sunset are loc în Budapesta, înaintea începutului Primului Război Mondial iar anxietățile și premonițiile despre schimbarea violentă ce se pregătește sunt simțite din interiorul unui magazin șic de pălării și văzute prin ochii tinerei Irisz, o orfană care vine în oraș să lucreze la magazinul care odată fusese deținut de familia ei.

Imaginea filmului este realizată tot de Mátyás Erdély, cel care a devenit instantaneu un operator apreciat și la modă după imaginea colosală din Son of Saul. În Sunset, Erdély și Nemes continuă în același stil, înscenând pe durata unor cadre extrem de lungi scene complexe în care planul doi joacă un rol esențial.

Juli Jakab, in Sunset

Sunset a avut premiera toamna aceasta în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul FIPRESCI. Filmul va fi proiectat în închiderea festivalului, duminică 28 octombrie, după gala de închidere care va începe la ora 18:00, la Cinema PRO.

Les Films de Cannes à Bucarest a debutat în forță în acest weekend, cu peste 5000 de spectatori în săli, cu masterclass-uri ale unor maeștri ai cinematografului mondial contemporan precum Asghar Farhadi, Carlos Reygadas, Manuel Claro ori Gaspar Noé, cu proiecții sold-out și cu o emotionantă gală dedicată lui Lucian Pintilie.

După primul weekend începe suita de evenimente profesionale pe teme cinematografice, marți la ora 10.30 fiind programată la cinemateca Union dezbaterea despre legislația de film, despre legea rebate-ului – nou votată în România – și despre noul proiect de lege a cinematografiei propus de către CNC.

Deschidere Les Films de Cannes 2018-foto Ionut Rusu

Radu Mihăileanu, președintele ARP Franța, va vorbi despre modificările din legislația europeană privind drepturile de autor, despre noile proiecte de măsuri anti-piraterie și despre proiectul privind taxarea marilor platforme de streaming, Dna Livia Stan, expertă la PricewaterhouseCoopers (PwC) va explica cine se califică și în ce condiții pentru legea rebate-ului iar reprezentanți ai Centrului National al Cinematografiei, Dna. Anca Mitran și Dl. Alex Trăilă vor explica principalele modificări propuse în noul proiect de lege.

Intrarea la eveniment este liberă atât pentru cineaști – care sunt așteptați să-și expună punctul de vedere – cât și pentru presă sau public. Reprezentanți ai Ministerului Culturii și Identității Naționale și ai Comisiilor de Cultură din Parlamentul României sunt așteptați la dezbateri.

Festivalul continuă până duminică, 28 octombrie.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, sunt disponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Foto: László Nemes, Les Films de Cannes – facebook

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.

29
/09
/23

Acum un secol, preoţi scandalizaţi de un film - "Păcat" (1924) de Jean Mihail - cereau interzicerea acestuia. O sută de ani mai târziu, un nou apel al unor clerici ortodocşi pentru oprirea de la difuzare a unui film, documentarul "Arsenie. Viaţa de apoi" (2023) de Alexandru Solomon. Amuzantă şi revelatoare paralelă.