Laura Lăzărescu-Thois: „Îmi plac efervescența, creativitatea și unicitatea UNATC-ului“
https://www.ziarulmetropolis.ro/laura-lazarescu-thois-imi-plac-efervescenta-creativitatea-si-unicitatea-unatc-ului/

Conf. univ. dr. Laura Lăzărescu-Thois, Director Relaţii Publice, Comunicare, Imagine la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti, vorbeşte despre cele mai noi proiecte ale acestei instituţii şi despre noua imagine a UNATC.

Un articol de Dan Boicea|24 mai 2022

Ce înseamnă UNATC pentru tine?

UNATC este locul unde am început studiile, în 2004. Am absolvit secția Multimedia: sunet, montaj, în 2008, și studiile doctorale în 2012. Este locul unde mi-am cunoscut colegii cu care am lucrat la cele mai frumoase proiecte și unde am avut mai mult decât profesori – am învățat de la adevărați mentori și personalități ale filmului românesc. UNATC este și instituția în care mi-am dorit să rămân cadru didactic, să îndrum și să cresc la rândul meu cu fiecare generație de studenți. Mă consider norocoasă că am putut descoperi UNATC din toate perspectivele – ca studentă, ca profesor și acum, de doi ani, ca Director Relații Publice, Comunicare, Imagine.

Ce te-a determinat să accepți provocarea de a fi Director PR?

Am acceptat pentru că a însemnat și înseamnă pentru mine o onoare să promovez universitatea noastră care debordează de tinere talente, aflate la început de drum, a căror voce trebuie să fie auzită. Îmi amintesc de perioada studenției mele și știu cât de important este să fii susținut, încurajat, și creațiile tale să fie văzute de cât mai mulți oameni. Acum avem o unealtă care pe vremea studenției mele nu exista la gradul acesta de dezvoltare: social media. De aceea, încă de la începutul mandatului meu, din februarie 2020, și pe parcurs, am construit de la zero prezența UNATC pe Instagram, TikTok, am reactualizat platformele YouTube și Facebook (UNATC și Alumni UNATC). În acești ani s-au adunat nenumărate postări ce reflectă creații ale studenților, sub îndrumarea profesorilor lor: spectacole, filme, premii, imagini de la repetiții sau filmări, workshop-uri sau cursuri, conferințe și evenimente etc.

Chiar și campaniile de promovare ale admiterii au avut mereu în centru studentele și studenții UNATC – feedback-ul lor despre UNATC, experiența lor la diferitele specializări, un îndemn pentru viitorii boboci. Campania de promovare a admiterii de anul trecut a avut la bază un video realizat de mine, „Meet our students”, care se poate vizualiza mai jos.

Este o bucurie pentru mine să observ cum numărul de urmăritori este în continuă creștere pe toate platformele unde suntem activi.

Cum te ajută prima ta specializare, în montaj și sunet, în funcția de Director?

Faptul că am o formare și o experiență în domeniul audio-vizual mă ajută mult în această funcție. Bineînțeles că la fel de mult mă ajută și cunoștințele dobândite la a doua facultate, Marketing la ASE, și în job-urile de marketing avute înainte de a fi Director PR la UNATC. Însă cunoștințele de montaj și sunet m-au ajutat să gândesc diferite campanii de promovare din punct de vedere al strategiei de marketing și de comunicare, să realizez concret clipuri de prezentare ale UNATC (unul din ele se poate vedea aici), making-of-uri, videouri de la diferite specializări și cursuri (în special în perioada pandemiei, când lipsea interacțiunea directă), clipuri de la diferite manifestații și evenimente și multe altele. De multe ori am realizat video-uri specifice pentru diferite platforme de tip TikTok, format story, sau chiar un clip de promovare al Ușilor Deschise 2022, care a rulat pe plasmele Phoenix Media din tot Bucureștiul.

Sigur că asta înseamnă mai multă muncă, dar ajută semnificativ în a avea o viziune de ansamblu, integrată asupra lucrurilor care trebuie comunicate și a unității vizuale.

Care sunt cele mai noi proiecte UNATC?

Prof. univ. dr. Liviu Lucaci, Rectorul UNATC, a demarat încă de la începutul mandatului său (care a reprezentat și începutul pandemiei) împreună cu echipa sa un proces amplu de dezvoltare și modernizare al universității pe mai multe paliere. În primul rând s-au încheiat parteneriate solide cu alte universități și instituții importante, aceste parteneriate permițând schimburi de experiență, activități de mobilitate sau proiecte comune artistice, culturale sau de cercetare.

Prin fonduri de dezvoltare instituțională și proiecte europene, universitatea noastră a făcut investiții de aproape 8 milioane de euro în tehnologie și digitalizare. Toate aceste lucruri eficientizează procedurile interne, comunicarea, dar și sprijină studenții în proiectele lor de creație sau de cercetare. Avem specializări și masterate care depind de inovațiile în tehnologie, avem cercetători care utilizează cele mai moderne laboratoare și echipamente, iar acestea se găsesc în sediul UNATC din Str. Tudor Arghezi.

UNATC s-a implicat într-o serie de campanii de responsabilizare socială, precum campania UNATC pe bicicletă, în cadrul căreia studenții și angajații noștri au primit biciclete Pegas gratuite și au fost încurajați să contribuie la protecția mediului; sau campania de conștientizare a traficului de persoane – doi ani la rând am derulat evenimentul „De Dragobete, despre Loverboy”.

De asemenea, Caravana UNATC și parteneriatul cu Departamentul Românii de Pretutindeni au ca scop promovarea culturii și limbii române sub forma creațiilor artistice, dincolo de granițe.

Ne poți spune și despre câteva din proiectele coordonate direct de tine, sau despre proiecte „de suflet”?

Îmi sunt dragi toate proiectele în care sunt implicați studenți sau unde accentul cade pe studenți. Spre exemplu, la Uși Deschise 2022 am coordonat un proiect interdisciplinar în care s-au implicat studenți de la diferite specializări pe partea de coregrafie, montaj, imagine și muzică. Videoul se poate vedea aici.

Un alt proiect care se află deja la al doilea an de existență este Podcast UNATC, o producție a SAS UNATC (Societății Antreprenoriale Studențești). Podcast UNATC se poate vedea pe canalul YouTube UNATC. Este un proiect pentru viitori și actuali studenți, realizat de studenți de la diferite specializări, având ca invitați profesori, studenți și absolvenți ai tuturor specializărilor, care povestesc despre amintirile lor din perioada studenției, despre admitere și despre experiența lor, într-un format relaxat și ludic. A coordona Podcast UNATC reprezintă o mare bucurie și împlinire, deoarece este foarte important pentru mine să implic studenți în proiecte extra-curriculare, în special în proiecte cu un format cu care ei rezonează – știm cu toții că Podcast-urile sunt extrem de populare în rândul tinerilor momentan. În iunie vom demara un nou sezon de Podcast UNATC, cu câte un reprezentant-profesor de la fiecare departament, astfel încât viitorii noștri studenți să afle tot ce trebuie despre admiterea din toamnă la UNATC.

Pentru a sprijini Ucraina și a transmite un îndemn de pace a fost realizat acest video.

Conceptul muzical și artistic aparține colegei noastre de la cursul de Canto, Monica Ciută, iar eu am realizat montajul clipului. Am avut mai multe colaborări cu Monica de-a lungul acestor doi ani și mi-au plăcut mereu ideile ei. Spre exemplu, la începutul pandemiei a avut o altă inițiativă frumoasă: studenții de la Canto au cântat „Ciao Bella”, pentru a transmite un mesaj de susținere către Italia afectată la vremea aceea de coronavirus.

Un proiect pe care-l coordonez și care este dedicat întregii comunități UNATC este proiectul Hanoracul UNATC, după o idee a unei studente și cu un design realizat de arhitect Gabi Albu, care este și responsabilă de procesul de modernizare al UNATC. Campania #hanoracunatc a rulat timp de săptămâni întregi în care au fost postate pe toate platformele noastre de socializare imagini cu studenți, profesori și angajați purtând hanoracul UNATC. Hanoracul nu este un simplu obiect vestimentar sau o „uniformă”, ci și-a conturat statutul de brand, fiind un simbol care confirmă apartenența la comunitatea UNATC.

Ce e Insula UNATC?

Insula UNATC este cel mai nou proiect UNATC și face parte din procesul de renovare și modernizare al universității noastre. Concret, parcarea din curtea interioară s-a transformat de curând într-un spațiu verde, într-un loc al întâlnirilor dintre studenți, profesori, absolvenți, prieteni și parteneri. În mediul nostru artistic și educațional este nevoie de spații prielnice schimbului de idei, al discuțiilor creative. Ne dorim ca #InsulaUNATC să fie un loc al evenimentelor cultural-artistice, de la spectacole și proiecții de filme, la conferințe și lansări de carte, de aceea și denumirea de Hub Cultural.

Cum îți împarți timpul între activitatea didactică și cea de Director PR?

Cred că cuvântul cheie este un bun time management. Activitatea didactică este principala activitate a noastră, a celor aflați momentan în diferite funcții de conducere. Faptul că de doi ani sunt responsabilă de partea de comunicare și datorită faptului că gestionez toate platformele de social media pe care universitatea noastră este prezentă și sunt într-o legătură directă cu studenții și creațiile lor, a contribuit la o mai bună cunoaștere a studenților, a nevoilor lor. Văzând creațiile studenților de la toate specializările, m-a ajutat să înțeleg mai bine specificul fiecărei specializări și să identific modalități de colaborare interdisciplinare între studenți. Am coordonat diferite evenimente, workshop-uri sau sesiuni de comunicări științifice la care au participat studenți de la diferite specializări. Mi-au venit idei de noi teme de clasă, proiecte comune. Chiar dacă mi-aș dori deseori ca ziua să nu aibă doar 24 de ore, ca să pot face mai multe lucruri, consider că în acești doi ani am avut o contribuție la creșterea vizibilității UNATC-ului. Dorința mea este ca atât comunitatea UNATC să știe ce se întâmplă în universitatea noastră, la fiecare departament, dar și viitorii studenți sau parteneri externi să fie la curent cu activitățile întreprinse de noi.

În final, ce îți place cel mai mult la activitatea ta în UNATC?

Indiferent dacă e vorba de rolul meu de profesor sau de Director PR, cel mai mult îmi place mediul în care activez. Efervescența, creativitatea, unicitatea acestui mediu, diferit de oricare altă universitate. Faptul că totul gravitează în jurul studenților, și că fiecare student este o individualitate care trebuie ascultată, încurajată, formată, ajutată să se dezvolte și să devină o mare personalitate. Îmi place că pot veni cu idei noi, și că aceste idei nu rămân la stadiul teoretic, ci în cea mai mare parte se implementează. Deschiderea conducerii, transparența, încurajarea inițiativelor și ruperea de tipare – asta mă motivează și pe mine să fiu mereu creativă și întreprinzătoare. Și dorința de a concretiza proiecte inedite, de a vedea bucuria studenților și a colegilor, de a vedea cu ochii liberi progresele prin care trece universitatea noastră. În acele momente dispare orice oboseală și rămâne doar sentimentul de împlinire și de bucurie că și tu, la rândul tău, întorci o părticică din ce ai primit când te-ai modelat aici, la UNATC.



03
/08
/13

„Nu sînt un carierist, sînt un modest soldat care are în raniţă 40 de piese şi care mărşăluieşte şi, pe unde trece, întreabă: «Vreţi? Iată, vă dau. Citiţi!»“, îşi face autoportretul dramaturgul Matei Vişniec, într-un interviu publicat de Rhea Cristina în cartea „Românii secolului XXI“.

22
/07
/13

Cei mai cunoscuţi scriitori români contemporani, printre care Andrei Codrescu, Dan Lungu şi Ştefan Agopian, vorbesc despre literatura ca mijloc de supravieţuire şi ca sursă de fericire, în cartea „Ce-a vrut să spună autorul“.

25
/06
/13

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI O mână de studenţi, citind un text, aşezaţi la masă pot fi la fel de spectaculoşi ca o trupă de actori profesionişti, care joacă pe scena unui teatru, cu tot angrenajul de rigoare (scenografie, costume, muzică). Asta a arătat Bogdan Sărătean prin spectacolele-lectură pe care le-a coordonat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.