Laureații Bucharest International Dance Film Festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/laureatii-bucharest-international-dance-film-festival/

BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, şi-a desemnat câştigătorii duminică seara, pe 5 septembrie.

Un articol de Liliana Matei|7 septembrie 2021

După cinci zile de competiție, proiecții speciale, experiențe VR imersive, live video mapping, ateliere intensive și conferințe cu specialiști din domeniu, Bucharest International Dance Film Festival a desemnat câștigătorii celei de-a șaptea ediții.

Marlene Millar, una dintre cele mai renumite creatoare de film de dans din Canada, Saddo, artist, ilustrator și muralist român și Bogdan Theodor Olteanu, regizor român de film și teatru, sunt membrii juriului care a decis laureații celei de-a șaptea ediții.

În competiția internațională, unde au fost selectate 29 de scurtmetraje din 21 de țări, premiul pentru Cel mai bun film, în valoare de 1.000 de euro, a fost acordat scurtmetrajului „Belia” (r. Eman Hussein), din Egipt, pentru capacitatea acestuia de a scoate la lumină un subiect mai puțin explorat precum munca zilnică dintr-un atelier auto. Iscusința cu care „Belia” folosește obiecte de zi cu zi pentru a compune un peisaj sonor fascinant se îmbină perfect cu ritmul dictat de mișcare și montaj.

De asemenea, juriul a acordat și două Mențiuni Speciale. „The Kitchen” (r. Vishwakiran Nambi), din India, deconstruiește într-o manieră jucăușă dansul indian tradițional pentru a spune o poveste puternică despre rolul femeii în societatea contemporană. Redat cu ironie și umor, filmul e o fuziune de stiluri care propune o abordare relaxată, dar fermă asupra feminismului. „Fibonacci” (r. Tomáš Hubáček), din Republica Cehă, a impresionat juriul cu precizia regiei și imaginile picturale, dar și cu măiestria cu care reușește să integreze un concept matematic universal în structura filmului.

Dintre cele șase scurtmetraje românești selectate în competiția națională, titlul de Cel mai bun film românesc și un premiu în valoare de 500 euro a fost acordat peliculei „Public Figure” (r. Mădălina Zaharia). Potrivit juriului, filmul a ieșit în evidență din selecția din acest an prin amestecul inteligent de medii artistice folosite pentru a spune o poveste. Ca film de dans, „Public Figure” folosește cu succes imaginea pentru a crea un eseu despre corp.

Potential Worlds, tema celei de-a șaptea ediții a BIDFF – Bucharest International Dance Film Festival, care a a avut loc între 1-5 septembrie în șapte locații din București, a reunit în programul festivalului lucrări cinematografice provocatoare și lucrări hibride futuristice care chestionează relația dintre manifestările artistice și procesul rapid de digitizare. Pe lângă cele 34 de scurtmetraje din competițiile prezentate la Cinema Elvire Popesco, Mercato Kultur și Fabrica Grivița, publicul festivalului s-a bucurat și de o experiență VR imersivă, susținută de Conceptual Lab și găzduită de /SAC @ Malmaison, în cadrul căreia au putut fi vizionate 9 lucrări cinematografice ale unor artiști internaționali inovatori.

„Cosmogony”, un inedit performance digital live, în care dansatorii virtuali ai companiei Cie Gilles Jobin, aflați în studioul din Geneva, au apărut prin video mapping pe fațada Teatrului Odeon din București, a fost una din atracțiile  BIDFF 2021, reușind să prezinte în premieră un astfel de show, de la o distanță de 2000 km, cu sprijinul 360 Revolution.

Gilles Jobin, dansator, coregraf și regizor, conducătorul companiei Cie Gilles Jobin, a prezentat participanților, în cadrul unui eveniment dedicat, diferite proiecte de dans digital pe care le-a creat în ultimii ani și modul în care proiecte de colaborare precum Virtual Crossings pot oferi noi posibilități pentru artele performative, în timp ce Weronika Lewandowska – poeta, regizoare, scriitoare și producător executiv al „VR Nightss”, un poem erotic virtual prezentat la BIDFF VR ‘21, a vorbit despre procesul de creare a experiențelor imersive.

Dance Filmmaking Lab, atelierul de film de dans susținut de Marlene Millar, membră a juriului BIDFF, precum și câștigătoare a Premiul pentru Cel Mai Bun Film Internațional la ediția trecută a festivalului, a oferit participanților posibilitatea de explora peisajul filmic ca spațiu creativ și performativ, la finalul celor trei zile de atelier rezultând 4 lucrări video realizate la fața locului de cei 17 participanți la atelier.

Dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi, regizori de film și artiști din întreaga lume, Bucharest International Dance Film Festival a fost fondat în 2015 de coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu și de producătoarea de film Anamaria Antoci. Evenimentul, unic în peisajul festivalurilor de film din România, militează pentru colaborarea dintre oamenii dansului și oamenii filmului, coagularea unei comunități a creatorilor de film de dans, încurajând excelența, inovația și discursul artistic curajos.

BIDFF este organizat de Asociația Tangaj Collective.

Foto: Doria Drăgușin

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.