Les Films de Cannes à Bucarest cu Abdellatif Kechiche
https://www.ziarulmetropolis.ro/les-films-de-cannes-a-bucarest-cu-abdellatif-kechiche/

Les Films de Cannes à Bucarest l-a invitat pe cel mai titrat regizor al anului 2013, Abdellatif Kechiche, premiat cu Palme d’Or la Festivalul de la Cannes de un juriu din care a făcut parte şi Cristian Mungiu, pentru prima dată la Bucureşti.

Un articol de Andrada Văsii|4 septembrie 2013

Les Films de Cannes à Bucarest  l-a invitat pe cel mai titrat regizor al anului 2013, Abdellatif Kechiche, premiat cu Palme d’Or la Festivalul de la Cannes de un juriu din care a făcut parte și Cristian Mungiu, pentru prima dată la București.

Regizorul va susține o lecție de regie pentru studenții de la școlile de cinema în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, va sta de vorbă cu spectatorii în cadrul unor sesiuni de întrebări și răspunsuri, dupa proiecțiile filmelor sale, își va prezenta în avanpremieră în România cel mai recent film al său, va avea o conferință de presă și întâlniri cu presa de specialitate.

Cineastului îi va fi dedicată și o retrospectivă în cadrul căreia vor fi proiectate filmele sale anterioare, majoritatea multi-premiate în festivaluri, printre care ,,La graine et le mulet’’, câștigător a patru premii César, și ,,Venus Noire’’, precedentul său film, care a avut premiera la Festivalul de la Veneția.

Les Films de Cannes à Bucarest- regal cinematografic

,,La Vie d’Adèle: Chapitres 1 & 2/ Blue is the Warmest Colour’’, distins cu Palme d’Or și Premiul criticii – FIPRESCI, a fost filmul favorit al juriului prezidat de Steven Spielberg, al criticii, dar și al publicului de la Cannes. Inspirat de romanul grafic Le Bleu est une couleur chaude, de Julie Maroh, filmul le are ca protagoniste pe Adèle (Adèle Exarchopoulos) și Emma (Léa Seydoux), două adolescente care descoperă împreună iubirea, dorința și suferința. Pelicula are „cele mai explozive scene explicite de sex între lesbiene din istoria recentă”, titra „Variety” după premiera de la Cannes.

Fenomenala performanță a celor două actrițe a fost premiată cu două trofee Palme d’Or pe lângă cel oferit filmului, o excepție în istoria festivalului.  Regizorul franco-tunisian le-a dedicat filmul tinerilor tunisieni care au declanșat „Primăvara arabă”: „O revoluție nu are cum să fie completă dacă nu e și revoluție sexuală”.

Les Films de Cannes à Bucarest La vie d'Adele

Al cincilea lungmetraj din cariera lui Abdellatif Kechiche care va fi prezent în acest an la Les Films de Cannes à Bucarest  a fost o producție extrem de dificilă: castingul pentru găsirea lui Adèle a fost extenuant (Kechiche și-a ales actrița, într-un final, după felul în care mușca dintr-o tartă cu lămâie), filmările au durat cinci luni, iar montajul s-a încheiat cu câteva zile înainte de premiera mondială de la Cannes unde filmul a fost prezentat intr-o versiune de lucru, fara generice. Kechiche este și autorul scenariului filmului.

Les Films de Cannes à Bucarest- povestea unui regizor

Abdellatif Kechiche prezent anul acesta la Les Films de Cannes à Bucarest  (52) s-a născut în Tunis și s-a mutat în Franța, cu familia sa, la vârsta de 6 ani. A fost actor, înainte de a deveni regizor și scenarist. A avut succes încă de la primul său lungmetraj, ,,La Faute à Voltaire’’ (2000) –  drama unui tunisian care pornește clandestin spre Franța -, premiat cu trofeul Opera Prima la Festivalul de la Veneția. Al doilea film, ,,L’esquive’’ (2003), povestea unui adolescent din periferia pariziană care se îndrăgostește de o colegă, și-a adjudecat cele mai importante patru premii César, pentru Cel mai bun film, regie, scenariu și Cea mai promițătoare actriță (Sara Forestier).

A urmat ,,La graine et le mulet” (2007), distins cu Premiul juriului la Festivalul de la Veneția, cu patru premii César (Cel mai bun film, regie, scenariu și Cea mai promițătoare actriță –  Hafsia Herzi), și declarat de prestigioasa publicație Cahiers du cinéma, în 2010, cel mai bun film francez al deceniului.

Les Films de Cannes à Bucarest La graine et la Mulet

Drama unui bărbat de 60 de ani care își antrenează noua și vechea familie în visul lui de a deschide un restaurant a fost filmată aproape integral cu actori non-profesioniști, descoperiți de Kechiche. Tulburător este și Venus Noire (2010), prezentat în competiția Festivalului de la Veneția. Filmul este inspirat de povestea reală a lui Saartjie Baartman, celebra „Venus hotentotă”, o femeia adusă din Africa și vândută unui circ care a expus-o ani de zile ca pe o curiozitate a naturii.

,,Adèle: Capitolele 1 și 2’’ va fi distribuit în cinematografe de Independența Film, de la 1 noiembrie.

Les Films de Cannes à Bucarest îi va dedica o retrospectivă și celebrului cineast Maurice Pialat (1925 – 2003), selecționat de cinci ori în competiția Festivalului de la Cannes și premiat cu Palme d’Or pentru „Sous le soleil du Satan” (1987). Anul acesta se împlinesc zece ani de la dispariția regizorului. În cadrul evenimentului vor fi proiectate cele zece lungmetraje ale sale, majoritatea succese de critică și de public.

Info:

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux.

Foto credit: Cinemagia

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook!

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.