„Leto”. Dragoste, comunism și rock’n’roll ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/leto-dragoste-comunism-si-rocknroll-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Vara anului 1981, URSS – un cântăreţ de rock consacrat şi îndrăgit, Mike Naumenko, şi soţia sa Natalia îl întâlnesc pe Viktor Țoi, care va deveni o vedetă a muzicii underground sovietice din anii `80. Este punctul de pornire din „Leto” (2018), noul film al regizorului rus Kirill Serebrennikov.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 Aprilie 2019

Este vară, iar sub lumina caldă și blândă a soarelui, pe o plajă pustie, mai mulți tineri în centrul cărora se află Mike și Natalia, vedetele incontestabile ale grupului, fumează, beau, cântă și dansează, într-o atmosferă relaxată, de aparentă libertate.

În scurt timp li se alătură Viktor și colegul său din viitoarea trupă Kino. Este momentul întâlnirii între Mike, cu alura sa de Bob Dylan, și cel pe care îl va sprijini și încuraja să își dezvolte stilul muzical, Viktor, viitoare stea a muzicii rock sovietice underground.

Însă tânărul aspirant, cu trăsături coreene, îi atrage atenția și Nataliei, lucru care nu îi scapă lui Mike. De aici și rivalitatea atât muzicală, cât și în dragoste, niciodată contondentă, care va marca prietenia celor doi.

Ar putea părea o premisă banală, lipsită de inventivitate. Până la un punct, chiar așa e – portretizarea unui triunghi amoros nu este cea mai originală opțiune.

Însă Kirill Serebrennikov și coscenariștii săi, care au pornit în demersul lor de la memoriile Nataliei Naumenko, dar care au ficționalizat foarte mult, evită să ofere un film convențional.

Regizorul rus, care și-a finalizat filmul din arest la domiciliu, unde se afla în urma unor acuzații de fraudă financiară pe care mulți le-au considerat a fi motivate strict politic din cauza spiritului său critic (recent a fost eliberat), nu face un film vădit politic, așa cum a fost precedentul său lungmetraj, „(M)ucenicul” (2016), care avea o structură maniheistă.

„Leto” nu este atât un film direct contestatar, cât portretul relaxat al unor tineri, inspirați din personaje reale cunoscute în special în fostul spațiu sovietic, care își trăiau prin muzică libertatea, fie ea una controlată și limitată, pe un fundal politic ostil.

Serebrennikov surprinde energia, creativitatea și nonconformisul acestor tineri, și o face inclusiv la nivel formal, în special prin cele câteva ruperi de ritm și de stil. Sunt scene când estetica cvasi-naturalistă și convenția realistă sunt aruncate în aer de izbucnirea unor momente excentrice, în care muzica preia controlul, personajele se transformă, iar imaginea este invadată de semne grafice. Sunt trimiteri la videoclipurile și filmele care au contribuit la faima lui Țoi în anii `80.

Filmul are o libertate narativă și formală care reflectă spiritul rebel al personajelor. O lume muzicală underground care se inspira din ce se asculta în Occident, dar care își crease în același timp propria voce.

Dincolo de rebeliune, se simte și o solidaritate puternică, pe care mișcarea aparatului de filmat, care trece de la un personaj la altul în lungi-planuri secvență atent coregrafiate, o exprimă la rândul său.

Mai mult decât de un spirit contestatar, „Leto” este dominat de un puternic sentiment de melancolie, dat imaginea alb-negru și mai ales de muzica pe care o cântă Mike și Viktor și de contrastul dintre dorința lor interioară de libertate, de a-și trăi viața, și ideologia rigidă și apăsătoare a unui regim care îi șicana, dar și tolera.

„Leto” („O vară rock’n’roll”) a ajuns în cinematografe la 12 aprilie, fiind distribuit de Transilvania Film.

12
/05
/16

La 26 de ani de la prima colaborare dintre celebrul regizor Gary Marshall şi actriţa Julia Roberts în cadrul legendarei comedii romantice ,,Pretty Woman”, cei doi îşi reunesc forţele şi revin pe marile ecrane din 13 mai, în filmul ,,Mamă, ce zi!”, un eveniment cinematografic care a rezervat partituri principale şi pentru: Jennifer Aniston, Jason Sudeikis și Kate Hudson.

12
/05
/16

Publicația americană The Hollywood Reporter anunță, cu ocazia începerii festivalului de film de la Cannes, lista sa de filme de urmărit sub titlul: „21 de filme de festival de care se va vorbi anul acesta la Hollywood”. Printre acestea se numară și „Bacalaureat”, cel mai recent film regizat de Cristian Mungiu, prezentat de publicația americană cu cuvintele: „o privire clinică asupra traiului în România contemporană”.

11
/05
/16

Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România va avea loc luni, 16 mai, în Sala de spectacole a Cercului Militar Național, unde, începând cu ora 18.30 actori, regizori, scenariști, muzicieni, numeroase personalități culturale, dar și oficialități, vor fi întâmpinați pe covorul roșu.

10
/05
/16

Debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, Câini, va concura pentru Trofeul Transilvania, la cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). Este singurul film românesc din Competiția TIFF și unul dintre cele 9 debuturi din selecție.

10
/05
/16

La aniversarea a 150 de ani de la apariția Casei Regale a României, casa de producție Chainsaw Film Production lansează ”Războiul Regelui”,  cel mai complex documentar despre Regele Mihai I și intervenția decisivă a Casei Regale a României în scurtarea celui de-al doilea Război Mondial. Documentarul va fi difuzat în seara asta, la ora 23.15, pe postul de televiziune ProTV.

10
/05
/16

Sub înaltul patronaj al Ambasadei Indiei în România, Centrul Cultural „Rabindranath Tagore” vă invită la cea de-a VIII-a ediție a festivalului culturii indiene „NAMASTE INDIA”, ce va avea loc în perioada 15 mai - 30 iunie 2016, în trei dintre cele mai frumoase locaţii din București.

10
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în Competiţia din acest an a Berlinalei, „Midnight Special”, al patrulea lungmetraj al cineastului american Jeff Nichols, este bulversant. Un film-OZN, în care suspansul american de bună tradiţie este dublat de o revigorantă şi inovatoare viziune SF.

09
/05
/16

Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western.

09
/05
/16

 Grand Cinema & More invită cinefilii să întâmpine cele mai așteptate filme de aventură ale anului 2016 într-o manieră cu totul specială. „Căpitanul America: Război Civil”, „X-Men: Apocalypse”, „Alice în Țara Oglinzilor”, „Warcraft. Începutul”, „Ziua Independenței: Renașterea” vor fi disponibile în revoluționarul sistem de sunet Dolby Atmos, într-una dintre cele mai performante săli de cinema din România, Grand Ultra.  

09
/05
/16

,,Exit” este noul proiect al lui Bogdan Benea (scenarist si regizor). Povestea celor doi, Ana si Rareș, care se întâlnesc să se sinucidă, câștigă  Premiului Abis Studio la concursul The Pitch din cadrul festivalului Next.

06
/05
/16

Au mai rămas cinci zile până la deschiderea oficială a celei de-a 69-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes ( 11 şi 22 mai). Vă prezentăm, via AFP, câteva cifre care oferă o imagine a amplorii acestei întâlniri unice în lume.

06
/05
/16

“03.BYPASS”, cel de-al treilea lungmetraj semnat de Nap Toader, rulează de astăzi, în cinematografele din București și alte 18 de orașe. „03.ByPass” este o dramă, cu conotații sociale, dar cu accente comerciale de thriller psihologic, tensiune erotică, suspans, umor negru, comic de situație şi de limbaj. În plan tematic filmul vorbește despre alienarea comportamentului în faţa ispitei banilor.

05
/05
/16

Un truism, însă e inevitabil: „Croaziera”, lungmetrajul-cult din 1981 scris și regizat de Mircea Daneliuc, a fost unul dintre foarte puținele filme din perioada comunistă care ataca direct sistemul și arunca în ridicol justificarea prin celebrele „șopârle” folosită de mulți dintre cei care se erijau în opozanți.

04
/05
/16

Caravana Docuart se întoarce pentru a 3-a oară consecutiv la Cluj-Napoca, cu proiecții de film documentar românesc, la Cinema Mărăşti, în zilele de 6 şi 7 mai.

29
/04
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Nu te supăra, dar...” (2007), de Adina Pintilie, este unul dintre cele mai radicale şi cele mai dure filme din istoria cinematografiei române – o redare poetică, nu lipsită de controverse, a vieţii dintr-un centru pentru persoane cu probleme psihice grave.

Page 110 of 246« First...102030...108109110111112...120130140...Last »