Lia Bugnar, cel mai în vogă dramaturg român, lovitură neașteptată
https://www.ziarulmetropolis.ro/lia-bugnar-cel-mai-in-voga-dramaturg-roman-lovitura-neasteptata/

„Peretele este un musical destul de mare, mai important şi greu decât tot ce am făcut eu până acum, în care o să fie mulţi actori noi pentru mine, dar foarte cunoscuţi publicului”, anunţa Lia Bugnar în urmă cu un an.

Un articol de Val Vâlcu|7 octombrie 2014

Piesa e gata, deja, la Metropolis, de câteva zile. De fapt, vorbim de avanpremieră, se fac ultimele reglaje fine, în ceea ce privește jocul actorilor, muzica, luminile. Cât privește scriitura, nimic nu se mai poate schimba.

Lia Bugnar nu mai poate da înapoi. A ajuns un autor clasic postmodern, în viață și extrem de prolific. Peretele reușește paradoxul de a fi mai profund decât tot ce a scris Bugnar până acum, deși pare construit din frânturi de clișee. Show-ul media, Caragiale, Shakespeare, tragedii eterne și comedii la zi sunt forfecate mărunt, iar din fragmentele rezultate este croită o piesă puternică, originală, care cuprinde, așa cum spune chiar autoarea, ”iubire, trădare, tristeţe de la lacrimă în colţul ochiului până la hohotul dezlănţuit de plâns, bucurie de la zâmbet timid, până la fericirea rotundă ca o lună plină, cuprinde viaţă şi moarte”.

Piesa nu pare scrisă „la noi“

Dacă piesele Liei Bugnar au avut succes, până acum, la festivaluri sau la public, după Peretele putem spune că începe să însemne ceva în dramaturgia românească. În primul rând fiindcă piesa nu pare scrisă la noi. Excesul de literatură, vărsată de autorii contemporani în gura actorilor, sună nefiresc și plictisitor, pe scenă. Sunt, de fapt, recitări ale unor romane scrise pentru bibliotecă.

O mare parte a succesului de care se bucură Lia Bugnar este dat de firescul dialogurilor. În piesele ei vorbesc oameni, nu scriitori. Piesele ei sună natural, cred că plac și actorilor, la fel ca publicului.

Acțiune, suspans, o bombă în final

Poate și mai importantă este povestea. Cu acțiune și suspans. Evident, cu supriza din final – rețeta clasică a succesului. De ce nu pot fi transmise lucruri grave, în această formulă care prinde la public? Peretele arată că se poate! Nu are o singură poveste, ci două, despărțite de un… perete. Cupluri și prostituate, dragoste, acțiune, alibiuri, moarte.

Se leagă de apariția unui popă, dezbrăcat de prostituate la pielea goală, ca un candidat la prezidențiale. Pe scenă îl ”urcă” Istvan Teglaș. „Peretele e o poveste mare cu două buzunare, în care încap două poveşti mai mici care se influențează una pe alta, se completează una pe alta, ba chiar aş îndrăzni să spun că râd una de cealaltă”, spune autoarea despre piesă, cu trimite la Čapek.

Teatru, ca un film cu inserturi de musical

Decorul reușește, cu un mic truc, să creeze veridicitatea care lipsea din multe spectacole de teatru. Tavanul taie la jumătate scena, oferind spectatorului imaginea ”cinematografică” a unui apartament oarecare. Se anulează astfel senzația nefirească pe care o are publicul când vede că apartamentul de bloc ”urcă” din podea la lojă, pe toată înălțimea cortinei. Ritmul este, de asemenea, cinematografic. Două ore, fără pauză, așa cum au fost antrenat spectatorii, de către dresorii de la Hollywood.

Muzica, semnată de Vlaicu Golcea, este discretă, menită să pună în valoare textul și actorii, nu să impresioneze prin ea însăși. „Peretele nu e ceea ce se cheamă un „musical”, ci o piesă de teatru cu părţi cântate”, spune Lia Bugnar. În acele părți cântate, actorii au, fiecare, un monolog.

În care spun publicului ceea ce nu pot mărturisi, în realitatea din piesă, partenerilor de viață sau de întâmplări. O formă modernă a aparte-urilor care se joacă de pe vremea lui Molière.

Regia, semnată de autoare, respectă convenția cinematografică de care aminteam, până la autoparodierea mișcărilor ”cu încetinitorul/în reluare”.

Marius Manole cântă și dansează

Ce-ar mai fi de spus? Că o să fie un succes de public, e de la sine înțeles. Doar că acum nu vorbim despre piesele cu buget redus, din teatrul independent, ci de o piesă mare, care ar putea rezista și în străinătate. Referințele culturale locale nu lipsesc, dar nici nu sunt indispensabile.

Să amintim că trebuie văzut Marius Manole, cântând și dansând? Normal. Nici Florin Piersic nu avea voce de canto, dar rupea sala când fredona ceva. Adriana Trandafir și Maria Buză sunt perfecte în rol, Gabriela Popescu dă culoare unui personaj comic irezistibil, iar Letiția Vlădescu are voce pentru un musical-musical.

marius manole

Marius Manole, alături de Gabriela Popescu, într-o scenă din „Peretele“. Fotografii: Maria Ștefănescu

Fiindcă nu a mințit când a promis o piesă mare, grea și importantă, las concluzia Liei Bugnar: „Peretele e o comedie. Şi cum râsul se poate defini numai pentru că există şi plânsul pe lumea asta, e în aceeaşi măsură şi o dramă. Gata, mă opresc aici, nu mai dezvălui nimic, că îmi vine să povestesc despre ce e, lucru pe care refuz să-­l fac”.

Articol publicat și pe site-ul www.dcnews.ro

07
/11
/12

 Miercuri 7 noiembrie, ora 10.00  PUNGUŢA CU DOI BANI Adaptare după Ion Creangă Scenariu, regie şi teme muzicale: Decebal Marin Scenografia: Carmen Raszovski Aranjamente muzicale: Dragoş Laurian Cucoş Distribuţie: Daniel Stanciu / Gabriel Apostol, Ioana Chelaru Popovici / Eugenia Barbu, Liliana Gavrilescu / Graţiela Ene, Mihai Dumitrescu / Florin Mititelu, Dora Ortelecan Dumitrescu / Alina Teianu. Joi […]

07
/11
/12

    Programul Teatrului Metropolis în perioada 8-20 noiembrie Joi 8 noiembrie, ora 19.00  FLOAREA DE CACTUS de Barillet si Grady Regie, decor, ilustratie muzicala: Alice BARB cu: Adela MARCULESCU, Damian CRASMARU, Cristiana RADUTA-BOBIC, Lucian GHIMISI,  Theodor DANETTI /Mihai NICULESCU, Rudy ROSENFELD 2 h (fara pauza) Pretul biletului: 21,60 lei   Vineri 9 noiembrie, ora 19.00  PARIS, MON […]

06
/11
/12

PROGRAM 12 – 18 noiembrie 2012 Sala Studio Data: L 12.11 si M 13.11, Ora: 19.00 I AM AMERICA Productie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Italia) prezentata in cadrul Festivalului International al artelor spectacolului muzical Viata e frumoasa pe versuri de: Allen Ginsberg regia: Mario Biagini muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski […]

06
/11
/12

  Programul Teatrului Bulandra pentru perioada 7 – 18 noiembrie 2012 07 noiembrie 2012, 20.00 HI BYE Autor: FUNDATIA GABRIELA TUDOR Regia: Coregrafia si interpretarea de: Cosmin Manolescu si Gabriella Maiorino Sala Toma Caragiu 08 noiembrie 2012, 20.00 ŞARPELE ÎN IARBĂ – Avanpremieră Autor: Alan Ayckbourn Regia: Emil Hoştină Sala Liviu Ciulei (Laborator) 09 noiembrie […]

06
/11
/12

Programul In Culise 9-15 Noiembrie Bilet achitat în ziua spectacolului: 25 lei, Bilet achitat in avans: 17,5 lei Elevi si studenti: 10 lei, Studenti la film/teatru: intrare libera Sabotaj din Iubire: 12.5 lei (preţ unic) Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu: 30 lei (preţ unic) Scrisori catre Rita – The Show: 40 lei (preţ unic) Pilaff Impro […]

06
/11
/12

Dans la Odeon – Tineri coregrafi Teatrul Odeon are plăcerea să anunţe al doilea spectacol coupé al stagiunii din cadrul proiectului DANS LA ODEON, coordonat de coregraful şi dansatorul Răzvan Mazilu Vineri, 9 noiembrie, ora 19.30, Sala Studio Hail Love Un spectacol de Galea Bobeicu Cu: Galea Bobeicu, Ştefan Lupu, Bogdan Iacob, Tudor Răzvan Morar, Vasile […]

06
/11
/12

Stagiunea 2012-2013 a Teatrului Excelsior se va deschide cu piesa ‘’Zâna Zorilor’’, basm românesc semnat de cãtre Ioan Slavici. Premiera va avea loc luni, 15 octombrie, la ora 19.00. cu toate acestea, familiile vor putea viziona spectacolul, în avanpremierã, sâmbãtã, 13 octombrie, la ora 19.00. Regia este semnatã de cãtre Ilinca Sihi, iar spectacolul în […]

06
/11
/12

Începând cu 7 noiembrie, la Ploieşti, va începe cea de-a doua ediṭie a Festivalului de Teatru Toma Caragiu. Deschiderea oficialã va alea loc pe data de 7 noiembrie în Foyerul Teatrului Toma Caragiu şi va fi urmatã de un recital cu Ion Caramitru şi Adrian Naidin intitulat Vorbe, vorbe, vorbe…. Tot pe data de 7 […]

06
/11
/12

Compozitorul american Elliott Carter, care a câştigat de două ori premiul Pulitzer într-o carieră de peste 75 de ani, a murit luni, la New York, la vârsta de 103 ani, au anunţat reprezentanţii casei de discuri Boosey & Hawkes. Elliott Carter a câştigat premiul Pulitzer în 1960 şi în 1973, pentru compoziţiile sale adresate cvartetelor […]

05
/11
/12

Sambata, 17 noiembrie 2012, ora 11.00 Lumea lui Momo (Str. Grigore Cobalcescu, nr. 51, sector 1) Regie si text: Selma Dragos Costume: Doina Pop Improvizatie muzicala: Loredana Mitrut Foto: Cristina Ropotan Interpretare: Viorica Pintilie (Alice) Razvan Ropotan (Iepurele) Radu Craciun (Palarierul) Ruxandra Coman (Pisica) Doina Pop (Regina) A fost odata intr-o sufragerie, printre oameni mari […]

05
/11
/12

Duminicã, 11 noiembrie, în cadrul festivalului ‘’Viaṭa e frumoasã’’ ogranizat de cãtrea Teatrul Naṭional de Operetã Ion Dacian, la Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Bãlcescu, va avea loc spectacolul non-verbal acompaniat de muzicã live ‘’ Drumuri de nisipi’’ pus în scenã de cãtre trupa de teatru HOPA-TROP. Producṭia se adreseazã copiilor cu vârsta între 2 […]

05
/11
/12

Sâmbãtã, 3 noiembrie, sala mare a Teatrului Naṭional Bucureşti a fost gazda spectacolului O noapte furtunoasã. Beneficiind de o distribuṭie tânãrã, spectacolul a încântat o salã întreagã pe decursul a 90 de minute. Jucându-se fãrã pauzã, povestea a beneficiat de o interpretare ineditã, puin ruptã de contextul iniṭial-din perspectiva decorului oarecum inedit.  Astfel, scenografia Liei […]

05
/11
/12

Opera ieşeană anunţă premiera „Les Indes galantes” (Indiile galante), spectacol montat pentru prima dată în România de renumitul regizor Andrei Şerban. Astfel, vă invităm marţi, 6 noiembrie 2012, începând cu ora 12.00, în foaierul Teatrului Național Iași (intrarea principală, etajul I, scările din partea stângă), la conferinţa de presă susţinută de managerul Operei ieșene, Beatrice […]

Page 837 of 859« First...102030...835836837838839...850...Last »