Limitările financiare ca imbold creativ în realizarea unui film
https://www.ziarulmetropolis.ro/limitarile-financiare-ca-imbold-creativ-in-realizarea-unui-film/

„Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ”, afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul „Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2017

Prima ediţie a „LIM – Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, continuă să se desfăşoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea workshop din seria LIM şi prezentarea celor 16 proiecte selecţionate, în faţa unui public specializat, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca.

„LIM – Less is More” este structurat în trei etape de rezidență, în cadrul a trei workshop-uri de câte o săptămână, organizate în trei țări europene: Workshop 1 a avut loc regiunea Flamandă, Belgia (5-11 martie), Workshop 2 în Transilvania, România (6 – 14 iunie) și Workshop 3 în Bretania, Franța (1 – 8 octombrie).

Lucrul dedicat dezvoltării de scenariu din prima ediție LIM este coordonat de patru consultanți de scenariu cu experiență în domeniu (cu toții scenariști la rândul lor): Leonardo Stagliano (Italia), Pierre Hogdson (Marea Britanie, Franța), Marcel Beaulieu (Canada) și Antoine Le Bos (Franța). Grupul de tutori va fi completat, de asemenea, cu specialiști în cinematografia low budget și micro-budget.

Unul dintre scopurile LIM este acela de a genera crearea unei rețele europene formată din profesioniști ce lucrează în limitările unor filme cu bugete mici și, prin urmare, acela de a genera co-producții, noi modalități de finanțare și distribuție.

Ziarul Metropolis publică un interviu cu unul dintre cei patru consultanţi de scenariu din proiect, Antoine Le Bos, care vorbeşte despre ce presupune scrierea unui scenariu pentru un film cu buget redus.

Ionuţ Mareş: Care este ideea generală din spatele acestui concept “Less is More”?

Antoine Le Bos: Ideea este de a lansa o dinamică europeană puternică a colaborării, cooperării creative, pregătirii şi coproducţiilor în ceea ce priveşte cinema-ul de buget redus şi microbuget, care este o “formă de artă” în expasiune în interiorul lumii cinematografice.

Considerăm că limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ. În istoria artei, avem multe exemple clare ale acestui fenomen în care, fără constrângeri, artistul îşi poate pierde forţa. Asta l-a făcut pe Igor Stravinsky să scrie: “Cu cât arta este mai legată de constrângeri, cu atât este mai liberă!”

De ce ai nevoie pentru a deveni un bun scenarist?

Un talent pentru arhitectură şi abilitatea de a te pune în pielea oricărei fiinţe umane! Trebuie de asemenea să poţi să asculţi şi să te confrunţi cu nenumărate rescrieri fără a-ţi pierde încrederea în proiect. Îţi trebuie mult curaj. Probabil că este una din cele mai dificile slujbe din lume!

Numiţi trei caracteristici pe care ar trebui să le aibă un scenariu pentru a deveni un film bun de microbuget.

O densitate foarte mare, o concentrare puternică pe ideea centrală, o grijă constantă faţă de forţa naraţiunii, cu alte cuvinte o concentrare foarte puternică pe a nu pierde privitorul. Mult mai puternică decât în cazul unui film care poate compensa lipsa tensiunii prin introducerea de noi elemente, prin descoperirea unor noi spaţii geografice…

În ce măsură constrângerile pot fi o sursă de creativitate?

Limitările pot determina o concentrare mai mare a cineastului pe găsirea de soluţii. Deschiderea unor uşi care păreau imposibil de deschis. Creierul omului poate fi uluitor de eficient când i se pun în cale obstacole.

Ce aşteptări aveţi de la acest al doilea workshop care are loc în România?

Acest workshop din România este un punctul central în programul “Less is More” (LIM). Este momentul când toţi scriitorii şi cineaştii se întâlnesc cu oameni din industria filmului pentru a-şi testa proiectele. Va fi un moment de schimburi în jurul proiectelor LIM pentru oameni care vin din întreaga lume.

Şi, după ce această întâlnire de la Cluj se va fi terminat, toţi cineaştii, echipa şi profesorii se vor izola în munţii Transilvaniei pentru un al doilea workshop în care vom folosi feedback-ul primit la Cluj pentru a aprofunda proiectele.

Este momentul dur, dar frumos în care fiecare cineast va trebui să se privească în oglindă şi să depăşească toate obstacolele sale interioare în procesul de scriere, îndrăznind să exploreze mai mult spre binele rezultatului final.

 

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, e organizat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat în parteneriat cu Control N (România), Vlaams Audiovisueel Fonds – VAF (Belgia), Krakow Festival Office – KBF (Polonia) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România).

Proiectul este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Centrul Național al Cinematografiei.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.

02
/10
/15

A 10-a ediție Anim'est se deschide oficial astăzi, la Cinema Studio, de la 20.00. Sunteți invitați să vizionați docu-drama Muntele Magic, în regia Ancăi Damian, precedată de un recital extraordinar susținut de Alexander Bălănescu.