Limitările financiare ca imbold creativ în realizarea unui film
https://www.ziarulmetropolis.ro/limitarile-financiare-ca-imbold-creativ-in-realizarea-unui-film/

„Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ”, afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul „Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iunie 2017

Prima ediţie a „LIM – Less is More”, o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, continuă să se desfăşoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea workshop din seria LIM şi prezentarea celor 16 proiecte selecţionate, în faţa unui public specializat, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca.

„LIM – Less is More” este structurat în trei etape de rezidență, în cadrul a trei workshop-uri de câte o săptămână, organizate în trei țări europene: Workshop 1 a avut loc regiunea Flamandă, Belgia (5-11 martie), Workshop 2 în Transilvania, România (6 – 14 iunie) și Workshop 3 în Bretania, Franța (1 – 8 octombrie).

Lucrul dedicat dezvoltării de scenariu din prima ediție LIM este coordonat de patru consultanți de scenariu cu experiență în domeniu (cu toții scenariști la rândul lor): Leonardo Stagliano (Italia), Pierre Hogdson (Marea Britanie, Franța), Marcel Beaulieu (Canada) și Antoine Le Bos (Franța). Grupul de tutori va fi completat, de asemenea, cu specialiști în cinematografia low budget și micro-budget.

Unul dintre scopurile LIM este acela de a genera crearea unei rețele europene formată din profesioniști ce lucrează în limitările unor filme cu bugete mici și, prin urmare, acela de a genera co-producții, noi modalități de finanțare și distribuție.

Ziarul Metropolis publică un interviu cu unul dintre cei patru consultanţi de scenariu din proiect, Antoine Le Bos, care vorbeşte despre ce presupune scrierea unui scenariu pentru un film cu buget redus.

Ionuţ Mareş: Care este ideea generală din spatele acestui concept “Less is More”?

Antoine Le Bos: Ideea este de a lansa o dinamică europeană puternică a colaborării, cooperării creative, pregătirii şi coproducţiilor în ceea ce priveşte cinema-ul de buget redus şi microbuget, care este o “formă de artă” în expasiune în interiorul lumii cinematografice.

Considerăm că limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ. În istoria artei, avem multe exemple clare ale acestui fenomen în care, fără constrângeri, artistul îşi poate pierde forţa. Asta l-a făcut pe Igor Stravinsky să scrie: “Cu cât arta este mai legată de constrângeri, cu atât este mai liberă!”

De ce ai nevoie pentru a deveni un bun scenarist?

Un talent pentru arhitectură şi abilitatea de a te pune în pielea oricărei fiinţe umane! Trebuie de asemenea să poţi să asculţi şi să te confrunţi cu nenumărate rescrieri fără a-ţi pierde încrederea în proiect. Îţi trebuie mult curaj. Probabil că este una din cele mai dificile slujbe din lume!

Numiţi trei caracteristici pe care ar trebui să le aibă un scenariu pentru a deveni un film bun de microbuget.

O densitate foarte mare, o concentrare puternică pe ideea centrală, o grijă constantă faţă de forţa naraţiunii, cu alte cuvinte o concentrare foarte puternică pe a nu pierde privitorul. Mult mai puternică decât în cazul unui film care poate compensa lipsa tensiunii prin introducerea de noi elemente, prin descoperirea unor noi spaţii geografice…

În ce măsură constrângerile pot fi o sursă de creativitate?

Limitările pot determina o concentrare mai mare a cineastului pe găsirea de soluţii. Deschiderea unor uşi care păreau imposibil de deschis. Creierul omului poate fi uluitor de eficient când i se pun în cale obstacole.

Ce aşteptări aveţi de la acest al doilea workshop care are loc în România?

Acest workshop din România este un punctul central în programul “Less is More” (LIM). Este momentul când toţi scriitorii şi cineaştii se întâlnesc cu oameni din industria filmului pentru a-şi testa proiectele. Va fi un moment de schimburi în jurul proiectelor LIM pentru oameni care vin din întreaga lume.

Şi, după ce această întâlnire de la Cluj se va fi terminat, toţi cineaştii, echipa şi profesorii se vor izola în munţii Transilvaniei pentru un al doilea workshop în care vom folosi feedback-ul primit la Cluj pentru a aprofunda proiectele.

Este momentul dur, dar frumos în care fiecare cineast va trebui să se privească în oglindă şi să depăşească toate obstacolele sale interioare în procesul de scriere, îndrăznind să exploreze mai mult spre binele rezultatului final.

 

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, e organizat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat în parteneriat cu Control N (România), Vlaams Audiovisueel Fonds – VAF (Belgia), Krakow Festival Office – KBF (Polonia) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România).

Proiectul este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Centrul Național al Cinematografiei.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.