Love Bus. Cinci poveşti de dragoste în Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/love-bus-cinci-povesti-de-dragoste-in-bucuresti/

Cinci tineri regizori aspiranţi. Cinci scurtmetraje independente adunate într-un omnibus, „Love Bus”, lansat în 2014 în cinema şi disponibil acum, gratuit, pe platforma Cinepub. Cinci fragmente din poveşti de dragoste între tineri, plasate în câte o zonă cunoscută din Bucureşti. 

Un articol de Ionuţ Mareş|11 Februarie 2016

Scurtmetrajele au o viaţă scurtă şi sunt greu de văzut, cel puţin în cinematografe. Şi e cu atât mai dificil dacă sunt realizate de tineri regizori aspiranţi, încă necunoscuţi. O soluţie de a le face mai accesibile este punerea câtorva împreună şi lansarea lor în săli.

Apărut în 2014, „Love Bus” este un astfel de omnibus format din cinci scurtmetraje adunate adunate de cineastul Paul Negoescu, aici în calitate de producător (dar şi de profesor la UNATC al unora dintre realizatori).

Sunt cinci scurtmetraje diferite ca execuţie regizorală şi stil, dar unite de temă – un moment din viaţa câte unui cuplu de tineri (un el şi o ea) – şi de fundal, Bucureştiul zilelor noastre.

Cinci poveşti simple, cinci momente de existenţă, cinci încercări de găsire a unei voci regizorale, iar trecerea între ele se face prin cadre de la înălţime cu Bucureştiul, la fel ca într-un serial american.

Pentru o mai mare coerenţă, fiecare capitol primeşte ca titlu denumirea unei zone cunoscute din Capitală, acolo unde şi pare plasat fiecare fragment narativ: Iancului, Drumul Taberei, Unirii, Tineretului şi Cişmigiu.

Se conturează astfel o geografie a dragostei la tinereţe. O temă dificilă iubirea, din cauza riscului permanent de deraiere în sentimentalism şi în note false. Cei cinci tineri regizori reuşesc totuşi, mai inspirat sau mai puţin original, să ocolească fiecare în felul său capcanele unei prea mari dramatizări, ale unei tratări abisale a – probabil – celui mai uzat subiect în cinema. „Keep it simple” pare să fi fost deviza nedeclarată care i-a ghidat pe scenarişti şi regizori.

Atenţia este pe câte un moment bine determinat şi aparent banal, salvat însă de la contigent tocmai pentru că este transpus în limbaj cinematografic, un limbaj fără mari pretenţii, dar şi fără a fi simplist.

love-bus-play

„Love Bus” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

În primul scurtmetraj, regizat de Roxana Andrei, focusul este pe o fată (Ada Galeş) aflată într-o zi dificilă – cea a despărţirii de iubit. Ea este urmărită de dimineaţă, de la discuţiile cu mama (Tania Popa) şi o ultimă întâlnire cu băiatul (Cătălin Zugravu) care tocmai o părăsise, şi până seara, la jobul de chelneriţă într-un bar şi la o tentativă finală de a se agăţa de relaţia proaspăt destrămată.

În planuri scurte şi cu camera mereu atentă la chipurile personajelor, Roxana Andrei redă verosimil situaţia fetei, cu tot dramatismul trecător, emoţia reţinută şi ridicolul ei, ambalând imaginea în spectaculoase nuanţe de violet.

Al doilea scurtmetraj, realizat de Mihai Mincan, adoptă o stilistică mai realistă: în planuri-secvenţă, în care camera de filmat, fixă, se ţine la o oarecare distanţă de personaje, asistăm la câteva momente din ceea ce pare reîntâlnirea, după ceva timp, a unui potenţial cuplu (jucat de Iulia Ciochină şi Andrei Seuşan), în apartamentul modest din Drumul Taberei pe care fata îl împarte cu o colegă.

Din discuţiile fireşti dintre cei doi apar la suprafaţă, treptat, tot mai multe informaţii despre trecutul şi existenţa prezentă a fiecăruia, dar şi despre relaţia lor nesigură şi posibilul viitor împreună. Este de remarcat tratarea asumat dedramatizată a frânturilor de plot, şi asta în timp ce cel puţin unul din substraturile sugerate este de-a dreptul tragic.

Al treilea episod, realizat de Florin Babei, tratează o ceartă între doi adolescenţi (jucaţi de Bogdan Zamfir şi Cătălina Crişan), cauzată de faptul că, la o petrecere, băiatul flitrează cu o altă fată (Issabela Yang), după ce iubita îi refuză propunerea de a face sex cu el.

Fără a fi extrem de original narativ (personajele par mai degrabă schematice – fata frigidă vs. fata frivolă, băiatul rău vs. băiatul cuminte) şi cu dialoguri nefinisate, scurtmetrajul lui Florin Babei afişează o oarecare prospeţime în regie şi propune chiar şi o scurtă dar îndrăzneaţă scenă de sex, mai puţin întâlnită în filmul românesc.

Cel de-al patrulea film scurt, regizat de Constantin Radu Vasile, se diferenţiază puternic de celelalte. Dialogurile sunt mai teatrale, iar întreaga naraţiune pare a se derula doar în mintea protagonistului ei bizar (Ștefan Mircea) – un tip aparent religios, pasionat de discuţii filosofice, de „iarbă” şi de filme porno.

Asta deşi este la fel de plauzibil să se fi petrecut aievea întâlnirea lui din parc cu o fostă colegă de şcoală (Carla Teahă), pentru care pare să fi avut o obsesie, şi urmările tragice din acea zi.

Regizat de Andrei Georgescu, cel de-al cincilea episod este un subtil scurtmetraj filmat aproape într-un singur plan-secvenţă (excepţie face doar finalul). Realizat în cheie realistă, filmul surprinde un moment aparent banal din viaţa unui cuplu tânăr, împreună de câteva luni.

După o partidă de sex, iubita (Victoria Răileanu) pare a descoperi în apartamentul partenerului ei (Alec Secăreanu) semne ale unei posibile relaţii recente a acestuia cu o altă fată.

Tensiunea se acumulează din detalii şi din replici, fără a scăpa însă în niciun moment de sub control şi din limitele unui firesc bine întreţinut de jocul foarte bun al celor doi actori şi de mişcarea camerei de filmat, atentă mereu la personaje. Ceea ce nu se spune este la fel de important ca ceea ce se spune între cei doi.

Iar punctul culminant este un moment de tăcere apăsătoare şi de schimb de priviri excelent pus în scenă, pentru că, prin mijloace pur cinematografice, se transmite spectatorului că miza este chiar viitorul cuplului.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.



10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

04
/12
/18

ANALIZĂ Deși doar câteva își găsesc loc în sălile de cinema, în distribuții limitate care adună cel mult două mii de spectatori, documentarele românești merită o mai mare atenție. Este un cinema interesat în special de personaje carismatice, cu vieți ieșite din comun, și mai puțin de realități sociale sau politice.

03
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC „I.L.Caragiale”, va debuta pe 4 decembrie, ora 19:00, Sala Atelier din cadrul UNATC. Intrarea este gratuită.

01
/12
/18

Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc.

Page 1 of 22412345...102030...Last »