Lucian Boia, Joia linguriţelor şi Primul Război Mondial
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucian-boia-joia-linguritelor-si-primul-razboi-mondial/

Istoricul Lucian Boia, autorul volumului Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretări, apărut la editura Humanitas, este invitatul librăriei Humanitas Kretzulescu, joi, 14 august, de la ora 19.00, la o nouă ediţie Joia linguriţelor, dedicată Primului Război Mondial.

Un articol de Petre Ivan|11 august 2014

Deşi conflictul începuse cu doi ani înainte, România va renunţa la neutralitate pe 27 august 1916, 14 august, după calendarul vechi, declarând război Austro-Ungariei, zi în care soldaţii români trec graniţa în Transilvania.

Cum se explică intrarea în război de partea Triplei Înţelegeri, bloc format din Franţa, Rusia şi Marea Britanie, în condiţiile în care România era membră a Triplei Alianţe, grupată iniţial în jurul Germaniei, Austro-Ungariei şi Italiei?

Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretări, de Lucian Boia

Care era raportul de forţe pe câmpul de luptă şi care au fost evenimentele şi interesele care au stârnit o astfel de decizie?

„Se împlinesc o sută de ani de la declanşarea Primului Război Mondial. Puţine episoade ale istoriei rămân atât de adânc ancorate în memoria colectivă. Perfect explicabil: este evenimentul fondator al lumii în care trăim.

Multă vreme văzut strict în termeni conflictuali (dreptatea noastră, vinovăţia altora), Primul Război Mondial îşi caută acum o elaborare deschisă şi liberă de prejudecăţi, susceptibilă de a fi împărtăşită de toate părţile cândva în conflict.

Ceea ce propun acum se înscrie în acest curent de reelaborare istoriografică. Nu este o istorie «completă», ci un comentariu: o suită de interpretări, în jurul unor probleme-cheie.“ (Lucian BOIA)

Foto cu Lucian Boia şi Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretări – Humanitas

22
/07
/13

Cei mai cunoscuţi scriitori români contemporani, printre care Andrei Codrescu, Dan Lungu şi Ştefan Agopian, vorbesc despre literatura ca mijloc de supravieţuire şi ca sursă de fericire, în cartea „Ce-a vrut să spună autorul“.