Lumea lui Andrei Pandele. Sau “povestea unui Bucureşti pierdut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-andrei-pandele-sau-povestea-unui-bucuresti-pierdut/

“După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceauşescu, am decis să relatez fotografic viaţa de zi cu zi a oamenilor.”, spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

Un articol de |11 mai 2018

Jurnaliştii britanici au descoperit fotografiile lui Andrei Pandele într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti, îmbrăcând fiecare perete al locului. Așa au ajuns fotograful Andrei Pandele și „povestea Bucureștiului pierdut” pe site-ul BBC.

Fotografiile surprinse de Andrei Pandele sunt de-a dreptul excepţionale, ipostaze care cu greu pot fi surprinse cu camera de filmat. Acestea surprind, practic, pas cu pas atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei.

“Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. “Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.

Artistul român și-a propus să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti (nu mai puțin de șapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului) înainte de a dispărea cu totul.

Se pare că inițiativa sa a avut succes, din moment ce prin fotografiile lui Pandele redescoperim, astăzi, un Bucureşti care nu mai există, oraşul care cândva era intitulat “Micul Paris al Orientului”.

Foto: Lumea lui Andrei Pandele, Povestea unui Bucureşti pierdut – ap-arte.ro

07
/12
/17

Miercuri, 6 decembrie, Muzeul Național de Artă al României a redeschis Sala Constantin Brâncuși. Evenimentul a avut loc în prezența lui Lucian Romașcanu - Ministrul Culturii și Identității Naționale, a Directorului Liviu Constantinescu, a Directorului Științific Octavian Boicescu și a echipei de specialiști MNAR. Alături de aceștia au fost de față invitați ai corpului diplomatic și personalități ale vieții culturale românești.

04
/12
/17

Expoziţia „Frida Kahlo and Diego Rivera: Polish Context” a fost deschisă la ZAMEK Culture Centre din Poznan în încercarea de a da de urma tabloului „The Wounded Table” văzut ultima dată în 1955, la Varşovia.

23
/11
/17

Ultimul tablou pictat înainte de moarte de fostul premier britanic Winston Churchill, The Goldfish Pool at Chartwell, a fost vândut la licitație la Londra cu suma de 357.000 de lire (402.160 de euro). Churchill, laureat al premiului Nobel pentru Literatură si pasionat de pictură a realizat zeci de tablouri pe care însă nu le vindea niciodată...

18
/11
/17

  Expoziția “Podoabe străvechi”, cuprinzând câteva sute de obiecte de podoabă cu o vechime cuprinsă între 5.000 și 8.000 de ani, descoperite în așezări și morminte din sud-estul României, a fost deschisă joi la Muzeul județean Buzău. “Expoziția este o premieră națională și este rodul parteneriatului între opt muzee: Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” București, […]

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.