Lumea lui Andrei Pandele. Sau „povestea unui Bucureşti pierdut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-andrei-pandele-sau-povestea-unui-bucuresti-pierdut/

„După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceauşescu, am decis să relatez fotografic viaţa de zi cu zi a oamenilor.”, spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

Un articol de |11 mai 2018

Jurnaliştii britanici au descoperit fotografiile lui Andrei Pandele într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti, îmbrăcând fiecare perete al locului. Așa au ajuns fotograful Andrei Pandele și „povestea Bucureștiului pierdut” pe site-ul BBC.

Fotografiile surprinse de Andrei Pandele sunt de-a dreptul excepţionale, ipostaze care cu greu pot fi surprinse cu camera de filmat. Acestea surprind, practic, pas cu pas atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei.

„Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. „Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.

Artistul român și-a propus să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti (nu mai puțin de șapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului) înainte de a dispărea cu totul.

Se pare că inițiativa sa a avut succes, din moment ce prin fotografiile lui Pandele redescoperim, astăzi, un Bucureşti care nu mai există, oraşul care cândva era intitulat „Micul Paris al Orientului”.

Foto: Lumea lui Andrei Pandele, Povestea unui Bucureşti pierdut – ap-arte.ro

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.