Lumea lui Andrei Pandele. Sau “povestea unui Bucureşti pierdut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-andrei-pandele-sau-povestea-unui-bucuresti-pierdut/

“După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceauşescu, am decis să relatez fotografic viaţa de zi cu zi a oamenilor.”, spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

Un articol de |11 mai 2018

Jurnaliştii britanici au descoperit fotografiile lui Andrei Pandele într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti, îmbrăcând fiecare perete al locului. Așa au ajuns fotograful Andrei Pandele și „povestea Bucureștiului pierdut” pe site-ul BBC.

Fotografiile surprinse de Andrei Pandele sunt de-a dreptul excepţionale, ipostaze care cu greu pot fi surprinse cu camera de filmat. Acestea surprind, practic, pas cu pas atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei.

“Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. “Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.

Artistul român și-a propus să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti (nu mai puțin de șapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului) înainte de a dispărea cu totul.

Se pare că inițiativa sa a avut succes, din moment ce prin fotografiile lui Pandele redescoperim, astăzi, un Bucureşti care nu mai există, oraşul care cândva era intitulat “Micul Paris al Orientului”.

Foto: Lumea lui Andrei Pandele, Povestea unui Bucureşti pierdut – ap-arte.ro

29
/05
/14

Deşi anii pe care Constantin Brâncuşi i-a petrecut în ţară, formându-se ca sculptor, au fost cu acribie reconstituiţi în ediţiile succesive ale catalogului Brâncuşi în România², întocmit de Barbu Brezianu, cât şi într-un studiu pe care acelaşi autor îl consacră începuturilor sculptorului, o analiză de detaliu ar putea conduce la evidenţierea influenţei amintitei perioade asupra ansamblului creaţiei.

22
/05
/14

Cunoscută fiind „vocaţia” pretimpurie, prin care Brauner acţiona ca artist suprarealist încă înainte de a şti că suprarealismul există – de vreme ce picturi expuse în 1924 la Bucureşti erau considerate a fi „introviziuni” –, poate părea surprinzător ca o imagine „integral suprarealistă”, cum „Passivité courtoise“ pare a fi, să se limiteze la a reconstitui iconografia şi, prin extensie, semnificaţia operei lui Duchamp, „La Mariée mise à nu par ses célibataires, même“.

14
/05
/14

În cadrul seriei de evenimente aniversare ARCUB 18 ani, în foaierul clădirii din Batiște 14 poate fi vizitată expoziția fotografică „Silent Places“, realizată de Oleg Mutu. Aceasta face parte dintr-un proiect format din trei produse culturale: un spectacol interdisciplinar (fără culise) care implică dans, muzică electronică și videografică; un film de dans; o expoziție foto semnată de Oleg Mutu (fotografiile sunt realizate analog și imprimate pe hârtie fotografică).

04
/04
/14

Galeriile Williams vă invită sâmbătă, 5 aprilie, de la ora 19.30, la vernisajul expoziției de pictură al artistei Dana Ștefania Apostol. În deschidere vor performa Andreea Marin, membră a trupei The Speakers şi Christian Maryan Green, membru al trupei Violent Monkey.

18
/03
/14

Cu ocazia sărbătoririi zilei de naştere a pictorului Theodor Aman, fondatorul Şcolii de Belle Arte din Bucureşti, pe 20 martie 2014 va avea loc un ceremonial de depunere de coroane de flori la Cimitirul Bellu. Joi, 20 martie 2014, de la orea 12.00, cu ocazia zilei de naştere a pictorului Theodor Aman, fondatorul Şcolii de […]

10
/03
/14

Un tablou ce îl reprezintă pe Iisus ca "Salvator Mundi", binecuvântând cu mâna dreaptă şi cu un glob de cristal în cealaltă, cumpărat cu 45 de lire, a fost vândut în 2013 cu 75 de milioane de dolari, în timpul unei licitaţii secrete, după ce a fost autentificat ca aparţinând lui Leonardo da Vinci.