Lumea lui Dedes / Cântecul de sirenă al Telecinematecii
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-dedes-cantecul-de-sirena-al-telecinematecii/

În ultimele trei săptămâni, în fiecare miercuri seara, graţie TVR 2, m-am întâlnit cu un vechi prieten, Jean Paul Belmondo, omul care la vârsta pubertăţii ne transmitea clar că şi noi cei mai puţin înzestraţi de natură cu chipuri de cuceritori avem şansa noastră în viaţă, la iubiri lungi sau scurte, în funcţie de posibilităţi şi dorinţe.

Un articol de Dan Nicolaie (Dedes)|19 martie 2015

Muzica din celebrul generic al Telecinematecii reprezintă pentru  mine cântecul de sirenă care îmi atrage ”corabia”, cu tot cu suflet, în fața unei cutii, din ce în ce mai inteligente și plat-lăbărțate numită în mod obișnuit televizor. Ori de câte ori mă aflu în fața acestei invenții semi- diavolești, mă simt ca într-o mlaștină care mă înghite încet dar sigur în zemurile ideilor sterpe ale unor personaje care se tot învârt prin spatele ecranului, căscând guri enorme, consumatoare de timp și bani.

Când însă aud cântecul sirenei știu că nu risc nimic, iar mlaștina se transformă într-o pajiște înverzită pe care aleargă personajele care mi-au luminat copilăria.

În ultimele trei  săptămâni, în fiecare miercuri seara, grație TVR 2, m-am întâlnit cu un vechi prieten, Jean Paul Belmondo, omul care la vârsta pubertății ne transmitea clar că și noi cei mai puțin înzestrați de natură cu chipuri de cuceritori avem șansa noastră în viață, la iubiri lungi sau scurte, în funcție de posibilități și dorințe.

Jean Paul Belmondo la Marea Mediterană & domnul Dedes, pe Argeş în gios

Jean Paul Belmondo la Marea Mediterană & domnul Dedes, pe Argeş în gios

Așa cum am mai spus, nu am nimic dintr-un critic de film autorizat, însă știu una și bună: îmi plac filmele. Ani la rând le-am explicat specialiștilor în gastronomie cu care m-am intersectat că nu am nevoie de niciun fel de expertiză ca să pot spune care sunt bucatele care îmi plac. Informația abundentă nu ține loc de gust, iar ”picturile” de pe albul farfuriei nu țin de foame. La fel funcționează, în ceea ce mă privește, treaba și cu filmele.

Din partea mea Belmondo are un cec în alb, indiferent de cât de bătrân și înțelept am ajuns, la a doua parte merge și un ”sau nu”. Saltimbanc, hoț, polițist, cuceritor, nefericit, afacerist, cartofor, eroul interpretat de Belmondo îți rămâne în minte, chiar dacă filmul este foarte departe de a fi o capodoperă. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, merită să faceți o încercare miercuri seară de la ora 20.10 trecute fix, pe TVR 2 va fi ”Animalul” în regia lui Claude Zidi, în care Belmondo dă viață unui cascador curajos, dar urmărit de ghinion.

Apropo de televizoare, am o rețetă proprie de urmărit Telecinemateca, întorc spatele ușor teatral ”smart-ului” cu ecranul de peste un metru și mă plasez în fața unui aparat mai aproape de anatomia umană, care are ceva din vechiul ”Sport” târât prin căminele studenției, inclusiv diagonala undeva în jur de  31 de centimetri. Nu ridicați sprânceana, vorbim de Belmondo!

* * *

Pe  Dedes il mai puteţi găsi (şi citi) şi pe blogul său de acasă, unde, dacă nu găteşte spaghete şi nu ascultă teatru radiofonic, citeşte cu neruşinare clasici ruşi.

Foto: Lumea lui Dedes, Cântecul de sirenă al Telecinematecii – facebook

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.