Luminiţa Gheorghiu, imaginea TIFF 2013. Actriţa va primi Premiul de excelenţă
https://www.ziarulmetropolis.ro/luminita-gheorghiu-imaginea-tiff-2013-actrita-va-primi-premiul-de-excelenta/

Luminiţa Gheorghiu, elogiată de presa internaţională pentru rolul din „Poziţia copilului“ (r. Călin Netzer), filmul premiat cu Ursul de Aur la Berlin, este imaginea celei de-a 12-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca). Actriţa va fi distinsă cu Premiul de excelenţă în cadrul galei de închidere TIFF.

Un articol de Andrada Văsii|25 aprilie 2013

Un concept inedit în istoria campaniilor de imagine a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) îi aduce laolaltă pe regizorul Cristi Puiu şi pe una dintre actriţele sale preferate, într-un moment de glorie al cinema-ului românesc.

Luminiţa Gheorghiu, elogiată de presa internaţională pentru rolul din „Poziţia copilului“ (r. Călin Netzer), filmul premiat cu Ursul de Aur la Berlin, este imaginea celei de-a 12-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca). Actriţa va fi distinsă cu Premiul de excelenţă în cadrul galei de închidere TIFF.

Ideea de plecare a fost aceea de a provoca o întâlnire între două personalităţii definitorii ale filmului românesc: regizorul Cristi Puiu şi actriţa Luminiţa Gheorghiu. Consider că între cei doi artişti există o alchimie fantastică, de aceea i-am acordat lui Puiu carte blanche în imaginarea campaniei vizuale a festivalului din acest an, a posterului şi a spotului promoţional. Nu e o campanie tradiţională, în sensul publicitar al cuvântului, ci o serie de secvenţe şi de instantanee, de momente de cinema pur.

Mihai Chirilov,
directorul artistic al festivalului

Cariera Luminiţei Gheorghiu, începută acum mai bine de 30 de ani, este strâns legată de cea a lui Cristi Puiu, care a distribuit-o în toate cele trei lungmetraje ale sale: „Marfa şi banii“ (2001), „Moartea domnului Lăzărescu“ (2005) şi „Aurora“ (2010). Rolul asistentei din „Moartea domnului Lăzărescu“ i-a adus Premiul pentru interpretare la Festivalul Internaţional de Film de la Namur şi Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar din partea Asociaţiei Criticilor din Los Angeles.

Afişul, conceput de Cristi Puiu după o fotografie realizată de Luchian Ciobanu în timpul filmărilor pentru spotul TIFF şi realizat împreună cu Iulian Puiu, este inspirat de o scenă din „Secvenţe“ (r. Alexandru Tatos, 1982), în care apare Luminiţa Gheorghiu.

Reîntâlnirea cu Cristi Puiu

„Eu am descoperit-o pe Luminiţa Gheorghiu în «Moromeţii», dar ceva mai târziu am văzut-o în «Secvenţe», un film mai vechi decât «Moromeţii». Vizualul face trimitere la o scenă din «Secvenţe», singura de altfel în care apare Luminiţa. Mircea Diaconu invită echipa de filmare la el acasă pentru a-i arăta colecţia de ascuţitori, dar, fiind foarte supărat pe soţia sa, a pedepsit-o şi a închis-o într-o cameră. Când deschide uşa, Luminiţa stă pe marginea patului. Desigur, posterul e mai colorat, există în el mai multe elemente simbolice, dar face trimitere la acel moment al Luminiţei şi, în esenţă, face trimitere la cinema“, explică regizorul Cristi Puiu.

A fost o surpriză foarte mare şi m-am simţit onorată că m-au ales pe mine. Iar reîntâlnirea cu Cristi Puiu a fost foarte plăcută, am colaborat la trei filme deja, ne cunoaştem bine şi cred că vom lucra împreună până când viaţa ne va despărţi.

Luminiţa Gheorghiu,
actriţă

Actriţa a avut roluri memorabile în „Moromeţii“ (1988), de Stere Gulea, şi „Code Inconnu“ (2000), în regia lui Michael Haneke. De-a lungul timpului, a colaborat cu Lucian Pintilie, Alexandru Tatos şi Radu Mihăileanu, lucrând în paralel pe scena Teatrului Bulandra din Bucureşti. A jucat şi în „A fost sau n-a fost?“, de Corneliu Porumboiu, „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“, în regia lui Cristian Mungiu, sau „Faţa galbenă care râde“, de Constantin Popescu.

În 2010, a câştigat Premiul Gopo pentru rolul secundar din „Francesca“, în regia lui Bobby Păunescu. Luminiţa Gheorghiu deţine rolul principal în filmul „Sunt o babă comunistă de Stere Gulea“, care va avea premiera în acest an.

Luminiţa Gheorghiu poate fi văzută la Teatrul Metropolis, în stagiunea 2013-2014, în spectacolul „Baba care ascultă Abba“.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.