„Lungul drum al zilei către noapte“, în NETA 2015
https://www.ziarulmetropolis.ro/lungul-drum-al-zilei-catre-noapte-in-neta-2015/

Doi actori vestiţi în fruntea distribuţiei – Artan Imami şi Yllka Mujo, îndrumaţi de unul din cei mai cunoscuţi regizori albanezi – Spiro Duni aduc la Bucureşti o dramă zguduitoare despre oameni disperaţi prinşi în ghearele sorţii, acea soartă care dă cu o mână şi ia cu cealaltă. O familie prinsă în vârtej, între iubire […]

Un articol de Liliana Matei|11 iulie 2015

Doi actori vestiţi în fruntea distribuţiei – Artan Imami şi Yllka Mujo, îndrumaţi de unul din cei mai cunoscuţi regizori albanezi – Spiro Duni aduc la Bucureşti o dramă zguduitoare despre oameni disperaţi prinşi în ghearele sorţii, acea soartă care dă cu o mână şi ia cu cealaltă. O familie prinsă în vârtej, între iubire şi ură, între acceptare şi respingere, amară existenţă lipsită de soluţii, înecată în alcool şi droguri.

„Cu o regie aparent minimalistă, apreciază prof.dr. Josif Papagjoni, reputat dramaturg şi critic albanez, viziunea lui Spiro Duni atrage spectatorul prin adâncimea cu care explorează zona tristeţii şi amărăciunii omeneşti, caracterele fiind analizate pe niveluri psihologice profunde. Vezi sufletele suferind, tremurând, îngrozite de moarte, de ratare, de imposibil, de plictis, de mânie, de toate furiile, simțite și ascunse mult timp”.

regizor spiro Duni

Regizorul Spiro Duni

 

Arta actorului oferă un regal în această montare de două ore, jucată fără pauză. Cuvântul rostit pe scenă străluceşte în toată plenitutidinea sensurilor logice, emoţionale şi ritmice, „ca un val cu suişuri şi coborâşuri, unde dincolo de pace și calm distingem explozie și violență, unde dincolo de ceea ce-i obişnuit pare să stea extraordinarul, iar împreună cu ce-i sobru și curat stă ceea ce este turbulent și brutal”.

El însuşi actor cunoscut, regizorul Spiro Duni şi-a început cariera la teatrul copilăriei sale, Skampa din Elbasan, două dintre montările realizate aici primind premii importante. Tot aici a adus în scenă cunoscuta piesă a lui Victor Eftimiu,Omul care a văzut moartea, în care l-a jucat pe Vagabond. Lista recunoaşterilor continuă, numele fiindu-i legat în ultimii ani de Teatrul Naţional din Tirana, de unde amintim Premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Internaţional de Teatru Kosova Infest. A colaborat şi cu Teatrul Naţional din Pristina, iar în America, unde a lucrat o vreme, a montatDincolo de pod, la Aleksandër Moisiu Theatre din New York şi Vizita bătrânei doamne, la Salem State Theater din Massachusetts.

Pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, spectacolul cu Lungul drum al zilei către noapte se va juca joi, 3 septembrie, la Sala Studio, de la ora 20.00.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.