„Lut”, la TNB. Sau gândurile care ucid realitatea
https://www.ziarulmetropolis.ro/lut-la-tnb-sau-gandurile-care-ucid-realitatea/

Spectacolul „Lut”, de la Teatrul Naţional din Bucureşti, este o dramă banală salvată de regizorul Vlad Massaci, cu scene minunat interpretate de Mircea Rusu şi de Irina Movilă.  

Un articol de Monica Andrei|1 Martie 2016

Olanda este ţara cu multe teatre şi mulţi dramaturgi care scriu piese de teatru slabe şi iau premii. Este şi cazul autoarei  Marijke Schermer, care a scris peste zece piese de teatru și două romane. Scrie şi regizează piese, în compania ei de teatru, ca să-şi “dezvolte un stil personal”, după cum relatează în interviul din caietul program al spectacolului.

Pentru piesa „Lut” („Klei”, 2002), Marijke Schermer a primit în 2009 Premiul pentru Literatură „Charlotte Kohler”. Numind-o „tragedie în 5 acte”, piesa este doar o dramă banală cu o poveste sentimentală a zilelor noastre. Spectatorul intră în sală, îşi caută locul în zgomotul unor camioane şi escavatoare de jucărie, teleghidate, şi vede o casă stilizată unde se va desfăşura acţiunea, apoi, din vina textului, află brusc despre ce este vorba de la începutul spectacolului, motiv care să inducă plictiseala sau somnul sau să dispară din sală. Ceea ce-l ţine acolo este jocul actorilor.

Povestea de viaţă a Dorei (Irina Movilă), cu răni sentimentale cangrenate, dar care izbucnesc prin doza de ură pe care o are faţă de bărbatul care a dispărut brusc din viaţa ei, se amplifică după 15 ani, atunci când se întoarce Vink (Mircea Rusu), în casa în care ea locuia cu alt bărbat. Gândurile care-i ucid realitatea şi viaţa îi îndoliază sufletul pentru totdeauna şi se refuziază în alcool. După despărţirea brutală de Vink, naște o fetiţă, Imme (Cristina Constantin) şi se retrage într-un ținut pustiu înconjurat de o mlaștină. Stă în casă cu Titus (Claudiu Istodor), băiatul bun la toate, care ştie să gătească şi are răbdarea să o suporte.

Regizorul Vlad Massaci, cunoscut în teatru mai ales după succesul cu spectacolele de la Teatrul Act, “salvează” textul autoarei olandeze punând accente noi şi face un spectacol de neuitat, prin scenele minunat interpretate de către actorii Mircea Rusu, Irina Movilă,  Natalia Călin, Claudiu Istodor şi Crisitna Constantin, dar un final cam ambiguu.

Pasiunea Dorei se încheie cu un strat de lut, căci lutul nu e numai mocirla din ţinutul unde se izolează Dora, e şi acela din sufletul ei, dar şi cel care se toarnă peste un sicriu. Numai în mintea noastră nu trebuie să îngropăm răzbunările impulsive, căci tot ce ne doare izbucneşte crunt la un moment dat, dacă nu găsim forma de împăcare cu ceea ce ne macină.

21
/02
/19

Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, spectacolul montat de regizorul Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, rămâne o parabolă grăitoare despre „omul nou”. I-am putea spune la fel de bine „omul contemporan” sau într-o formulă deja consacrată, „omul recent”.

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

21
/02
/19

Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la vernisajul expoziției „UNArte la Antipa’’ care va avea loc vineri, 22 februarie de la ora 14.00, la sediul muzeului din Șoseaua Kiseleff nr. 1.

21
/02
/19

Violonistul LIVIU PRUNARU, concert-maestru al celei mai bine cotate orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam, artistul care se bucură de dreptul de folosinţă asupra viorii de patrimoniu universal  Stradivarius „Pachoud” din 1694 – va putea fi aplaudat la Sala Radio, într-un concert extraordinar în care se va afla într-o dublă ipostază: de solist și... dirijor!

21
/02
/19

Apoi, lucrurile au luat o întorsătură nedorita. Tati a descoperit că durerile constante pe care le resimtise in ultimele zile in zona toracelui erau semnul unei boli grave, apărută pe fondul stresului și imunității scăzute.

21
/02
/19

De‑acum eram tot timpul împreună, titirelul, mama, tata şi cu mine, titirelul cu toanele lui, noi, ceilalţi trei, cu nelinistile și micile noastre bucurii.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

Page 1 of 77712345...102030...Last »