“Madres paralelas”. Cinema flamboaiant
https://www.ziarulmetropolis.ro/madres-paralelas-cinema-flamboaiant/

CRONICĂ DE FILM Câte ceva despre noul film al lui Pedro Almodóvar, “Madres paralelas” (2021), ajuns acum şi în cinematografele din România, distribuit de Independenţa Film.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 martie 2022

Ce îmi place la autori de cinema de talia lui Pedro Almodóvar e că în cazul lor nu prea mai contează dacă fiecare nou film e sau nu o capodoperă sau cel puţin o realizare apropiată de cele care sunt considerate marile reuşite.

Sigur, nu discutăm despre situaţiile triste în care, din diverse motive, regizorii au căzut în irelevanţă la un moment dat în carieră. Mă refer la acei cineaşti care şi-au păstrat vii spiritul, inspiraţia şi creativitatea de-a lungul câtorva decenii şi pe ale căror noi filme vrei să le vezi tocmai pentru a regăsi un univers artistic unic şi de care te-ai ataşat.

Fascinant întotdeauna la cinema-ul lui Pedro Almodóvar e totala libertate a stilului său flamboaiant şi a poveştilor sale melodramatice în care miza nu e dacă există întorsături de situaţie, ci câte şi mai ales cum sunt puse în scenă. Orice e posibil, dar în acelaşi timp totul e atât de familiar.

“Madres paralelas” (2021) nu face excepţie.

Totul pare a fi la vedere în acest film, de la culorile puternice, aproape ţipătoare, şi scenografia care fură privirea în fiecare cadru şi succesiunea de prim-planuri expresive (e o plăcere şi doar să priveşti chipurile), la secrete destăinuite doar după câteva volute ale poveştii care, în fond, nici nu sunt atât de surprinzătoare.

Nu e important cât de solidă e logica narativă judecată după criterii clasice în care adâncimile psihologice sunt considerate indispensabile. Esenţială e această dezinvoltură a sentimentelor şi a trăirilor. Iar sub suprafaţa atent lustruită se găsesc lucruri dintre cele mai profunde şi tulburătoare.

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.