Maestrul face încă un miracol: cum se joacă Bulgakov la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-face-inca-un-miracol-cum-se-joaca-bulgakov-la-bucuresti/

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din oraşul acesta.

Un articol de Andrei Crăciun|14 februarie 2014

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din orașul acesta.

Mihail Bulgakov a scris bine, a scris curajos, folosindu-se, fără rezerve, de ironii demolatoare. Firește, epoca fiind greșită, încă din 1929 i s-a luat dreptul la semnătură, a fost dat afară din teatru, nu i s-a mai jucat nicio piesă. Da, a făcut petiție la însuși Stalin, a vorbit despre dezechilbrul psihic la care este obligat un creator interzis, și nu e nimic greșit aici, un creator interzis, atunci ca și acum, este umilit și condamnat la moarte. Iar moartea, rareori, înseamnă eternitate.

Da,a fost reprimit în „câmpul artei” din ordinul direct al lui Stalin, dar Bulgakov, cel care ne-a dat o operă de forța „Diavoliadei”, și-a traversat scurta viață într-o disidență asumată, fără să pactizeze, și n-a sfârșit-o înainte de o capodoperă.

“Maestrul și Margareta” e în biblioteci și poate să depună mărturie pentru el. Bulgakov a murit orb, dar, cât a trăit, a văzut, a înțeles și a scris. A scris bine, a scris curajos, a pătruns în lumi, până la el, sigilate, a deschis uși interzise. Bineînțeles că, neîndurîndu-și paradoxurile și rănile, sufletești desigur, din război, a ajuns, de timpuriu, dependent de morfină, bineînțeles că s-a înfrânt.

Piesele sale, puse de specialiști, de marii cronicari de teatru, sub cupola comediilor de moravuri, căci au puterea de a reinventa tipologii și de a crea o școală, se joacă încă, iar oamenii, alți oameni, de fiecare dată alții, chiar dacă nu toți noi, râd, râd în hohote, ca și cum râsul ne-ar putea, dacă nu vindeca, măcar susține supraviețuirea.

„Țarul Ivan își schimbă meseria” este, să întărim părerea specialiștilor, o comedie de moravuri. Se joacă la Metropolis, în regia lui Gelu Colceag, iar la sfârșitul fiecărei reprezentații se aplaudă atât de tare încât un trecător oarecare de pe Strada Mihai Eminescu din București ar putea crede că în clădirea cu lumini roșii are loc un mare congres. N-are.

Piesa aceasta este, în fond, o critică, deși foarte subtilă, la adresa stalinismului. La sfârșit se aplaudă, deci, deloc ironic, dar paradoxal. E o unanimitate bună, poate singura – iată: peisaj cu grup de oameni, în picioare, cu palmele împreunate, recunoscând frumusețea.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este o comedie, nu neagră, ci comedie-comedie, cum tot mai puține se scriu, căci umorul a decăzut, în ultimele decenii, în forma sa facilă și, îndeobște, vulgară.

O oarecare abundență

Un tovarăș inginer-cercetător construiește o mașină a timpului, care îi poartă pe administratorul unui bloc și pe un hoț venit la furat în casa unui alt tovarăș care posedă tablouri și aparat de radio (nemțesc!) înapoi în vremea lui Ivan cel Groaznic, când la curtea țarului se mânca îndelung. În epoca aceea exista, așadar, o oarecare abundență de rinichi și ficăței de iepuri de care cetățenii sovietici, administratori sau hoți, rămân străini.

Textul lui Bulgakov face tot ce poate face un text, ne arată zăpezile de ignoranță sub care suntem noi înșine, cu maniile, cu obsesiile, cu frivolitatea, cu servilismul, cu rigiditatea, cu îngustimea noastră, care nu cresc doar în vremuri totalitare, nu doar sub Stalin și sub Ivan. Nu. De aceea se râde atât de tare în sala aceasta.

Bulgakov

Mihail Bulgakov (1891-1940)

Îi recunoaștem pe cei din oglinda pe care ne-o pune la dispoziție autorul. O, cum îi știm! Administratorul de bloc în maiou (familiarul articol de lenjerie care de mult nu mai e intimă) cu imprimeu (de la partid), soția administratorului, pretinzându-și dreptul de a fi cucoană, jefuitul încercând, la rându-i, să jefuiască, fel de fel de cetățeni care ne stârnesc, iată, foarte omenește, râsul până la lacrimă.

Decorurile sunt, ca de obicei în piesele lui Colceag, spectaculoase, într-o manieră mai degrabă germană, e un spectaculos sănătos, fără să fie, deci, excesiv. Ele nu par concepute într-un delir al generozității administrației, spațiul s-a folosit cu înțelepciune, mecanismele complicate puse în scenă n-au fost abuzate, costumele nu sunt doar o grămadă de haine prost croite, există o oarecare fantezie în mișcarea scenică, se deschid niște arabescuri ale exprimării care nu vin de la Bulgakov, dar sunt binevenite și bine primite de public. Teatrul rămâne o muncă de echipă.

Sincronizarea

Chiar și spunând acestea, e prea puțin. Piesa este întotdeauna făcută de actori. Iar actorii din „Țarul Ivan își schimbă meseria” prind în volutele gesturilor și cuvintelor lor esența. Prima parte a spectacolului îți îngăduie iluzia că participi totuși la o piesă accesibilă, dar explozia din secundă, când textul permite jocului să crească, întocmai ca o viață, te repoziționează.

Asiști la ceva rar – la o bucurie a actorilor că sunt în acest teatru, în această piesă, în aceste roluri, în această seară, în fața acestui public. Asiști la acel ceva pe care doar spectatorul de teatru poate să îl înțeleagă și chiar și el are doar rareori prilejul să îl întâlnească – asiști la spectacolul unei sincronizări perfecte.

Doru Ana e gigantesc în rolul Țarului, dar și al administratorului de bloc, Radu Gabriel își joacă hoțul până ridică sala în picioare, Diana Cavallioti în rolul Zinaidei Mihailovna este – să nu ocolim adjectivul – încântătoare, iar Mariana Dănescu pare că s-a născut anume ca s-o întrupeze pe Uliana Andreevna.

Gabriel Costin dă totul în rolul tovarășului Spak, iar Vlad Logigan, în rolul diacului, își arată adevăratul chip. Auzisem de ceva ani că este cel mai talentat tânăr actor de teatru din România. Apoi, s-a întâmplat să-l văd prima dată într-un film, „Nuntă în Basarabia”. Logigan mi s-a părut, atunci, din altă poveste, ba chiar din alt film. Nu m-a încântat, dimpotrivă. L-am remarcat, apoi, în Tarelkin, însă ce face în „Țarul Ivan își schimbă meseria” depășește cu mult toate așteptările.

Nu mai e tânăr. Are, la fel ca mine, treizeci de ani. E limpede că s-a maturizat. Logigan nu te dizolvă în emoție, nu te sfâșie, nu te lasă într-o stare de contemplație buimacă. Nu. Face ceea ce trebuie făcut într-o comedie: îți smulge, cu un firesc revoltător, râsul. Poate că nu e elegant, poate că e greșit să o menționez, dar am fost acolo, am văzut și, ca atare, o consemnez: cele mai multe aplauze au mers către el. Le-a meritat.

Stalin reușise o înmărmuritoare reducere a existenței contemporanilor săi la absurd. Ivan cel Groaznic, de asemenea. Istoria lucrează ciclic, cu o lentoare atroce. Suntem figuranți în timp. E nevoie ca, din când în când, să se nască acel Bulgakov care să dea secolele înapoi, cum și înainte, pentru a ajunge la noi înșine.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este, așadar, o comedie la care, la urmă, câștigi cu mult mai mult decât două ore și cincisprezece minute de râs și de lacrimi.

Foto cu Mihail Bulgakov – wikipedia

22
/11
/12

Volumul „Four Doors and Other Stories” al scriitoarei A.G. Billig, apărut în format eBook la editura britanică MP Publishing, este primul debut literar internaţional al unui autor român care apare direct în limba engleză şi este disponibil pe tot mapamondul. Cartea conţine 12 povestiri scurte ce au temă principală iubirea şi a fost lansată în […]

22
/11
/12

Trupe de teatru studenţeşti din Craiova, Galaţi, Iaşi, Timişoara şi Bucureşti îl vor omagia în perioada 23-25 noiembrie pe dramaturgul Eugene Ionesco prin spectacole în cea de-a XVIII-a ediţie a Festivalului naţional studenţesc de teatru absurd ‘Eugene Ionesco’ care se va desfăşura la Casa de Cultură a Studenţilor din Bucureşti (CCSB). „Prin iniţierea şi continuitatea […]

22
/11
/12

O nouă librărie de carte franceză va fi inaugurată vineri în Capitală, în prezenţa scriitorului Pascal Bruckner, potrivit site-ului agenţiadecarte.ro. Scriitorul francez Pascal Bruckner a fost invitat la eveniment de Institutul Francez, pentru o sesiune de autografe şi discuţii cu publicul. Librăria „Kyralina” va fi deschisă pentru publicul larg începând de sâmbătă şi va cuprinde […]

22
/11
/12

Teatrul Odeon are plăcerea să vă invite luni, 26 noiembrie, ora 19.30, Sala Studio la spectacolul lectură   NUNZIO   de Spiro Scimone   traducerea Eva Simon   regia Crista Bilciu   cu: Florin Zamfirescu şi Petre Nicolae   INTRAREA LIBERĂ   Spectacolul are loc în prezenţa autorului şi va fi urmat de discuţii cu […]

22
/11
/12

Un program prelungit de citit, concursuri de algebră naivă şi o proiecţie video 3D se numără printre evenimentele prin care librăriile Cărtureşti marchează, joi, 12 ani de la înfiinţare. Prima librărie cu „carte, ceai, muzică, dichis” s-a deschis în anul 2000, pe strada Edgar Quinet, la numărul 9, între Facultatea de Litere şi cea de […]

22
/11
/12

Actorul Şerban Ionescu a decedat miercuri searã la Spitalul Floreasca. Din nefericire, cultura româneascã a mai pierdut un actor talentat. Sincere condoleanṭe familiei şi prietenilor!

21
/11
/12

Tenorul spaniol Placido Domingo a fost numit ambasador al bunăvoinţei pentru Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU).   Artistul spaniol va fi prezent miercuri la Paris, unde va participa la ceremonia oficială care va fi organizată pentru a marca numirea sa în această funcţie onorifică, informează contactmusic.com. Placido Domingo va primi acest titlu prestigios pentru „dedicaţia sa dovedită […]

21
/11
/12

Sâmbãtã, 24 noiembrie, teatrul Masca va fi locul în care îngerii vin degeaba. Sau ṭara. Povestea piesei vorbeşte despre America Latinã, mai exact despre un sat populat cu personaje parcã rupte din cãrṭile consacrate ale scriitorilor latini. Acesta este toposul în care un înger alege sã poposeascã. Contextul ? Dictatorul local îşi exercita puterea prin decrete […]

21
/11
/12

Pe data de 15 Decembrie 2012, Scoala de Muzica Boem Club va organiza la sala ArCub concertul intitulat „Lumea Magica a Muzicii”, eveniment in cadrul caruia cursantii scolii vor face o demonstratie a talentului lor si vor arata tuturor celor prezenti ca muzica reprezinta o lume  magica. Scoala de Muzica Boem Club este prima scoala […]

21
/11
/12

PROGRAMUL SPECTACOLELOR 21 – 30 noiembrie 2012   Spectacole la Sala Teatrului EXCELSIOR, str. Academiei nr. 28           Miercuri 21 noiembrie      ora 10.00                         ZÂNA ZORILOR   Joi 22 noiembrie               ora 10.00                            ZÂNA ZORILOR           […]

21
/11
/12

VINERI, 23 NOIEMBRIE 2012 ORA 19.30 TEATRUL ODEON – SALA STUDIO Sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei şi al Institutului Italian de Cultură, Asociaţia culturală “Amicii lui Pavese” în parteneriat cu Teatrul Odeon organizează o serată muzicală italiană în care versurile poeţilor Pessoa şi Pavese devin muzică. Vă invităm să-l ascultaţi pe cantautorul Mariano Deidda (Premiul […]

21
/11
/12

Scriitorul rus Boris Strugaţki, coautor, alături de fratele său Arkadi, al unor romane ştiinţifico-fantastice care au fost cenzurate în epoca sovietică, a murit luni, la vârsta de 79 de ani, au anunţat reprezentanţii fundaţiei sale.   Născut în 1933, la Leningrad (numele din perioada sovietică a oraşului Sankt Petersburg), Boris Strugaţki a studiat matematica şi […]

21
/11
/12

Dictionary.com, cel mai mare dicţionar gratuit online din lume, a ales cuvântul în limba engleză al anului 2012, având drept criteriu căutările utilizatorilor efectuate pe site-ul respectiv, dar şi consultarea mai multor lexicografi. „Bluster” („zgomot”, „zarvă”, „mugete ale furtunii”) este, potrivit site-ului Dictionary.com, cuvântul anului 2012 în limba engleză. Site-ul Dictionary.com  defineşte acest cuvânt astfel: 1. mugete […]

21
/11
/12

Sub titluri ca ‘+După dealuri+: Cristian Mungiu exorcizează România’ (Le Monde), ‘Cristian Mungiu, un geniu al Carpaţilor’ (Le Figaro), ‘Exorcism în stil românesc’ (20minutes) sau ‘Cristian Mungiu oferă o anumită idee despre cinema’ (La Croix), presa franceză scrie în termeni elogioşi despre cel mai recent film al regizorului Cristian Mungiu, ‘După dealuri’. Pelicula a câştigat […]

21
/11
/12

Opera Naţională Română din Timişoara a triumfat la Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului Muzical, unde producţia cu opera ‘Faust’, de Charles Gounod, a cucerit cele mai importante trofee. Operei Naţionale Române din Timişoara i-au fost decernate cele mai râvnite patru premii: Premiul pentru cel mai bun spectacol – ‘Faust’; Premiul pentru cea mai bună […]

21
/11
/12

Un număr de 28 de tineri artişti sprijiniţi pe parcursul acestui an de Fundaţia Principesa Margareta a României (FPMR ) au evoluat, luni seară, în cadrul Galei „Tinere talente 2012”, la Biblioteca Naţională a României.  În cadrul galei, principesa Margareta a înmânat diplomele „Tinere talente” celor 28 de artişti din domeniile artelor plastice şi muzicii […]

Page 823 of 854« First...102030...821822823824825...830840850...Last »