Maestrul face încă un miracol: cum se joacă Bulgakov la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-face-inca-un-miracol-cum-se-joaca-bulgakov-la-bucuresti/

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din oraşul acesta.

Un articol de Andrei Crăciun|14 Februarie 2014

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din orașul acesta.

Mihail Bulgakov a scris bine, a scris curajos, folosindu-se, fără rezerve, de ironii demolatoare. Firește, epoca fiind greșită, încă din 1929 i s-a luat dreptul la semnătură, a fost dat afară din teatru, nu i s-a mai jucat nicio piesă. Da, a făcut petiție la însuși Stalin, a vorbit despre dezechilbrul psihic la care este obligat un creator interzis, și nu e nimic greșit aici, un creator interzis, atunci ca și acum, este umilit și condamnat la moarte. Iar moartea, rareori, înseamnă eternitate.

Da,a fost reprimit în „câmpul artei” din ordinul direct al lui Stalin, dar Bulgakov, cel care ne-a dat o operă de forța „Diavoliadei”, și-a traversat scurta viață într-o disidență asumată, fără să pactizeze, și n-a sfârșit-o înainte de o capodoperă.

“Maestrul și Margareta” e în biblioteci și poate să depună mărturie pentru el. Bulgakov a murit orb, dar, cât a trăit, a văzut, a înțeles și a scris. A scris bine, a scris curajos, a pătruns în lumi, până la el, sigilate, a deschis uși interzise. Bineînțeles că, neîndurîndu-și paradoxurile și rănile, sufletești desigur, din război, a ajuns, de timpuriu, dependent de morfină, bineînțeles că s-a înfrânt.

Piesele sale, puse de specialiști, de marii cronicari de teatru, sub cupola comediilor de moravuri, căci au puterea de a reinventa tipologii și de a crea o școală, se joacă încă, iar oamenii, alți oameni, de fiecare dată alții, chiar dacă nu toți noi, râd, râd în hohote, ca și cum râsul ne-ar putea, dacă nu vindeca, măcar susține supraviețuirea.

„Țarul Ivan își schimbă meseria” este, să întărim părerea specialiștilor, o comedie de moravuri. Se joacă la Metropolis, în regia lui Gelu Colceag, iar la sfârșitul fiecărei reprezentații se aplaudă atât de tare încât un trecător oarecare de pe Strada Mihai Eminescu din București ar putea crede că în clădirea cu lumini roșii are loc un mare congres. N-are.

Piesa aceasta este, în fond, o critică, deși foarte subtilă, la adresa stalinismului. La sfârșit se aplaudă, deci, deloc ironic, dar paradoxal. E o unanimitate bună, poate singura – iată: peisaj cu grup de oameni, în picioare, cu palmele împreunate, recunoscând frumusețea.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este o comedie, nu neagră, ci comedie-comedie, cum tot mai puține se scriu, căci umorul a decăzut, în ultimele decenii, în forma sa facilă și, îndeobște, vulgară.

O oarecare abundență

Un tovarăș inginer-cercetător construiește o mașină a timpului, care îi poartă pe administratorul unui bloc și pe un hoț venit la furat în casa unui alt tovarăș care posedă tablouri și aparat de radio (nemțesc!) înapoi în vremea lui Ivan cel Groaznic, când la curtea țarului se mânca îndelung. În epoca aceea exista, așadar, o oarecare abundență de rinichi și ficăței de iepuri de care cetățenii sovietici, administratori sau hoți, rămân străini.

Textul lui Bulgakov face tot ce poate face un text, ne arată zăpezile de ignoranță sub care suntem noi înșine, cu maniile, cu obsesiile, cu frivolitatea, cu servilismul, cu rigiditatea, cu îngustimea noastră, care nu cresc doar în vremuri totalitare, nu doar sub Stalin și sub Ivan. Nu. De aceea se râde atât de tare în sala aceasta.

Bulgakov

Mihail Bulgakov (1891-1940)

Îi recunoaștem pe cei din oglinda pe care ne-o pune la dispoziție autorul. O, cum îi știm! Administratorul de bloc în maiou (familiarul articol de lenjerie care de mult nu mai e intimă) cu imprimeu (de la partid), soția administratorului, pretinzându-și dreptul de a fi cucoană, jefuitul încercând, la rându-i, să jefuiască, fel de fel de cetățeni care ne stârnesc, iată, foarte omenește, râsul până la lacrimă.

Decorurile sunt, ca de obicei în piesele lui Colceag, spectaculoase, într-o manieră mai degrabă germană, e un spectaculos sănătos, fără să fie, deci, excesiv. Ele nu par concepute într-un delir al generozității administrației, spațiul s-a folosit cu înțelepciune, mecanismele complicate puse în scenă n-au fost abuzate, costumele nu sunt doar o grămadă de haine prost croite, există o oarecare fantezie în mișcarea scenică, se deschid niște arabescuri ale exprimării care nu vin de la Bulgakov, dar sunt binevenite și bine primite de public. Teatrul rămâne o muncă de echipă.

Sincronizarea

Chiar și spunând acestea, e prea puțin. Piesa este întotdeauna făcută de actori. Iar actorii din „Țarul Ivan își schimbă meseria” prind în volutele gesturilor și cuvintelor lor esența. Prima parte a spectacolului îți îngăduie iluzia că participi totuși la o piesă accesibilă, dar explozia din secundă, când textul permite jocului să crească, întocmai ca o viață, te repoziționează.

Asiști la ceva rar – la o bucurie a actorilor că sunt în acest teatru, în această piesă, în aceste roluri, în această seară, în fața acestui public. Asiști la acel ceva pe care doar spectatorul de teatru poate să îl înțeleagă și chiar și el are doar rareori prilejul să îl întâlnească – asiști la spectacolul unei sincronizări perfecte.

Doru Ana e gigantesc în rolul Țarului, dar și al administratorului de bloc, Radu Gabriel își joacă hoțul până ridică sala în picioare, Diana Cavallioti în rolul Zinaidei Mihailovna este – să nu ocolim adjectivul – încântătoare, iar Mariana Dănescu pare că s-a născut anume ca s-o întrupeze pe Uliana Andreevna.

Gabriel Costin dă totul în rolul tovarășului Spak, iar Vlad Logigan, în rolul diacului, își arată adevăratul chip. Auzisem de ceva ani că este cel mai talentat tânăr actor de teatru din România. Apoi, s-a întâmplat să-l văd prima dată într-un film, „Nuntă în Basarabia”. Logigan mi s-a părut, atunci, din altă poveste, ba chiar din alt film. Nu m-a încântat, dimpotrivă. L-am remarcat, apoi, în Tarelkin, însă ce face în „Țarul Ivan își schimbă meseria” depășește cu mult toate așteptările.

Nu mai e tânăr. Are, la fel ca mine, treizeci de ani. E limpede că s-a maturizat. Logigan nu te dizolvă în emoție, nu te sfâșie, nu te lasă într-o stare de contemplație buimacă. Nu. Face ceea ce trebuie făcut într-o comedie: îți smulge, cu un firesc revoltător, râsul. Poate că nu e elegant, poate că e greșit să o menționez, dar am fost acolo, am văzut și, ca atare, o consemnez: cele mai multe aplauze au mers către el. Le-a meritat.

Stalin reușise o înmărmuritoare reducere a existenței contemporanilor săi la absurd. Ivan cel Groaznic, de asemenea. Istoria lucrează ciclic, cu o lentoare atroce. Suntem figuranți în timp. E nevoie ca, din când în când, să se nască acel Bulgakov care să dea secolele înapoi, cum și înainte, pentru a ajunge la noi înșine.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este, așadar, o comedie la care, la urmă, câștigi cu mult mai mult decât două ore și cincisprezece minute de râs și de lacrimi.

Foto cu Mihail Bulgakov – wikipedia

25
/10
/12

Cartea biografică “Alexandru Jula”, de Oana Georgescu, a fost lansată joi la Biblioteca Metropolitană Bucureşti, sediul central “Mihail Sadoveanu”. “O carte specială dedicată unui om şi unui artist special. Acest volum este povestea unei cariere de succes”, a declarat autoarea volumului, Oana Georgescu, la lansare, amintind că volumul biografic este însoţit de un CD cu […]

25
/10
/12

Cinefilii bucureşteni sunt invitaţi în perioada 2-10 noiembrie la cea de-a opta ediţie a Festivalul Filmului Polonez, la Cinema Studio şi la Studioul “Horia Bernea” din incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român.   Evenimentul este organizat de Institutul Polonez din Bucureşti în parteneriat cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român şi cu sprijinul Institutului Polonez de […]

25
/10
/12

“Simfonia fantastică” de Hector Berlioz, “Turandot” de Giacomo Puccini, “Hansel şi Gretel” de Engelbert Humperdinck, ori “Giselle” de Adolphe Charles Adam sunt câteva dintre spectacolele programate de Opera Naţională Bucureşti (ONB), în perioada 24-28 octombrie. Potrivit Biroului de presă al primei scene lirice a ţării, miercuri, 24 octombrie, la Sala Mare este programat spectacolul de […]

25
/10
/12

Lucrarea “Car cu fân” semnată de Nicolae Grigorescu a fost adjudecată, marţi seara, la licitaţia casei Alis, la preţul de 135.000 de lei. Tabloul, identificat şi înregistrat de istoricul de artă Remus Niculescu, în anii ’70, în colecţia dr.Vasile Miceanu, a fost estimat la 190.000 de lei. La preţuri ridicate la această sesiune a casei […]

25
/10
/12

Joi, 1 noiembrie, începând cu ora 20:00 capodopera lui Puccini ‘’Turandot’’ va putea fi vizionatã  la Grand Cinema Digiplex. Inregistrarea disponibilã este cea a spectacolului care a avut loc la Arts Centre în Melbourne, ediṭie postmortem regizatã de cãtre Graeme Murphy. Tot acesta este cel care a realizat coregrafia specacolului.   Povestea se bazeazã pe […]

25
/10
/12

“Decoding Dacia/ Descifrând moştenirea dacică”, ultimul film al lui Nicholas Dimăncescu, fiul consulului onorific al României Dan Dimăncescu, decedat în 2011 într-un accident în Munţii Şureanu, are premiera americană pe 15 noiembrie la Boston, după ce miercuri seară a fost prezentat în Capitală. Documentarul “Decoding Dacia” este produs de Dan Dimăncescu, preşedinte al Kogainon Films […]

25
/10
/12

În 1881, s-a născut pictorul, sculptorul, gravorul şi ceramistul spaniol Pablo Picasso (Pablo Ruiz Blasco) (m. 8 aprilie 1973). 1767 – S–a născut Henri–Benjamin de Rebecque Constant, om politic, ziarist şi scriitor elveţian de limbă franceză, autor al întâiului roman autobiografic „Adolphe” (1818 – capodopera sa),  intrând astfel în istoria literaturii ca făuritor al romanului […]

25
/10
/12

Fanii filmelor de animaţie vor avea parte de “un cadou” de Ziua Internaţională a Animaţiei, fiind invitaţi la un program special compus din filmele câştigătoare ale celei de-a şaptea ediţii a celui mai important festival de film de animaţie din România, Anim’est. Evenimentul, care va avea loc duminică, începând cu ora 18,00, în Club Control, […]

25
/10
/12

Regele Mihai I al României împlineşte azi, pe 25 octombrie, vârsta de 91 de ani. La mulṭi ani, majestate ! Tot astãzi este şi Ziua Armatei Române, zi care marchează eliberarea din 1944 a brazdei de pământ românesc dar şi rememorarea faptelor de glorie ale eroilor neamului!

25
/10
/12

Organizatorii Festivalului Internaţional de Film de Scurtmetraj Alternative, care va avea loc în perioada 7-11 noiembrie la Palatul Culturii din Târgu Mureş, au anunţat miercuri că, pe lângă scurtmetrajele selectate pentru concurs, au inclus în program lungmetraje româneşti şi maghiare de excepţie. Potrivit unui comunicat de presă transmis miercuri de organizatorii Festivalului Internaţional de Film […]

25
/10
/12

Artiştii Sabina Ulubeanu şi Cătălin Creţu vor fi prezenţi la Festivalul Internaţional de Fotografie “Eyes On”, care se va desfăşura în perioada 30 octombrie – 30 noiembrie la Viena. Cu cinci ediţii desfăşurate, 800 de candidaturi anual din toată lumea şi 225 de proiecte selectate în 2012, Festivalul Internaţional de Fotografie “Eyes On” transformă Viena […]

24
/10
/12

Centrul pentru Artele Spectacolului ‘’Sala Palatului’’ urmeazã sã fie trecut din subordinea Ministerului Culturii în cea a Guvernului Victor Ponta. Acestã schimbare va putea fi posibilã printr-o Hotãrâre de Guvern care stipuleazã faptul cã Sala Palatului va funcṭiona sub coordonarea secretarului general al Guvernului. Restructurarea nu se va limita numai la palierul subordonãrii acestui centru […]

24
/10
/12

Un Bal mascat, eveniment dedicat colectării unor fonduri extrem de necesare primei scene lirice a ţării, va avea loc vineri, la Opera Naţională Bucureşti, anunţă, miercuri, Asociaţia “Friends of Opera”, într-un comunicat.   Participanţii vor fi invitaţi în lojile Operei, de unde vor putea asista, începând cu ora 18,00, la spectacolul “Un Ballo in Maschera” […]

24
/10
/12

Regizorul Cristian Mungiu, scriitoarea Ana Blandiana şi istoricul Georgeta Filitti se numără printre cele 22 de personalităţi care au fost decorate, miercuri, de Regele Mihai I, în cadrul unei ceremonii organizate la Palatul Elisabeta din Principesa moştenitoare Margareta a acordat, în numele Regelui Mihai I, în timpul ceremoniei, Medalia “Regele Mihai I pentru Loialitate” unui […]

24
/10
/12

Ediţia din acest an a Concursului şi Festivalului Naţional al Liedului Românesc, manifestări create de soprana Mariana Nicolesco, va avea loc de joi până duminică, la Braşov, informează un comunicat. “În rigoarea desăvârşită pe care o implică, liedul permite, dincolo de constrângerile formale ale stilului, profunzimi şi altitudini ale expresiei de o răscolitoare frumuseţe, de […]

23
/10
/12

In lunile noiembrie si decembrie 2012 se va desfasura la Bucuresti evenimentul “Zilele culturii ruse” , editia a 2-a. Ambasada Federaţiei Ruse la Bucureşti cu suportul financiar al companiei Lukoil şi Petrotel Lukoil în colaborare cu Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, Biblioteca Metropolitana Bucureşti, Uniunea cineaştilor din România, Academia de Studii Economice şi Centrul cultural […]

23
/10
/12

Filmul “Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, a câştigat marele premiu al Festivalului Internaţional de la Zagreb, care s-a desfăşurat între 14 şi 21 octombrie. Astfel, Radu Jude a câştigat premiul “Căruciorul de Aur”, după ce a concurat cu 11 alte titluri, informează cineuropa.org. Aceasta este pentru a treia oară când Radu Jude […]

Page 824 of 841« First...102030...822823824825826...830840...Last »