Maestrul face încă un miracol: cum se joacă Bulgakov la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-face-inca-un-miracol-cum-se-joaca-bulgakov-la-bucuresti/

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din oraşul acesta.

Un articol de Andrei Crăciun|14 Februarie 2014

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din orașul acesta.

Mihail Bulgakov a scris bine, a scris curajos, folosindu-se, fără rezerve, de ironii demolatoare. Firește, epoca fiind greșită, încă din 1929 i s-a luat dreptul la semnătură, a fost dat afară din teatru, nu i s-a mai jucat nicio piesă. Da, a făcut petiție la însuși Stalin, a vorbit despre dezechilbrul psihic la care este obligat un creator interzis, și nu e nimic greșit aici, un creator interzis, atunci ca și acum, este umilit și condamnat la moarte. Iar moartea, rareori, înseamnă eternitate.

Da,a fost reprimit în „câmpul artei” din ordinul direct al lui Stalin, dar Bulgakov, cel care ne-a dat o operă de forța „Diavoliadei”, și-a traversat scurta viață într-o disidență asumată, fără să pactizeze, și n-a sfârșit-o înainte de o capodoperă.

“Maestrul și Margareta” e în biblioteci și poate să depună mărturie pentru el. Bulgakov a murit orb, dar, cât a trăit, a văzut, a înțeles și a scris. A scris bine, a scris curajos, a pătruns în lumi, până la el, sigilate, a deschis uși interzise. Bineînțeles că, neîndurîndu-și paradoxurile și rănile, sufletești desigur, din război, a ajuns, de timpuriu, dependent de morfină, bineînțeles că s-a înfrânt.

Piesele sale, puse de specialiști, de marii cronicari de teatru, sub cupola comediilor de moravuri, căci au puterea de a reinventa tipologii și de a crea o școală, se joacă încă, iar oamenii, alți oameni, de fiecare dată alții, chiar dacă nu toți noi, râd, râd în hohote, ca și cum râsul ne-ar putea, dacă nu vindeca, măcar susține supraviețuirea.

„Țarul Ivan își schimbă meseria” este, să întărim părerea specialiștilor, o comedie de moravuri. Se joacă la Metropolis, în regia lui Gelu Colceag, iar la sfârșitul fiecărei reprezentații se aplaudă atât de tare încât un trecător oarecare de pe Strada Mihai Eminescu din București ar putea crede că în clădirea cu lumini roșii are loc un mare congres. N-are.

Piesa aceasta este, în fond, o critică, deși foarte subtilă, la adresa stalinismului. La sfârșit se aplaudă, deci, deloc ironic, dar paradoxal. E o unanimitate bună, poate singura – iată: peisaj cu grup de oameni, în picioare, cu palmele împreunate, recunoscând frumusețea.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este o comedie, nu neagră, ci comedie-comedie, cum tot mai puține se scriu, căci umorul a decăzut, în ultimele decenii, în forma sa facilă și, îndeobște, vulgară.

O oarecare abundență

Un tovarăș inginer-cercetător construiește o mașină a timpului, care îi poartă pe administratorul unui bloc și pe un hoț venit la furat în casa unui alt tovarăș care posedă tablouri și aparat de radio (nemțesc!) înapoi în vremea lui Ivan cel Groaznic, când la curtea țarului se mânca îndelung. În epoca aceea exista, așadar, o oarecare abundență de rinichi și ficăței de iepuri de care cetățenii sovietici, administratori sau hoți, rămân străini.

Textul lui Bulgakov face tot ce poate face un text, ne arată zăpezile de ignoranță sub care suntem noi înșine, cu maniile, cu obsesiile, cu frivolitatea, cu servilismul, cu rigiditatea, cu îngustimea noastră, care nu cresc doar în vremuri totalitare, nu doar sub Stalin și sub Ivan. Nu. De aceea se râde atât de tare în sala aceasta.

Bulgakov

Mihail Bulgakov (1891-1940)

Îi recunoaștem pe cei din oglinda pe care ne-o pune la dispoziție autorul. O, cum îi știm! Administratorul de bloc în maiou (familiarul articol de lenjerie care de mult nu mai e intimă) cu imprimeu (de la partid), soția administratorului, pretinzându-și dreptul de a fi cucoană, jefuitul încercând, la rându-i, să jefuiască, fel de fel de cetățeni care ne stârnesc, iată, foarte omenește, râsul până la lacrimă.

Decorurile sunt, ca de obicei în piesele lui Colceag, spectaculoase, într-o manieră mai degrabă germană, e un spectaculos sănătos, fără să fie, deci, excesiv. Ele nu par concepute într-un delir al generozității administrației, spațiul s-a folosit cu înțelepciune, mecanismele complicate puse în scenă n-au fost abuzate, costumele nu sunt doar o grămadă de haine prost croite, există o oarecare fantezie în mișcarea scenică, se deschid niște arabescuri ale exprimării care nu vin de la Bulgakov, dar sunt binevenite și bine primite de public. Teatrul rămâne o muncă de echipă.

Sincronizarea

Chiar și spunând acestea, e prea puțin. Piesa este întotdeauna făcută de actori. Iar actorii din „Țarul Ivan își schimbă meseria” prind în volutele gesturilor și cuvintelor lor esența. Prima parte a spectacolului îți îngăduie iluzia că participi totuși la o piesă accesibilă, dar explozia din secundă, când textul permite jocului să crească, întocmai ca o viață, te repoziționează.

Asiști la ceva rar – la o bucurie a actorilor că sunt în acest teatru, în această piesă, în aceste roluri, în această seară, în fața acestui public. Asiști la acel ceva pe care doar spectatorul de teatru poate să îl înțeleagă și chiar și el are doar rareori prilejul să îl întâlnească – asiști la spectacolul unei sincronizări perfecte.

Doru Ana e gigantesc în rolul Țarului, dar și al administratorului de bloc, Radu Gabriel își joacă hoțul până ridică sala în picioare, Diana Cavallioti în rolul Zinaidei Mihailovna este – să nu ocolim adjectivul – încântătoare, iar Mariana Dănescu pare că s-a născut anume ca s-o întrupeze pe Uliana Andreevna.

Gabriel Costin dă totul în rolul tovarășului Spak, iar Vlad Logigan, în rolul diacului, își arată adevăratul chip. Auzisem de ceva ani că este cel mai talentat tânăr actor de teatru din România. Apoi, s-a întâmplat să-l văd prima dată într-un film, „Nuntă în Basarabia”. Logigan mi s-a părut, atunci, din altă poveste, ba chiar din alt film. Nu m-a încântat, dimpotrivă. L-am remarcat, apoi, în Tarelkin, însă ce face în „Țarul Ivan își schimbă meseria” depășește cu mult toate așteptările.

Nu mai e tânăr. Are, la fel ca mine, treizeci de ani. E limpede că s-a maturizat. Logigan nu te dizolvă în emoție, nu te sfâșie, nu te lasă într-o stare de contemplație buimacă. Nu. Face ceea ce trebuie făcut într-o comedie: îți smulge, cu un firesc revoltător, râsul. Poate că nu e elegant, poate că e greșit să o menționez, dar am fost acolo, am văzut și, ca atare, o consemnez: cele mai multe aplauze au mers către el. Le-a meritat.

Stalin reușise o înmărmuritoare reducere a existenței contemporanilor săi la absurd. Ivan cel Groaznic, de asemenea. Istoria lucrează ciclic, cu o lentoare atroce. Suntem figuranți în timp. E nevoie ca, din când în când, să se nască acel Bulgakov care să dea secolele înapoi, cum și înainte, pentru a ajunge la noi înșine.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este, așadar, o comedie la care, la urmă, câștigi cu mult mai mult decât două ore și cincisprezece minute de râs și de lacrimi.

Foto cu Mihail Bulgakov – wikipedia

15
/11
/12

Săptămâna Artelor Spectacolului Muzical, o serie de manifestări având ca obiectiv promovarea spectacolelor de operă, operetă, musical şi balet, dar şi a personalităţilor care activează în domeniul artelor lirice, se va desfăşura, în perioada 19-25 noiembrie, la Bucureşti, Iaşi şi Timişoara. Un proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), evenimentul este organizat […]

15
/11
/12

Lansare în premieră la Teatrul Odeon: volumul Teatru 7 de Radu F. Alexandru    „Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete)   Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea […]

15
/11
/12

Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti” din Capitală organizează, la fiecare sfârşit de săptămână, începând de sâmbătă şi până pe 19 decembrie, programul educativ “Cu mama la muzeu”, dedicat petrecerii timpului liber în mod creativ în ambianţa muzeului, informează un comunicat. Astfel, în această perioadă, copiii, împreună cu părinţii, vor putea să participe, sub coordonarea […]

15
/11
/12

4 Evenimente la Galeriile Phoenix Iași în săptămâna 12-18 noiembrie 2011 1. Vineri 16 noiembrie, ora 20.30 Recital KRIPTON după 18 ani din nou la Iași 2. Sâmbătă 17 noiembrie, ora 20.30 recital DRAGOȘ ANGHEL (Sid) 3. Duminică 18 noiembrie, ora 19.00 în cadrul Zilelor voluntarului ieșean – FOLKnIASI – finala concursului dedicat tinerilor elevi […]

15
/11
/12

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF   Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk și va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul […]

14
/11
/12

Scriitorii Jonathan Coe, Will Self şi Andrew Cowan se numără printre invitaţii Festivalului Internaţional de Literatură Bucureşti (FILB), care se va desfăşura între 5 şi 8 decembrie la Clubul Ţăranului Român, informează organizatorii.   Potrivit organizatorilor, aceasta este cea mai importantă ediţie din istoria FILB, un eveniment care aduce la Bucureşti zece nume importante ale […]

14
/11
/12

Scriitorul francez Pascal Bruckner revine în România, la Târgul de carte Gaudeamus, care se va desfăşura între 21 şi 25 noiembrie la complexul Romexpo din Bucureşti, informează Institutul Cultural Francez. Institutul Francez sărbătoreşte cu ocazia Târgului de carte Gaudeamus cea de-a 20-a aniversare a programului de sprijin pentru publicare “Nicolae Iorga”, ocazie cu care va publica […]

14
/11
/12

„Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete) Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea loc lansarea celui mai nou volum de teatru semnat de Radu F. Alexandru, Teatru 7, […]

14
/11
/12

Sâmbãtã, 17 noiembrie, la Godot Café va avea loc premiera piesei Colibri scrisã de cãtre Garret Jon Groenveld.   In regia lui Florin Piersic Jr. Piesa promite o experienṭã frumoasã pentru publicul amator de gen şi nu numai. Din distribuṭie fac parte Laurenṭiu Bãnescu (Unu) şi Daniel Popa (doi).

14
/11
/12

Pe cont-ul de Facebook, artista a declarat:   Eu, Claudia Măru Hanghiuc, declar pe propria răspundere că anul acesta activitatea mea solistică a împlinit 32 de ani (din care de 22 sunt în relații de mariaj liber-consimțit cu Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”)! Am cântat pe scene aflate la mari distanțe una de alta: […]

14
/11
/12

Teatrul Naṭional I.L.Caragiale a programat pentru sfârşitul lunii decembrie un regal de act artistic. Astfel, atât Dineu cu proşti de Francis Veber, cât şi Scrisoarea dupã ,,O scrisoare pierdutã’’. Ambele spectacole beneficiazã de regia unor mari actori : Ion Caramitru şi Horaṭiu Mãlãele.   Spectacolul Scrisoarea se va juca atât pe 27 decembrie, cât şi pe […]

14
/11
/12

Câştigătorul Leului de Aur 2012 de la Veneţia, filmul controversatului regizor corean Kim Ki-duk, “Pieta”, va fi proiectat în cadrul Galei de deschidere a Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF. Potrivit unui comunicat remis miercuri AGERPRES, filmul va fi precedat de comedia-aventură suprarealistă “The Wholly Family”, cel mai nou scurtmetraj al lui Terry Gilliam, câştigător […]

14
/11
/12

PALMARESUL EDITIEI A IV-a a Trofeului „Ion Dacian” pentru tineri interpreti, 12 noiembrie 2012   Luni, 12 noiembrie 2012, in Aula Bibliotecii Nationale a avut loc cea de-a patra editie a Trofeului „Ion Dacian” pentru tineri interpreti, evenimentul fiind organizat in cadrul Festivalului International al Artelor Spectacolului Muzical „Viata e frumoasa!” de catre Teatrul National […]

14
/11
/12

La Timişoara are loc festivalul Capital Jazz Festival. Astfel, iubitorii de gen vor putea lua parte în perioada 30 noiembrie- 1 decembrie  la reprezentaṭii din partea unor grupuri din Cuba, Suedia , Germania şi România.   Programul este dupã cum urmeazã :   Vineri, 30 noiembrie The New Dimension (România) Tingvall Trio (Suedia, Cuba, Germania) Sebastian […]

14
/11
/12

Festivalul Unifest organizat de Uniunea Studenţilor din România continuă miercuri cu vizionarea mai multor piese de teatru şi operă, expoziţii, vizite la muzee, dar şi o campanie de donare de sânge. Astfel, studenţii vor putea viziona gratuit spectacolele ”…ESCU” la Teatrul de Comedie, ”Cabina Artistelor” la ARCUB şi ”Madama Butterfly” la Opera Naţională Bucureşti. Tot miercuri, […]

14
/11
/12

Maia Morgenstern şi Damian Drăghici se numără printre artiştii ce vor fi decoraţi, miercuri, cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, în cadrul unei ceremonii prezidate de ambasadorul Franţei la Bucureşti, Philippe Gustin.   În cadrul aceleiaşi ceremonii, Philippe Gustin îi va acorda Ruxandrei Balaci, însemnele de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor […]

14
/11
/12

 COMUNICAT DE PRESĂ DUBLURA se joacă la Teatrul În Culise Vineri, 16 Noiembrie, de la ora 21:00, Teatrul În Culise prezintă spectacolul Dublura de Petru Ionescu. Distribuția este formată din actorii Silvia Codreanu, Virgil Constantin și Gabriela Hamzescu, iar regia este semnată chiar de autorul textului, Petru Ionescu. Având o bogată experiență atât ca regizor […]

Page 824 of 852« First...102030...822823824825826...830840850...Last »