Maestrul face încă un miracol: cum se joacă Bulgakov la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-face-inca-un-miracol-cum-se-joaca-bulgakov-la-bucuresti/

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din oraşul acesta.

Un articol de Andrei Crăciun|14 Februarie 2014

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din orașul acesta.

Mihail Bulgakov a scris bine, a scris curajos, folosindu-se, fără rezerve, de ironii demolatoare. Firește, epoca fiind greșită, încă din 1929 i s-a luat dreptul la semnătură, a fost dat afară din teatru, nu i s-a mai jucat nicio piesă. Da, a făcut petiție la însuși Stalin, a vorbit despre dezechilbrul psihic la care este obligat un creator interzis, și nu e nimic greșit aici, un creator interzis, atunci ca și acum, este umilit și condamnat la moarte. Iar moartea, rareori, înseamnă eternitate.

Da,a fost reprimit în „câmpul artei” din ordinul direct al lui Stalin, dar Bulgakov, cel care ne-a dat o operă de forța „Diavoliadei”, și-a traversat scurta viață într-o disidență asumată, fără să pactizeze, și n-a sfârșit-o înainte de o capodoperă.

“Maestrul și Margareta” e în biblioteci și poate să depună mărturie pentru el. Bulgakov a murit orb, dar, cât a trăit, a văzut, a înțeles și a scris. A scris bine, a scris curajos, a pătruns în lumi, până la el, sigilate, a deschis uși interzise. Bineînțeles că, neîndurîndu-și paradoxurile și rănile, sufletești desigur, din război, a ajuns, de timpuriu, dependent de morfină, bineînțeles că s-a înfrânt.

Piesele sale, puse de specialiști, de marii cronicari de teatru, sub cupola comediilor de moravuri, căci au puterea de a reinventa tipologii și de a crea o școală, se joacă încă, iar oamenii, alți oameni, de fiecare dată alții, chiar dacă nu toți noi, râd, râd în hohote, ca și cum râsul ne-ar putea, dacă nu vindeca, măcar susține supraviețuirea.

„Țarul Ivan își schimbă meseria” este, să întărim părerea specialiștilor, o comedie de moravuri. Se joacă la Metropolis, în regia lui Gelu Colceag, iar la sfârșitul fiecărei reprezentații se aplaudă atât de tare încât un trecător oarecare de pe Strada Mihai Eminescu din București ar putea crede că în clădirea cu lumini roșii are loc un mare congres. N-are.

Piesa aceasta este, în fond, o critică, deși foarte subtilă, la adresa stalinismului. La sfârșit se aplaudă, deci, deloc ironic, dar paradoxal. E o unanimitate bună, poate singura – iată: peisaj cu grup de oameni, în picioare, cu palmele împreunate, recunoscând frumusețea.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este o comedie, nu neagră, ci comedie-comedie, cum tot mai puține se scriu, căci umorul a decăzut, în ultimele decenii, în forma sa facilă și, îndeobște, vulgară.

O oarecare abundență

Un tovarăș inginer-cercetător construiește o mașină a timpului, care îi poartă pe administratorul unui bloc și pe un hoț venit la furat în casa unui alt tovarăș care posedă tablouri și aparat de radio (nemțesc!) înapoi în vremea lui Ivan cel Groaznic, când la curtea țarului se mânca îndelung. În epoca aceea exista, așadar, o oarecare abundență de rinichi și ficăței de iepuri de care cetățenii sovietici, administratori sau hoți, rămân străini.

Textul lui Bulgakov face tot ce poate face un text, ne arată zăpezile de ignoranță sub care suntem noi înșine, cu maniile, cu obsesiile, cu frivolitatea, cu servilismul, cu rigiditatea, cu îngustimea noastră, care nu cresc doar în vremuri totalitare, nu doar sub Stalin și sub Ivan. Nu. De aceea se râde atât de tare în sala aceasta.

Bulgakov

Mihail Bulgakov (1891-1940)

Îi recunoaștem pe cei din oglinda pe care ne-o pune la dispoziție autorul. O, cum îi știm! Administratorul de bloc în maiou (familiarul articol de lenjerie care de mult nu mai e intimă) cu imprimeu (de la partid), soția administratorului, pretinzându-și dreptul de a fi cucoană, jefuitul încercând, la rându-i, să jefuiască, fel de fel de cetățeni care ne stârnesc, iată, foarte omenește, râsul până la lacrimă.

Decorurile sunt, ca de obicei în piesele lui Colceag, spectaculoase, într-o manieră mai degrabă germană, e un spectaculos sănătos, fără să fie, deci, excesiv. Ele nu par concepute într-un delir al generozității administrației, spațiul s-a folosit cu înțelepciune, mecanismele complicate puse în scenă n-au fost abuzate, costumele nu sunt doar o grămadă de haine prost croite, există o oarecare fantezie în mișcarea scenică, se deschid niște arabescuri ale exprimării care nu vin de la Bulgakov, dar sunt binevenite și bine primite de public. Teatrul rămâne o muncă de echipă.

Sincronizarea

Chiar și spunând acestea, e prea puțin. Piesa este întotdeauna făcută de actori. Iar actorii din „Țarul Ivan își schimbă meseria” prind în volutele gesturilor și cuvintelor lor esența. Prima parte a spectacolului îți îngăduie iluzia că participi totuși la o piesă accesibilă, dar explozia din secundă, când textul permite jocului să crească, întocmai ca o viață, te repoziționează.

Asiști la ceva rar – la o bucurie a actorilor că sunt în acest teatru, în această piesă, în aceste roluri, în această seară, în fața acestui public. Asiști la acel ceva pe care doar spectatorul de teatru poate să îl înțeleagă și chiar și el are doar rareori prilejul să îl întâlnească – asiști la spectacolul unei sincronizări perfecte.

Doru Ana e gigantesc în rolul Țarului, dar și al administratorului de bloc, Radu Gabriel își joacă hoțul până ridică sala în picioare, Diana Cavallioti în rolul Zinaidei Mihailovna este – să nu ocolim adjectivul – încântătoare, iar Mariana Dănescu pare că s-a născut anume ca s-o întrupeze pe Uliana Andreevna.

Gabriel Costin dă totul în rolul tovarășului Spak, iar Vlad Logigan, în rolul diacului, își arată adevăratul chip. Auzisem de ceva ani că este cel mai talentat tânăr actor de teatru din România. Apoi, s-a întâmplat să-l văd prima dată într-un film, „Nuntă în Basarabia”. Logigan mi s-a părut, atunci, din altă poveste, ba chiar din alt film. Nu m-a încântat, dimpotrivă. L-am remarcat, apoi, în Tarelkin, însă ce face în „Țarul Ivan își schimbă meseria” depășește cu mult toate așteptările.

Nu mai e tânăr. Are, la fel ca mine, treizeci de ani. E limpede că s-a maturizat. Logigan nu te dizolvă în emoție, nu te sfâșie, nu te lasă într-o stare de contemplație buimacă. Nu. Face ceea ce trebuie făcut într-o comedie: îți smulge, cu un firesc revoltător, râsul. Poate că nu e elegant, poate că e greșit să o menționez, dar am fost acolo, am văzut și, ca atare, o consemnez: cele mai multe aplauze au mers către el. Le-a meritat.

Stalin reușise o înmărmuritoare reducere a existenței contemporanilor săi la absurd. Ivan cel Groaznic, de asemenea. Istoria lucrează ciclic, cu o lentoare atroce. Suntem figuranți în timp. E nevoie ca, din când în când, să se nască acel Bulgakov care să dea secolele înapoi, cum și înainte, pentru a ajunge la noi înșine.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este, așadar, o comedie la care, la urmă, câștigi cu mult mai mult decât două ore și cincisprezece minute de râs și de lacrimi.

Foto cu Mihail Bulgakov – wikipedia

07
/11
/12

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală. Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski “Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.  Uvertura operei […]

07
/11
/12

Filmul ceremoniei de decernare a premiului Nobel pentru medicină lui George Emil Palade va fi difuzat în premieră în România miercuri, la Universitatea de Medicină şi Farmacie “Carol Davila” din Capitală, cu prilejul centenarului savantului. “Am reuşit, cu insistenţe la Fundaţia Nobel şi la televiziunea suedeză, să putem difuza filmul în integritatea lui, dar nu […]

07
/11
/12

Regele Mihai I va fi omagiat la Londra printr-o serie de evenimente, în cadrul unei vizite pe care acesta o efectuează în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, în perioada 6 – 8 noiembrie. Potrivit unui comunicat postat pe site-ul Familiei Regale, Regele Mihai I va efectua această vizită împreună cu Principesa moştenitoare […]

07
/11
/12

Mâine, 8 noiembrie, va avea loc expoziṭia de litografii ‘’Spectacol în alb şi negru’’. Evenimentul se va desfãşura înaintea deschiderii oficiale a festivalului Gala Internaṭionalã de Musical şi Operetã, în Foaierul Sãlii Studio a Teatrului Odeon. Expoziṭia va conṭine litografii realizate de cãtre Sander van den Haak şi Roxana Moraru  în ediṭia precedentã a festivalului. Cei […]

07
/11
/12

Începând cu 1 noiembrie, în sectorul 3 a început Luna Artelor. Din  program vor face parte manifestaṭii cultural-artistice atât în spaṭii speciale (reintroduse în circuitul cultural bucureştean  de cãtre primarul Robert Sorin Negoiṭã), cât şi în aer liber. Astfel, la Casa Artelor a început stagiunea Teatru pentru toṭi cu spectacole pentru copii şi adulṭi. Incepând […]

07
/11
/12

Compania de teatru “Passe Partout Dan Puric” îi invită în weekend-ul următor pe amatorii de teatru la două spectacole de pantomimă – “Necuvinte” în regia lui Adrian Nour şi “Cherchez la femme” în regia lui Petrică Voicu.  Spectacolul “Necuvinte”, o creaţie totală a regizorului Adrian Nour, care este şi autorul scenariului şi a coloanei sonore, […]

07
/11
/12

Manuscrisul unei povestiri create de romancierul american Truman Capote, descoperit recent, care descrie o călătorie a acestuia pe Marea Mediterană în compania unor persoane bogate şi celebre, urmează să fie publicat în revista Vanity Fair, au anunţat luni reprezentanţii acestei publicaţii. Schiţa “Yachts and Things”, ce va apărea în numărul din luna decembrie al revistei […]

07
/11
/12

Spectacolul “Portretul Doamnei T”, cu Olga Tudorache în rolul principal, programat să aibă loc pe 23 noiembrie, la Sala Palatului din Capitală, s-a amânat din cauza stării de sănătate a actriţei. Contactaţi de Mediafax, organizatorii au precizat că actriţa a amânat apariţia în spectacolul de pe 23 noiembrie la recomandarea medicilor, care au considerat că aceasta […]

07
/11
/12

 Miercuri 7 noiembrie, ora 10.00  PUNGUŢA CU DOI BANI Adaptare după Ion Creangă Scenariu, regie şi teme muzicale: Decebal Marin Scenografia: Carmen Raszovski Aranjamente muzicale: Dragoş Laurian Cucoş Distribuţie: Daniel Stanciu / Gabriel Apostol, Ioana Chelaru Popovici / Eugenia Barbu, Liliana Gavrilescu / Graţiela Ene, Mihai Dumitrescu / Florin Mititelu, Dora Ortelecan Dumitrescu / Alina Teianu. Joi […]

07
/11
/12

    Programul Teatrului Metropolis în perioada 8-20 noiembrie Joi 8 noiembrie, ora 19.00  FLOAREA DE CACTUS de Barillet si Grady Regie, decor, ilustratie muzicala: Alice BARB cu: Adela MARCULESCU, Damian CRASMARU, Cristiana RADUTA-BOBIC, Lucian GHIMISI,  Theodor DANETTI /Mihai NICULESCU, Rudy ROSENFELD 2 h (fara pauza) Pretul biletului: 21,60 lei   Vineri 9 noiembrie, ora 19.00  PARIS, MON […]

06
/11
/12

PROGRAM 12 – 18 noiembrie 2012 Sala Studio Data: L 12.11 si M 13.11, Ora: 19.00 I AM AMERICA Productie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Italia) prezentata in cadrul Festivalului International al artelor spectacolului muzical Viata e frumoasa pe versuri de: Allen Ginsberg regia: Mario Biagini muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski […]

06
/11
/12

  Programul Teatrului Bulandra pentru perioada 7 – 18 noiembrie 2012 07 noiembrie 2012, 20.00 HI BYE Autor: FUNDATIA GABRIELA TUDOR Regia: Coregrafia si interpretarea de: Cosmin Manolescu si Gabriella Maiorino Sala Toma Caragiu 08 noiembrie 2012, 20.00 ŞARPELE ÎN IARBĂ – Avanpremieră Autor: Alan Ayckbourn Regia: Emil Hoştină Sala Liviu Ciulei (Laborator) 09 noiembrie […]

06
/11
/12

Programul In Culise 9-15 Noiembrie Bilet achitat în ziua spectacolului: 25 lei, Bilet achitat in avans: 17,5 lei Elevi si studenti: 10 lei, Studenti la film/teatru: intrare libera Sabotaj din Iubire: 12.5 lei (preţ unic) Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu: 30 lei (preţ unic) Scrisori catre Rita – The Show: 40 lei (preţ unic) Pilaff Impro […]

06
/11
/12

Dans la Odeon – Tineri coregrafi Teatrul Odeon are plăcerea să anunţe al doilea spectacol coupé al stagiunii din cadrul proiectului DANS LA ODEON, coordonat de coregraful şi dansatorul Răzvan Mazilu Vineri, 9 noiembrie, ora 19.30, Sala Studio Hail Love Un spectacol de Galea Bobeicu Cu: Galea Bobeicu, Ştefan Lupu, Bogdan Iacob, Tudor Răzvan Morar, Vasile […]

06
/11
/12

Stagiunea 2012-2013 a Teatrului Excelsior se va deschide cu piesa ‘’Zâna Zorilor’’, basm românesc semnat de cãtre Ioan Slavici. Premiera va avea loc luni, 15 octombrie, la ora 19.00. cu toate acestea, familiile vor putea viziona spectacolul, în avanpremierã, sâmbãtã, 13 octombrie, la ora 19.00. Regia este semnatã de cãtre Ilinca Sihi, iar spectacolul în […]

06
/11
/12

Începând cu 7 noiembrie, la Ploieşti, va începe cea de-a doua ediṭie a Festivalului de Teatru Toma Caragiu. Deschiderea oficialã va alea loc pe data de 7 noiembrie în Foyerul Teatrului Toma Caragiu şi va fi urmatã de un recital cu Ion Caramitru şi Adrian Naidin intitulat Vorbe, vorbe, vorbe…. Tot pe data de 7 […]

Page 830 of 853« First...102030...828829830831832...840850...Last »