Maestrul face încă un miracol: cum se joacă Bulgakov la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-face-inca-un-miracol-cum-se-joaca-bulgakov-la-bucuresti/

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din oraşul acesta.

Un articol de Andrei Crăciun|14 Februarie 2014

„Ţarul Ivan îşi schimbă meseria“, de Mihail Bulgakov, la Teatrul Metropolis. Aceasta este, tot mai sigur, cea mai bună comedie din orașul acesta.

Mihail Bulgakov a scris bine, a scris curajos, folosindu-se, fără rezerve, de ironii demolatoare. Firește, epoca fiind greșită, încă din 1929 i s-a luat dreptul la semnătură, a fost dat afară din teatru, nu i s-a mai jucat nicio piesă. Da, a făcut petiție la însuși Stalin, a vorbit despre dezechilbrul psihic la care este obligat un creator interzis, și nu e nimic greșit aici, un creator interzis, atunci ca și acum, este umilit și condamnat la moarte. Iar moartea, rareori, înseamnă eternitate.

Da,a fost reprimit în „câmpul artei” din ordinul direct al lui Stalin, dar Bulgakov, cel care ne-a dat o operă de forța „Diavoliadei”, și-a traversat scurta viață într-o disidență asumată, fără să pactizeze, și n-a sfârșit-o înainte de o capodoperă.

“Maestrul și Margareta” e în biblioteci și poate să depună mărturie pentru el. Bulgakov a murit orb, dar, cât a trăit, a văzut, a înțeles și a scris. A scris bine, a scris curajos, a pătruns în lumi, până la el, sigilate, a deschis uși interzise. Bineînțeles că, neîndurîndu-și paradoxurile și rănile, sufletești desigur, din război, a ajuns, de timpuriu, dependent de morfină, bineînțeles că s-a înfrânt.

Piesele sale, puse de specialiști, de marii cronicari de teatru, sub cupola comediilor de moravuri, căci au puterea de a reinventa tipologii și de a crea o școală, se joacă încă, iar oamenii, alți oameni, de fiecare dată alții, chiar dacă nu toți noi, râd, râd în hohote, ca și cum râsul ne-ar putea, dacă nu vindeca, măcar susține supraviețuirea.

„Țarul Ivan își schimbă meseria” este, să întărim părerea specialiștilor, o comedie de moravuri. Se joacă la Metropolis, în regia lui Gelu Colceag, iar la sfârșitul fiecărei reprezentații se aplaudă atât de tare încât un trecător oarecare de pe Strada Mihai Eminescu din București ar putea crede că în clădirea cu lumini roșii are loc un mare congres. N-are.

Piesa aceasta este, în fond, o critică, deși foarte subtilă, la adresa stalinismului. La sfârșit se aplaudă, deci, deloc ironic, dar paradoxal. E o unanimitate bună, poate singura – iată: peisaj cu grup de oameni, în picioare, cu palmele împreunate, recunoscând frumusețea.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este o comedie, nu neagră, ci comedie-comedie, cum tot mai puține se scriu, căci umorul a decăzut, în ultimele decenii, în forma sa facilă și, îndeobște, vulgară.

O oarecare abundență

Un tovarăș inginer-cercetător construiește o mașină a timpului, care îi poartă pe administratorul unui bloc și pe un hoț venit la furat în casa unui alt tovarăș care posedă tablouri și aparat de radio (nemțesc!) înapoi în vremea lui Ivan cel Groaznic, când la curtea țarului se mânca îndelung. În epoca aceea exista, așadar, o oarecare abundență de rinichi și ficăței de iepuri de care cetățenii sovietici, administratori sau hoți, rămân străini.

Textul lui Bulgakov face tot ce poate face un text, ne arată zăpezile de ignoranță sub care suntem noi înșine, cu maniile, cu obsesiile, cu frivolitatea, cu servilismul, cu rigiditatea, cu îngustimea noastră, care nu cresc doar în vremuri totalitare, nu doar sub Stalin și sub Ivan. Nu. De aceea se râde atât de tare în sala aceasta.

Bulgakov

Mihail Bulgakov (1891-1940)

Îi recunoaștem pe cei din oglinda pe care ne-o pune la dispoziție autorul. O, cum îi știm! Administratorul de bloc în maiou (familiarul articol de lenjerie care de mult nu mai e intimă) cu imprimeu (de la partid), soția administratorului, pretinzându-și dreptul de a fi cucoană, jefuitul încercând, la rându-i, să jefuiască, fel de fel de cetățeni care ne stârnesc, iată, foarte omenește, râsul până la lacrimă.

Decorurile sunt, ca de obicei în piesele lui Colceag, spectaculoase, într-o manieră mai degrabă germană, e un spectaculos sănătos, fără să fie, deci, excesiv. Ele nu par concepute într-un delir al generozității administrației, spațiul s-a folosit cu înțelepciune, mecanismele complicate puse în scenă n-au fost abuzate, costumele nu sunt doar o grămadă de haine prost croite, există o oarecare fantezie în mișcarea scenică, se deschid niște arabescuri ale exprimării care nu vin de la Bulgakov, dar sunt binevenite și bine primite de public. Teatrul rămâne o muncă de echipă.

Sincronizarea

Chiar și spunând acestea, e prea puțin. Piesa este întotdeauna făcută de actori. Iar actorii din „Țarul Ivan își schimbă meseria” prind în volutele gesturilor și cuvintelor lor esența. Prima parte a spectacolului îți îngăduie iluzia că participi totuși la o piesă accesibilă, dar explozia din secundă, când textul permite jocului să crească, întocmai ca o viață, te repoziționează.

Asiști la ceva rar – la o bucurie a actorilor că sunt în acest teatru, în această piesă, în aceste roluri, în această seară, în fața acestui public. Asiști la acel ceva pe care doar spectatorul de teatru poate să îl înțeleagă și chiar și el are doar rareori prilejul să îl întâlnească – asiști la spectacolul unei sincronizări perfecte.

Doru Ana e gigantesc în rolul Țarului, dar și al administratorului de bloc, Radu Gabriel își joacă hoțul până ridică sala în picioare, Diana Cavallioti în rolul Zinaidei Mihailovna este – să nu ocolim adjectivul – încântătoare, iar Mariana Dănescu pare că s-a născut anume ca s-o întrupeze pe Uliana Andreevna.

Gabriel Costin dă totul în rolul tovarășului Spak, iar Vlad Logigan, în rolul diacului, își arată adevăratul chip. Auzisem de ceva ani că este cel mai talentat tânăr actor de teatru din România. Apoi, s-a întâmplat să-l văd prima dată într-un film, „Nuntă în Basarabia”. Logigan mi s-a părut, atunci, din altă poveste, ba chiar din alt film. Nu m-a încântat, dimpotrivă. L-am remarcat, apoi, în Tarelkin, însă ce face în „Țarul Ivan își schimbă meseria” depășește cu mult toate așteptările.

Nu mai e tânăr. Are, la fel ca mine, treizeci de ani. E limpede că s-a maturizat. Logigan nu te dizolvă în emoție, nu te sfâșie, nu te lasă într-o stare de contemplație buimacă. Nu. Face ceea ce trebuie făcut într-o comedie: îți smulge, cu un firesc revoltător, râsul. Poate că nu e elegant, poate că e greșit să o menționez, dar am fost acolo, am văzut și, ca atare, o consemnez: cele mai multe aplauze au mers către el. Le-a meritat.

Stalin reușise o înmărmuritoare reducere a existenței contemporanilor săi la absurd. Ivan cel Groaznic, de asemenea. Istoria lucrează ciclic, cu o lentoare atroce. Suntem figuranți în timp. E nevoie ca, din când în când, să se nască acel Bulgakov care să dea secolele înapoi, cum și înainte, pentru a ajunge la noi înșine.

“Țarul Ivan își schimbă meseria” este, așadar, o comedie la care, la urmă, câștigi cu mult mai mult decât două ore și cincisprezece minute de râs și de lacrimi.

Foto cu Mihail Bulgakov – wikipedia

22
/10
/12

Regizorul Elia Suleiman, unul dintre invitaţii speciali Les Films de Cannes a Bucarest, festival ce se desfăşoară între 19 şi 25 octombrie, s-a declarat încântat de întâlnirea cu capitala României. Vorbind despre ultimul său într-o conferinţă susţinută luni la Institutul Francez din Bucureşti, regizorul Elia Suleiman a precizat că filmele lui prezintă o realitate care […]

22
/10
/12

Seminci – Săptămâna Internațională a Cinematografiei din Valladolid, Spania, ce se va desfășura între 20 și 27 octombrie, este unul dintre cele mai vechi și diversificate festivaluri din Europa. Aflat la a 57-a ediție, festivalul a reunit nume sonore ca Costa-Gavras,Fernando León de Aranoa, Ingmar Bergman, Luchino Visconti, Jean Renoir, Milos Forman, Billy Wilder, Françoise […]

22
/10
/12

1811 – S-a născut Franz Liszt, pianist şi compozitor ungar de factură romantică (m. 31 iulie 1886)   1818 – S-a născut poetul Charles Leconte de Lisle, principalul reprezentant al şcolii parnasiene (“Poeme tragice”) (m. 18 iulie 1894) 1872 – A încetat din viaţă poetul, prozatorul şi criticul literar Theophile Gautier, promotor al teoriei “artă […]

22
/10
/12

În perioada 22-27 octombrie Sibiu este declarat oraş baroc prin proiectul <<Sibiu-Baroc Update>>. Între 22 şi 25 octombrie publicul larg este invitat sã ia parte la programul ‘’Anotimp baroc la Sibiu’’, prilej cu care va fi familiarizat cu perioada barocã în muzicã şi artã prin intermediul unui numãr considerabil de maniferstãri. Evenimentele vor avea loc […]

22
/10
/12

Cu ocazia centenarului Strindberg (journalist, pictor, fotograf, dramaturg, scriitor suedez), UNITER (Uniunea Teatralã din România) a iniṭiat un amplu program cultural. Printre evenimentele componente ale acestuia se numãrã o conferinṭã internaṭionalã, un spectacol-lecturã şi un workshop condus de cãtre Cãtãlina Buzoianu. În anul 2012, anul centenarului lui August Strindberg, se desfăşoară proiectul August Strindberg – […]

22
/10
/12

Luni, 22 octombrie, orele 18:30, la Ceainăria Cărtureşti Verona (Str. Pictor Arthur Verona, nr. 13, la parterul Librăriei Cărtureşti) Margareta Pâslaru  va lansa cartea “Eu şi Timpul. Viaţă. Vocaţie. Viziune.”, editura Curtea Veche. Lansarea va fi însoţită de o sesiune de autografe dar şi de o surpriză muzicală. Invitat special, doamna Ruxandra Sararu.     […]

22
/10
/12

Câteva zile mai sunt până când se va deschide prima ediţie a Târgului Internaţional de Carte de la Milano. De mult se ştie, aproape de la începutul anului, că printre cei trei scriitori din Europa, invitaţi de onoare ai manifestării aflată sub patronajul Consiliului Europei, alături de un nord irlandez şi un francez, se numără […]

22
/10
/12

Actriţa Ilinca Tomoroveanu, directorul artistic al Teatrului Naţional “I. L. Caragiale” din Bucureşti, va primi una din cele mai înalte distincţii acordate de Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa – titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor. Frédéric Mitterand, fostul ministrul francez al Culturii şi Comunicării, menţiona într-o scrisoare emisă pe data de 13 […]

22
/10
/12

Cea de-a patra ediţie a Festivalului de Film de la Lyon, care s-a desfăşurat în perioada 15-21 octombrie, a decernat, sâmbătă seară, premiul Lumière, cineastului britanic Ken Loach, care, în discursul de premiere, a vorbit despre viitorul cinematografiei şi a adus acuzaţii indirecte statului Israel. Organizat de Bertrand Tavernier şi Thierry Fremaux, festivalul a avut, […]

19
/10
/12

Soprana Anita Hartig, 29 de ani, artista care a urcat pe treptele celebrităţii după ce a fost descoperită de Ioan Holender, pe când acesta era directorul Operei de Stat din Viena, a debutat la Scala din Milano cu rolul Mimi în opera La Boheme de Puccini, ocazie cu care a oferit şi un interviu pentru […]

19
/10
/12

Institutul Cultural Român de la Stockholm şi Muzeul Nobel organizează pe 20 noiembrie, programul ‘Când tăcem, suntem dezagreabili. Când vorbim, suntem ridicoli’, despre literatura de limbă germană din România. Denumirea evenimentului este inspirată din romanul Animalul inimii de Herta Müller, informează ICR Stockholm. Programul va avea loc în sala de festivităţi a Academiei Suedeze, avându-i […]

19
/10
/12

În 1926 a încetat din viaţă medicul şi bacteriologul Victor Babeş, vicepreşedinte al Academiei Române (1899–1900; 1918–1919).   În 1887, a pus bazele Institutului de Patologie şi Bacteriologie din Bucureşti, acesta fiind primul institut de cercetări ştiinţifice înfiinţat în ţara noastră. Aici a organizat unul dintre primele centre de vaccinare antirabică din lume, după cel […]

18
/10
/12

Un weekend cu filmul la psihiatru, O Terapie specialã pentru cei În derivã. Cu actori, regizori şi profesionişti urmaşi ai lui Freud şi Jung versus Fraṭii Lumiere. Vocea filmelor vã invitã la un altfel de cinema. Pentru toṭi iubitorii de frumos şi nu numai, un eveniment inedit care va încânta cu siguranṭã fiecare participant. Ce […]

18
/10
/12

Un caiet inedit cu lucrări compuse de Ludwig van Beethoven, care i-a aparţinut la un moment dat lui Chopin, a fost adjudecat miercuri cu suma de 252.750 de euro, în cadrul unei licitaţii organizate de casa Sotheby’s la Paris. Manuscrisul a făcut parte din colecţia muzicală excepţională alcătuită de industriaşul André Meyer în peste 50 […]

18
/10
/12

Teatrul Masca deschide stagiunea cu premiera Comedia Erorilor. Având la bazã un text celebru (cel al lui W. Shakespeare), piesa Comedia Erorilor va fi jucatã sâmbãtã, 20 octombrie, la ora 19:00 la Teatrul Masca. Povestea este una destul de încurcatã, deoarece protagoniştii trec prin multe evenimente nefaste ; fiecare întâlnire devine ratatã din simplul motiv cã […]

Page 830 of 845« First...102030...828829830831832...840...Last »