Maestrul Ioan Tugearu, coregraful Răzvan Mazilu și Gilda Lazăr, autoarea Întâlnirilor JTI, vă dau întâlnire la Teatrelli
https://www.ziarulmetropolis.ro/maestrul-ioan-tugearu-coregraful-razvan-mazilu-si-gilda-lazar-autoarea-intalnirilor-jti-va-dau-intalnire-la-teatrelli/

Pe 27 februarie, Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu lansează provocarea de a recontextualiza rolul corpului şi al dansului, aducând în atenţia publicului diferenţele şi apropierile de formă şi de fond între baletul clasic şi dansul contemporan.

Un articol de Liliana Matei|25 februarie 2020

Pe 27 februarie, de la ora 19.00, pe scena Teatrelli, criticul de teatru Octavian Saiu îi are ca invitați speciali pe celebrul Ioan Tugearu, figură emblematică a dansului clasic și contemporan, pe Răzvan Mazilu, dansator, coregraf și regizor de referință, și pe Gilda Lazăr, autoarea seriei de Întâlniri JTI cu marile companii de dans ale lumii. Intitulată Metamorfozele corpului: de la „iarna” baletului clasic la dezghețul dansului contemporan, prima ediție a întâlnirilor din acest an aduce în prim-plan o tematică în egală măsură curajoasă și actuală: corpul și libertatea în dans, teatru și teatru-dans.

„De la codul mișcărilor de balet clasic la forța explozivă a dansului contemporan, diferența este imensă. Diferența între un limbaj al formelor vizuale perfect măsurate și un univers al corpului care își cere dreptul de a fi privit și prețuit fără restricții narrative și codificări estetice. Astăzi, într-un secol lipsit de pudoare și principii dogmatice, trupul e liber de orice încorsetare ideologică, etică, dramaturgică. Dansul zilelor noastre este o sărbătoare a acestei libertăți greu câștigate, dar și o explorare fără compromis a condiției umane. Marii coregrafi ai prezentului, fie că se numesc Anne Teresa de Keersmaeker, Akram Khan sau Ohad Naharin, încearcă să dea mișcării pe scenă un sens profund, filosofic și uneori politic. Fără presiunea formală a baletului clasic, dansul lor e un manifest pentru corp, prin corp, încărcat cu semantic unei viziuni asupra lumii, comunicată prin simplitatea unui gest. A privi un mare spectacol coregrafic înseamnă emoție, bucurie, câteodată durere, însă presupune și nevoia autentică de a decodifica un mesaj amplu în plan intelectual. Despre aceste dimensiuni polifonice, câteodată contradictorii, ale dansului va fi vorba într-o ediție de iarnă a Anotimpurilor dialogului despre teatru.”, explică Octavian Saiu.

Intrarea la eveniment este liberă, în baza unei rezărvări online pe bilete.ro sau la Casa de bilete Teatrelli (Lahovari Nr.7). Rezervarea își pierde valabilitatea cu 30 de minute înainte de începerea evenimentului, din acel moment intrarea se face în ordinea sosirii publicului, în limita locurilor disponibile.

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şI unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, NouaZeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor de la Wrocław – Capitală culturală europeană. Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şI Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şI studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şI internaţionale. Este autorul volumelor: În căutarea spaţiului pierdut (Nemira, 2008) / In Search of Lost Space (UNATC Press, 2010), Beckett. Pur şI simplu (Paideia, 2009), Fedra, de la Euripide la Racine, de la Seneca la Sarah Kane (Paralela 45, 2010), Ionescu/Ionesco: un veac de ambiguitate (Paideia, 2011), Posteritatea absurdului (Paideia, 2012), Teatrul e vis (Paideia, 2013), Hamlet şI nebunia lumii (Paideia, 2014) / Hamlet and the Madness of the World (Editura ICR, 2016), Lecţia, o meditaţie cu şapte teme (Nemira, 2015), Teatrul la persoana I (Nemira, 2016), Clipa ca imagine: teatru şi fotografie (Nemira (2017), Efectul Tartuffe: fascinația teatrală a imposturii (Paideia, 2019). A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 şI Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013.

În ianuarie 2020, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea important dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”.

Seria Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu face parte din noua direcție artistic lansată de Teatrelli în anul 2019 care își propune să aducă în prim-plan teme de actualitate despre teatrul de azi, precum și creatori contemporani, în montări surprinzătoare și care inovează.

 

 

29
/09
/20

Acum când, în alte vremuri, am fi fost în plină redeschidere de stagiuni teatrale, vă propunem câteva gânduri despre bucuriile teatrului și de teatrul vieții prin vorbele lăsate de unii dintre oamenii cei mai minunați ai teatrului românesc, plecați din păcate dintre noi: Ștefan Bănică, Radu Beligan, Cătălina Buzoianu, Ștefan Iordache, Marin Moraru și Olga Tudorache.

29
/09
/20

Primele două episoade din cele opt ale serialului bazat pe romanul lui Fernando Aramburu sunt disponibile pe HBO GO. Conflictul bascilor din perspectiva a două familii, de-a lungul mai multor ani. Povestea a două femei care au crescut împreună: una este văduva unei victime a grupului terorist ETA, cealaltă, mama unui tânăr care s-a alăturat ETA.

29
/09
/20

Opera Națională București prezintă publicului spectacolul „Seara rusă”, programat miercuri, 30 septembrie, ora 19:00. Muzica rusească are o lungă istorie, pornind de la cântece populare rituale și muzica sacră a Bisericii Ortodoxe Ruse. Secolul al XIX-lea a cunoscut ascensiunea muzicii clasice rusești foarte apreciat, iar în secolul XX contribuții majore ale diferiților compozitori au îmbogățit mediul cultural Occidental. Creaţiile compozitorilor pendulează între specificul naţional, dat de credinţele şi tradiţiile ruseşti şi universalism.

29
/09
/20

Miercuri, 30 septembrie, de la ora 11.00, în Curtea Operei Brașov, copiii sunt invitați să urmărească „Povestea păpușilor și a prințesei Maya”, un spectacol de balet pe muzică de L. Delibes și W.A. Mozart. În prima parte a poveștii în pas de dans, cei mici se vor întâlni cu personajele din „Meșterul păpușar”. Eroul central, Coppélius, este un bătrân misterios care duce o viață izolată, construind păpuși mecanice și trăind cu speranța că, într-o bună zi, va reuși să le însuflețească prin formulele sale magice.

29
/09
/20

Aflate în fiecare an în topul preferințelor orădenilor, filmele românești vor cuceri marele ecran și la cea de-a treia ediție TIFF Oradea. În perioada 2-4 octombrie, cele mai așteptate titluri ale anului vor fi prezentate cinefililor chiar de creatorii lor, care vor oferi publicului detalii din culisele producțiilor autohtone apreciate de juriile marilor festivaluri din întreaga lume. Seară de seară vor rula filme în aer liber în Piața Unirii și în Amfiteatrul Cetate.

28
/09
/20

Muzica revine la Sala Radio, dupa cateva luni in care a ajuns la public doar pe calea undelor! Vineri, 2 octombrie (ora 19.00), debuteaza o noua stagiune (2020-2021) cu invitati speciali si evenimente de calitate, siguranta publicului fiind asigurata prin respectarea normelor in vigoare in contextul pandemiei.

28
/09
/20

Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” revine în octombrie pe scenele de concerte din România, propunând o incursiune sonoră în lumea violoncelului prin intermediul unui repertoriu divers şi spectaculos, de la clasic la contemporan, după avanpremiera în aer liber din septembrie, de la Râmnicu Vâlcea. Violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu şi discipolii săi, pe scurt Violoncellissimo, vă invită să îi ascultaţi la revenirea în sălile de concert din România la Sibiu, Timişoara, Deva, Bucureşti şi Piteşti, între 9 şi 16 octombrie.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

25
/09
/20

La finalul acestei săptămâni, pe 27 septembrie, începe UNFINISHED, primul festival multidisciplinar din România. Timp de șapte zile, evenimentul va oferi participanților mici doze de încredere prin workshopuri, dezbateri, sesiuni de yoga, online dating și performance-uri susținute de peste 60 de speakeri, din 21 de țări de pe întreg globul.

25
/09
/20

A XII-a ediție KINOdiseea – Festivalul de Film pentru Publicul Tânăr are loc în București, în perioada 17 septembrie – 11 octombrie 2020, și aduce pe marile ecrane din aer liber cele mai noi filme pentru copii.

Pagina 1 din 91812345...102030...Ultima »