Mai multă politică, mai puţină subtilitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/mai-mult-politica-mai-putina-subtilitate/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în competiţia Festivalului de la Karlovy Vary, „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, cel mai nou film realizat de Radu Jude, discută într-o manieră neconvenţională masacrul de la Odessa din 1941, comis de trupele române la ordinul lui Ion Antonescu.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iulie 2018

Cu titlul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (un citat din Mihai Antonescu), noul film al lui Radu Jude, un regizor care de ceva timp reuşeşte performanţa să lanseze un titlu pe an, începe cu un cadru fix de peste două minute cu un fragment dintr-o înregistrare de propagandă cu intrarea trupelor române la Odessa în 1941.

Este un debut abrupt care face legătura cu documentarul-eseu „Ţara moartă” (2017), rezultat din interesul recent tot mai mare al lui Radu Jude pentru documentarea trecutului ascuns al României şi pentru un cinema tot mai politic. În același timp, stabileşte tonul filmului şi ne semnalează că avem de-a face deopotrivă cu o abordare profund anti-spectaculară, solicitant-polemică, şi cu o reflecţie meta-cinematografică.

Însă pentru că Radu Jude a alternat mereu gravitatea cu comicul, tragedia cu deriziunea, a doua secvenţă este un generic jucăuş în stilul lui Godard: în faţa unei vitrine cu arme într-un muzeu, actriţa din rolul principal, Ioana Iacob (o extrem de plăcută descoperire), îşi prezintă numele real, vorbeşte despre personajul pe care îl va interpreta, apoi enumeră alți actori şi membri ai echipei, asta după ce în prim-plan fusese arătată clacheta cu numele regizorului, Radu Jude, şi al operatorului, Marius Panduru, precum şi cu titlul de lucru al filmului, „Pentru asta te-ai născut?”.

Este un alt mod, profund modernist, prin care Radu Jude semnalează, aşa cum o face de la „Aferim!” încoace, că filmul este un construct, un artificiu, iar spectatorul nu trebuie să uite în niciun moment asta.

Imediat transpare o a doua idee dragă cineastului: este imposibil să redai fidel trecutul (protagonista însăși o va spune ca atare ulterior), aşa că orice reprezentare artistică ar trebui să fie de fapt o reflecţie, în care nu contează atât realismul detaliilor, cât ambiția de a surprinde esenţa unui moment, a unui eveniment.

Această neputință asumată este probabil unul dintre motivele pentru care „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” nu este un film de epocă menit a încerca să reconstituie tragedia (de altfel, cât de realist poți să redai uciderea unor oameni?, se mai întreabă personajul central).

Dimpotrivă, este un film de actualitate în care protagonista, Mariana Marin, regizoare de teatru, lucrează la punerea în scenă a masacrului de la Odessa din 1941, pentru un eveniment public, stradal, finanţat de primărie, la care ar urma să se adune simpli spectatori, dar şi cel puţin un reprezentant al autorităţilor (locul ales este parcarea din fața fostului Palat Regal de pe Calea Victoriei din București, nu departe de Piața Revoluției).

Bineînţeles, tentaţia, perfect justificată, este de a vedea în Mariana Marin un alter ego al lui Radu Jude însuşi: un regizor care face un film cu un moment întunecat al istoriei recente, despre care susține nu doar că nu se vorbeşte suficient, dar este chiar negat sau minimalizat de numeroşi români.

Întregul film este străbătut de acest joc de mise en abyme, pe alocuri fascinant. Eroina face din proiect o adevărată obsesie, care pare a-i pune stăpânire şi afecta întreaga viaţă: relaţia cu iubitul aflat în străinătate și cu care vorbește pe Skype (jucat de realizatorul TV Cătălin Ştefănescu), legătura amoroasă cu amantul (Şerban Pavlu), întâlnirile de seară cu prietenii, discuţiile atât cu cei mai apropiaţi colaboratori din echipă (interpretaţi de Alex Bogdan, Ilinca Manolache şi Ilinca Hărnuţ) cât şi cu simpli figuranţi, dar mai ales discuţiile cu responsabilul de cultură din partea primăriei (Alexandru Dabija).

De aici apar însă şi cele mai mari două probleme ale filmului, ambele pornite din scenariu.

Discrepanţa dintre fermitatea şi poziţia tranşantă, nedispusă la compromisuri, arătate de protagonistă şi lipsa de anvergură a punerii în scenă, pentru care se fac pregătiri îndelungate şi minuţioase: un eveniment restrâns, cu desfăşurare unică (un soi de butaforie), la care ar urma să asiste cel mult câteva sute de spectatori (scena ocupă ultima jumătate de oră şi este redată ca o filmare de televiziune). Prin urmare, premisa conflictului care ar trebui să fie motorul filmului pare puţin credibilă şi diminuează  din impact.

Apoi, aproape toate dialogurile (inclusiv multe din cele din intimitate cu iubitul şi amantul) sunt despre istorie şi această tragedie la a cărei redare lucrează obsesiv Mariana.

Nu atât aparenta artificialitate a replicilor, de altfel asumată şi întâlnită şi în precedentele filme ale lui Jude, deranjează, cât monotonia pe care dialogurile o induc. Și mai ales lipsa lor de subtilitate. Mariana este primul personaj central dintr-un film de Jude care pare a se lua până la capăt foarte în serios sau cel puțin al cărui comportament nu mai este relativizat prin ironie.

În unele momente, cum sunt de pildă două secvenţe lungi de negociere între protagonistă şi oficialul de la primărie despre ce ar trebui sau nu ar trebui să conţină punerea în scenă, senzaţia este că, prin vocea Marianei, îl auzi vorbind pe Radu Jude însuşi, cel din interviuri şi alte intervenții publice (și că personajul lui Dabija, redat de altfel mai mult caricatural prin felul uneori afectat în care rostește replicile, este doar un artificiu scenaristic folosit pentru un minim echilibru dramaturgic).

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, un film intelectualist, devine mai mult un mijloc de a exprima un discurs încărcat politic. Însă nu prin foarte multe idei ofertante de mizanscenă sau valențe cinematografice  îndrăzneţe (aşa cum se întâmpla în „Aferim!” şi „Inimi cicatrizate” și chiar în „Țara moartă”, unde fiecare fotografie îndemna la reflecție), ci în bună măsură prin ceea ce spun, repetitiv, personajele (apogeul e atins de două replici stridente ale eroinei, precum „Ce fac eu e un demers politic şi educativ” şi „Nu e cazul să fim subtili”).

Acest fapt nu îl face un film foarte stimulant. Dimpotrivă, cred că este primul lungmetraj de ficţiune al lui Radu Jude care îi refuză demonstrativ privitorului plăcerea de a se bucura și de un spectacol cinematografic.

În apărarea unei astfel de opţiuni ar putea fi invocată totuși gravitatea subiectului, care nu ar îndemna la prea multă relaxare. O gravitate accentuată, de pildă, prin intertextualism: insistenţa camerei de filmat, în cadre lungi, asupra unor fotografii de epocă şi asupra unor imagini de arhivă cu orori legate direct sau indirect de momentul istoric discutat sau lectura pe care o face Mariana din diferiți autori (printre care și Isaac Babel).

Acestei seriozităţi, care nu e ferită pe alocuri de riscul de a plictisi, Jude îi contrapune doar câteva mici momente comice, de tipul celor care i-au definit stilul încă de la început. În acest sens, merită menţionate două splendide secvenţe: una în care Mariana şi amantul ei, goi după o partidă de sex, ironizează din afara cadrului o scenă în care mareșalul Ion Antonescu este elogiat în filmul „Oglinda”, de Sergiu Nicolaescu, ce rulează la televizorul din camera lor, şi alta în care protagonista stă aşezată pe un tanc, între figuranţii cu puşti în mână care mimează figuri de dans pe o parodie românească după o melodie de Boney M.

O bună idee de regie, dublată de foarte inspirata alegere a actriței Ioanei Iacob, este totuși cea de a reda neliniștea protagonistei punând-o aproape tot timpul să fie în mișcare, trecând dintr-un loc în altul și vorbind înflăcărată despre obsesia ei. Este o alegere care dinamizează puțin seria dialoguri pe care Mariana le are cu cei din jur. Și, timid, contrabalansează vizual tirada de replici livrești și referințe culturale aruncate înspre public de un personaj sau altul.

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” este un film fără prea multe nuanţe şi subtilitate, nereuşind să se ridice la înălțimea ambițiilor sale.

26
/10
/15

Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj 2015 și-a desemnat sâmbătă seara câștigătorii în cadrul Galei de premiere, care a avut loc la cinematograful "Florin Piersic". Marele câștigător al celei de-a șaptea ediții Comedy Cluj este filmul Obywatel/Cetățeanul, al regizorului polonez Jerzy Stuhr, care a câștigat trofeele "Cel mai bun film" și "Cel mai bun scenariu".

23
/10
/15

„Dacă mă vei lua de bărbat, îţi promit că o să te duc la Bucureşti pe calea ferată" îi promitea Principele Carol Principesei Elisabeta, în 1869. Despre traseul primului tren care a circulat pe teritoriul Principatelor Unite aflăm sâmbătă, 24 octombrie, de la Cătălin Ştefănescu în seria Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

23
/10
/15

Thierry Frémaux, Delegatul General al Festivalului de la Cannes, unul dintre cei mai influenți oameni din industria filmului, revine la Les Films de Cannes a Bucarest (23 – 29 octombrie) pentru un spectacol unic: Lumière!. Cele câteva zeci de filme restaurate ale fraților Auguste și Louis Lumière, doi dintre inventatorii cinematografiei, vor fi proiectate în versiune restaurată, însoțite de comentariile live ale lui Thierry Frémaux, pe 29 octombrie, de la 20.45, la CinemaPRO.

22
/10
/15

Actorul Chris Rock, cunoscut pentru umorul său caustic, a confirmat miercuri că va fi gazda celei de-a 88-a ceremonii a premiilor Oscar, la 28 februarie anul viitor. El a mai fost prezentatorul unei gale Oscar în urmă cu 11 ani.

22
/10
/15

Romanii i-au învins, din nou pe geto-daci duminică seara, între orele 20.30 și 22.30. Totul este oficial, o spun și audiențele TV. Pe Pro TV, în acest interval orar, a rulat fin, digital și chiar HD, filmul „Pompeii”, iar pe TVR 2, dacii ultrabărboși și cețoși rădeau tot în pelicula „Burebista”.

21
/10
/15

Dheepan, premiat cu Palme d’Or anul acesta la Festivalul Internațional de film de la Cannes, va rula în cinematografele din România începând din data de 30 octombrie. Filmul va fi prezentat în avanpremieră în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest (23 - 29 octombrie), în prezența regizorului.

21
/10
/15

Cu ocazia celor 25 de ani de existență, site-ul IMDb, prima bază de date din cinematografia mondială, a dezvăluit lista filmelor preferate de cei 1,5 milioane de utilizatori ai săi dintre cele vizionate între 1990 și 2014.

21
/10
/15

Pre-vânzările pentru extrem de așteptatul "Star Wars - The Force Awakens" au spulberat toate recordurile pe site-urile de vânzări de bilete americane. Numeroase site-uri din lume s-au blocat din cauza cererilor de bilete, iar pe ebay două bilete VIP se vindeau cu 10.000 de dolari. În plus, la două zile după lansarea trailerului oficial, acesta fusese vizionat de peste 66 de milioane de ori.

20
/10
/15

Un festival precum „Les Films de Cannes à Bucarest,” iniţiat de Cristian Mungiu şi ajuns la cea de-a şasea ediţie, reînvie plăcerea de a merge la un cinematograf de artă – un act social şi cultural în suferinţă – şi reaminteşte diversitatea formelor de a face cinema.

20
/10
/15

Îndrăgitul actor Ion Dichiseanu a împlinit astăzi 82 de ani! Născut la Adjud, în 20 octombrie 1933, era student la Politehnică când a fost îndrumat spre actorie de către nepoata lui George Vraca. Dichiseanu este, de asemenea, un talentat cântăreţ şi un apreciat poet, în 1995 acesta publicând volumul de versuri „Frumoasa spaniolă, frumoasa suedeză”.

20
/10
/15

Festivalul Internațional de Film Timishort a încheiat cele patru zile pline de filme scurte cu o ceremonie de premiere a regizorilor celor mai bune scurtmetraje. Weekendul acesta, peste 2000 de cinefili au umplut rândurile Cinematografului Timiș, dar și pe cele din AMBASADA sau sala 2 a Teatrului Național Timișoara. Decernarea trofeelor a avut loc duminică, 18 octombrie la Cinema Timiș în prezența a peste 500 de spectatori.

19
/10
/15

Controversatul regizor francez de origine argentiniană Gaspar Noé revine la București la cinci ani după ce a fost invitatul special al Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie). Acesta își va prezenta cel mai recent film, melodrama sexuală 3D Love, proiectată în afara competiției la Cannes și interzisă minorilor.

19
/10
/15

Filmul biografic "Steve Jobs", portret în trei acte al fondatorului Apple, regizat de Danny Boyle și avându-l în rolul principal pe Michael Fassbender, a încheiat duminică a 59-a ediție a Festivalului de Film de la Londra. Al doilea film despre Steve Jobs este ecranizarea biografiei autorizate scrise de Walter Isaacson de către scenaristul de succes Aaron Sorkin, câștigător al premiului Oscar pentru scenariul peliculei "The Social Network".

19
/10
/15

Debutul în lungmetraj al regizorului Andrei Cohn, “Acasă la tata”, va fi lansat de Mandragora în cinematografele din România luna viitoare, pe 6 Noiembrie. Pelicula a avut premiera internațională în cadrul celei de-a 21–a ediții a Festivalului de Film de la Sarajevo.

18
/10
/15

Cine nu-şi mai aminteşte de „Bădia”, actorul care a jucat în  “Drumul oaselor”,  „,Păcală se întoarce”, ”Dumbrava minunată” sau „Cireşarii” ? Actorul care a stat zece ani prin puşcării, a scris poezii, epigrame, o piesă de teatru şi a jucat în filme roluri memorabile?