Mâini. Gesturi. Artă. Din 4 martie, la cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/maini-gesturi-arta-din-4-martie-la-cinema/

Pe 4 martie va avea loc în cinematografe premiera filmului documentar MÂINI.GESTURI. ARTĂ.| HANDS GESTURES, în regia lui Francesco Clerici. 

Un articol de Liliana Matei|14 februarie 2016

Documentarul surprinde procesul de creaţie a uneia dintre celebrele sculpturi de câini ale artistului Velasco Vitali, de la ceară la bronzul finisat, în Fonderia Artistica Battaglia din Milano. Filmul urmăreşte lucrul unui grup de artizani pricepuţi în turnătoria artistică deschisă în urmă cu o sută de ani şi prezintă vechea tradiţie a sculpturii în bronz, neschimbată din secolul al VI-lea î.e.n.

„Sculptura nu este un concept. Sculptura este un gest al mâinii, un gest de iubire. În gesturile corpului nostru putem defini relația noastră cu lumea, modul în care o vedem, o simțim, modul în care ea ne aparține”- Giacomo Manzù, sculptor italian.

Regizorul Francesco Clerici, despre film: „Rezultatul a fost exact cum mi l-am imaginat: trecutul și prezentul sunt două entități perfect amestecate în această lucrare.“

Sinopsis: 

De-a lungul secolelor, în artă s-au petrecut o mulţime de inovaţii tehnologice. Dar până azi, pentru a crea o sculptură în bronz, este nevoie de aceiaşi paşi urmaţi în secolul al VI-lea din era trecută pentru statuile din bronz Riace.

Sunt paşi care nu se învaţă în şcoală, ci sunt transmişi prin vechea tradiţie orală şi prin ucenicia alături de artizani. Documentarul ne arată şi ne face să simţim pulsul din Fonderia Artistica Battaglia: un loc în care trecutul şi prezentul împart aceleaşi gesturi şi unde fiecare gest este o sculptură în sine.

Povestea va urmări naşterea unei sculpturi reprezentând un câine a artistului italian Velasco Vitali. Povestea unui câine de la ceară la bronz smălţuit va arăta, cu ajutorul unor filmări de arhivă, o perspectivă istorică a procesului tehnologic dintr-o turnătorie de bronz, ieri şi azi.

Larry Shiner, profesor de filosofie la Universitatea de Istorie şi Arte Vizuale din Illinois, spunea că „Arta, în sensul pe care i-l dăm noi în mod normal, este o invenţie europeană de doar două secole. Implicând multe mâini şi multe minţi, arta a însemnat dintotdeauna o colaborare.”

Acestea sunt cele două idei care formează esenţa acestui film, ce urmăreşte realizarea unei sculpturi de Velasco Vitali în Fonderia Artistica Battaglia din Milano. Grecii antici nu făceau distincţia între artă şi meşteşug. „Techné” le cuprindea pe ambele. Acesta este punctul de plecare de la care s-a dezvoltat proiectul, iar regizorul aduce punctul de vedere al camerei de filmat, care observă şi dezvăluie procesul.

Artistul care sculptează, cel care lucrează în ceară, este tratat asemenea unui artizan care transformă ceara în bronz, construind şi distrugând alte sculpturi efemere: ei fac aceleaşi gesturi de secole, iar prin repetarea lor în faţa camerei, dezvăluie adevărate „salturi” în timp. A fost nevoie de cercetări istorice pe filme realizate pe 16 mm în Fonderia Artistica Battaglia şi care încă nu fuseseră catalogate sau arhivate.

31
/10
/18

S-a încheiat unul dintre cele mai importante evenimente de arhitectură din România și din euroregiune: BETA 2018 - bienala timișoreană de arhitectură organizată de către Ordinul Arhitecților din România - Filiala Teritorială Timiș, care a avut loc în perioada 28 septembrie – 28 octombrie.

30
/10
/18

MAD(e) in Romania, unul dintre cele mai importante evenimente de cultură și artă contemporană din Timișoara, continuă cu inaugurarea, săptămâna aceasta, a două noi expoziții de afișe activiste și sociopolitice, dar și cu o serie de discuții ale unor regizori de film cu vizionarea producțiilor lor angajate social și politic, alături de mulți alți invitați.

18
/10
/18

Walk & Shoot a reprezentat în ultimii doi ani o alternativă unică pe piața din București la workshopuri și ateliere de fotografie. Fiind gândit de o echipă cu experiență în organizare de evenimente culturale, dar aflată în afara zonei de fotografie, și în colaborare cu fotografi cunoscuți și respectați la noi, Walk & Shoot reușise să iasă din tiparul „hai să învâțăm despre diafragmă, iso și timp de expunere în timp ce stăm cu toții într-o cameră și ne uităm la un ecran de proiecție”.

12
/10
/18

Timp de o lună, 28 de artiști angajați social și politic, 8 regizori de film, 16 cercetători în arte vizuale și discipline conexe vor participa la proiectul "Mad(e) In Romania", aflat la intersecția dintre artă, politică și dialog. Mihai Șora, Caterina Preda, Ileana Pintilie, Dan Perjovschi, Ion Barbu, Claudiu Cobilanschi, Mircea Toma sunt o parte din cei care vin la Timișoara pentru a spune cum arată arta care ține cetățenii treji și le face vocea auzită. "Mad(e) In Romania" va avea loc în perioada 15 octombrie – 20 noiembrie

08
/10
/18

„Monumente în mișcare – patrimoniu dispărut” 2018, proiect produs de Nasui collection & Gallery și Muzeul Județean de Istorie Brașov, își propune promovarea patrimoniului istoric al Brașovului dispărut, prin producția și plasarea în spațiul public a două sculpturi de mari dimensiuni, contemporane, temporare și neintruzive, prin organizarea de module educaționale pentru tineri și printr-o expoziție documentară outdoor dedicată publicului larg.

06
/10
/18

Au mai rămas două săptămâni până la începutul Festivalului Național de Teatru, ediția a 28-a, care se va desfăşura la Bucureşti, în perioada 19 – 29 octombrie. În an centenar, peste 100 de evenimente sunt propuse publicului în cele 11 zile de Festival.

02
/10
/18

Agenţia de publicitate Papaya Advertising a lansat, ieri, un clip numit “Copiii referendumului”, prin care îndeamnă la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie. Spotul, inspirat din serialul “The Handmaid’s Tale” (“Povestea slujitoarei”), în care este descrisă viaţa din Gilead, un stat condus de un regim totalitar ultra-religios, unde femeile sunt folosite pentru a procrea, s-a viralizat în scurt timp pe rețelele de socializare.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.