Manifest împotriva fake news și esența vieții prinsă într-o lucrare se văd în luna iunie la Celula de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/manifest-impotriva-fake-news-si-esenta-vietii-prinsa-intr-o-lucrare-se-vad-in-luna-iunie-la-celula-de-arta/

Luna iunie aduce un semnal de alarmă şi un moment de introspecţie trecătorilor care au drum pe B-dul Carol nr. 53 şi îşi dau câteva minute să privească lucrările expuse în spaţiul-acvariu al micuţei galerii neconvenţionale Celula de artă. Între 7 – 21 iunie gruparea Vertebra aduce instalaţia manifest numită „No Signal“ iar artista Bianca Ferăstrău lucrarea 5 TATTVAS, ce poate fi văzută între 21 iunie – 3 iulie.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2021

Dependența de jumătățile de adevăr surprinsă în două lucrări complementare

Brodcasting Hate și Praying for Signal sunt cele două jumătăți ale unei singure lucrări/ idei.
Bazate pe fenomenul de fake news, aceste antene încearcă să reprezinte realitatea situației, a industriei de informare ce acționează cu jumătăți de adevăr, ori deloc, despre oameni, culturi, evenimente și a dependenței noastre de informare, chiar dacă nu cu adevărul.

Vertebra surprind în lucrarea lor sentimentul pe care îl avem când conștientizăm cum media și canalele de informare ne prezintă nonadevarul sau o versiune a adevarului, manipulate în scopuri personale pentru a instiga ura sau genera rating. Din comoditate și din dorința de a rămâne la curent cu totul, fără a depune efortul cercetării informației, frecvent acceptăm situația și ne lăsăm influențați de ce se anunță a fi adevărat.

Vertebra este un grup format din 3 artiști vizuali, cu identități artistice diferite în aparență, dar care au în esență un punct de plecare comun. Acest fapt i-a determinat să formeze un grup ce oferă posibilitatea de a ieși din zona lucrărilor individuale si să dezvolte teme de interes comun iar principalul lor mijloc de exprimare este sculptura.

Esența din care ne extragem energia, captată în culoare

În viziunea artistei Bianca Ferăstrău, Tattva vine de la esență, mai exact esența vieții și a lumii materiale, ce are la bază 5 elemente: eterul, aerul, focul, apa și pământul. Aceste elemente derivă unul din celălalt, formând un circuit ce dă viața fizică, naturală iar un întreg ansamblu armonios se constituie în natură doar prin simplul circuit.

Se poate spune că cele 5 tattva sunt de-a dreptul puteri, simple, perfecte, neașteptate și enigmatice, puteri din care cu toții ne extragem cea mai mare energie. Doar privind simpla organizare și regenerare a naturii, parcă înțelegem, parcă nimic nu mai contează și parcă ne vorbește mai zgomotos decât orice cuvânt, prin limba-i proprie. Pentru că vorbește sufletului, vorbește conexiunii pe care corpul omului o are cu tot ce înseamnă organic, cu tot ce ne oferă pământul și lumea materială – ceea ce ne oferă sincer lumea materială și nu creat în circumstanțe efemere și iluzorii.

Mai puțin metaforic spus, omul, în ciuda tendinței de adaptabilitate prin dorința de îmbunătățire pe căi artificiale, are tot ce i se poate oferi pentru a fi adaptat. Tehnologia a hrănit intenții ce depășesc necesarul omului pentru a fi adaptat, iar aceste intenții vin doar în contextul în care societatea umană și-a organizat propriul joc, joc ce poate da impresia falsă de alienare a omului în raport cu mama sa, natura. Jocul este inevitabil pentru că e în condiția ființei umane, propunându-i continuu scopuri și dorință de afirmare și alimentare a egoului. În așa fel omul, inevitabil, este într-o încâlceală și un haos, ce în fond îi este specific. De aici explicându-se cât de multă încărcătură primește în momentul în care se întoarce la adevărata lui apartenență, natura.

“Din toată încâlceala și distragerea ce-l învăluie pe om, arta îl poate reconecta cel mai ușor la sufletul său și ce este cu adevărat real și etern. Eu am dorit să mă conectez la sufletul omului nu numai prin pictură ci și prin amintirea de a se întoarce la adevărata casă cu care a fost înzestrat în planul în care ne aflăm, cel puțin momentan.”,  – Bianca Ferăstrău, artist plastic.

Evenimentele nu vor avea vernisaj cu public iar expozițiile se pot vedea la orice oră în spațiul de pe Bd. Carol, nr. 53.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din București, Celula de Arta a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

04
/10
/22

Gaep prezintă „Ecologies of Repair” (10 septembrie – 5 noiembrie 2022), o expoziție de lucrări noi de la opt artiste emergente – Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare și Thea Lazăr – care aduc în discuție relația umanului cu non-umanul și dinamicile construire-distrugere, risipă-creație, extracție-adiție.

02
/10
/22

Un fotograf român explorează pentru prima dată viața sălbatică prin prisma emoțiilor transmise de păsări și animale. Este vorba despre Rareș Beșliu și expoziția „Emoții”, un preview al albumului fotografic cu același nume, ce va fi lansat în primăvara anului viitor.

29
/09
/22

Între 30 septembrie și 2 octombrie, în cadrul Nopții Albe a Galeriilor, va putea fi vizitată în sala Auditorium (nivel -1) a MARe/Muzeul de Artă Recentă (B-dul Primăverii nr. 15, București) LIVE, instalația de artă video realizată de artistul vizual Alex Manea (n. 1988), care combină cele două mari pasiuni ale acestuia: arta vizuala și filmele.

29
/09
/22

Muzeul-Atelier Școala de la Piscu, un proiect care valorifică inteligent patrimoniul local, inițiat de Virgil Scripcariu (sculptor) și Adriana Scripcariu (istoric de artă), se află printre câștigătorii premiilor European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2022, cele mai de seamă distincții pentru profesioniștii patrimoniului cultural european, în cadrul secțiunii „Educație, Formare și Meșteșug”.

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.