Manifest împotriva fake news și esența vieții prinsă într-o lucrare se văd în luna iunie la Celula de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/manifest-impotriva-fake-news-si-esenta-vietii-prinsa-intr-o-lucrare-se-vad-in-luna-iunie-la-celula-de-arta/

Luna iunie aduce un semnal de alarmă şi un moment de introspecţie trecătorilor care au drum pe B-dul Carol nr. 53 şi îşi dau câteva minute să privească lucrările expuse în spaţiul-acvariu al micuţei galerii neconvenţionale Celula de artă. Între 7 – 21 iunie gruparea Vertebra aduce instalaţia manifest numită „No Signal“ iar artista Bianca Ferăstrău lucrarea 5 TATTVAS, ce poate fi văzută între 21 iunie – 3 iulie.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2021

Dependența de jumătățile de adevăr surprinsă în două lucrări complementare

Brodcasting Hate și Praying for Signal sunt cele două jumătăți ale unei singure lucrări/ idei.
Bazate pe fenomenul de fake news, aceste antene încearcă să reprezinte realitatea situației, a industriei de informare ce acționează cu jumătăți de adevăr, ori deloc, despre oameni, culturi, evenimente și a dependenței noastre de informare, chiar dacă nu cu adevărul.

Vertebra surprind în lucrarea lor sentimentul pe care îl avem când conștientizăm cum media și canalele de informare ne prezintă nonadevarul sau o versiune a adevarului, manipulate în scopuri personale pentru a instiga ura sau genera rating. Din comoditate și din dorința de a rămâne la curent cu totul, fără a depune efortul cercetării informației, frecvent acceptăm situația și ne lăsăm influențați de ce se anunță a fi adevărat.

Vertebra este un grup format din 3 artiști vizuali, cu identități artistice diferite în aparență, dar care au în esență un punct de plecare comun. Acest fapt i-a determinat să formeze un grup ce oferă posibilitatea de a ieși din zona lucrărilor individuale si să dezvolte teme de interes comun iar principalul lor mijloc de exprimare este sculptura.

Esența din care ne extragem energia, captată în culoare

În viziunea artistei Bianca Ferăstrău, Tattva vine de la esență, mai exact esența vieții și a lumii materiale, ce are la bază 5 elemente: eterul, aerul, focul, apa și pământul. Aceste elemente derivă unul din celălalt, formând un circuit ce dă viața fizică, naturală iar un întreg ansamblu armonios se constituie în natură doar prin simplul circuit.

Se poate spune că cele 5 tattva sunt de-a dreptul puteri, simple, perfecte, neașteptate și enigmatice, puteri din care cu toții ne extragem cea mai mare energie. Doar privind simpla organizare și regenerare a naturii, parcă înțelegem, parcă nimic nu mai contează și parcă ne vorbește mai zgomotos decât orice cuvânt, prin limba-i proprie. Pentru că vorbește sufletului, vorbește conexiunii pe care corpul omului o are cu tot ce înseamnă organic, cu tot ce ne oferă pământul și lumea materială – ceea ce ne oferă sincer lumea materială și nu creat în circumstanțe efemere și iluzorii.

Mai puțin metaforic spus, omul, în ciuda tendinței de adaptabilitate prin dorința de îmbunătățire pe căi artificiale, are tot ce i se poate oferi pentru a fi adaptat. Tehnologia a hrănit intenții ce depășesc necesarul omului pentru a fi adaptat, iar aceste intenții vin doar în contextul în care societatea umană și-a organizat propriul joc, joc ce poate da impresia falsă de alienare a omului în raport cu mama sa, natura. Jocul este inevitabil pentru că e în condiția ființei umane, propunându-i continuu scopuri și dorință de afirmare și alimentare a egoului. În așa fel omul, inevitabil, este într-o încâlceală și un haos, ce în fond îi este specific. De aici explicându-se cât de multă încărcătură primește în momentul în care se întoarce la adevărata lui apartenență, natura.

“Din toată încâlceala și distragerea ce-l învăluie pe om, arta îl poate reconecta cel mai ușor la sufletul său și ce este cu adevărat real și etern. Eu am dorit să mă conectez la sufletul omului nu numai prin pictură ci și prin amintirea de a se întoarce la adevărata casă cu care a fost înzestrat în planul în care ne aflăm, cel puțin momentan.”,  – Bianca Ferăstrău, artist plastic.

Evenimentele nu vor avea vernisaj cu public iar expozițiile se pot vedea la orice oră în spațiul de pe Bd. Carol, nr. 53.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din București, Celula de Arta a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.