Maraton de spectacole-lectură de Ziua Culturii Naționale, la Teatrul Național Târgu-Mureș
https://www.ziarulmetropolis.ro/maraton-de-spectacole-lectura-de-ziua-culturii-nationale-la-teatrul-national-targu-mures/

De Ziua Culturii Naţionale (15 ianuarie), Teatrul Naţional Târgu-Mureş va găzdui un maraton de spectacole-lectură (15 ianuarie ora 00:00 – 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfăşurat în cadrul proiectului „Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural”, iniţiat şi produs de către Asociaţia Pentru Teatru Liviu Rebreanu.

Un articol de Liliana Matei|12 ianuarie 2021

Maratonul Ro.Drama constă într-o serie de spectacole-lectură din dramaturgia românească din perioada 1865-1918 difuzate în live streaming timp de 24 de ore fără întrerupere.

În cadrul acestui demers sunt incluse spectacolele „Răzvan și Vidra” de Bogdan Petriceicu Hașdeu, „O noapte furtunoasă” şi „Năpasta”, texte aparținând lui Ion Luca Caragiale. Continuăm cu scrierile istorice „Vlaicu Vodă” de Alexandru Davila şi „Apus de soare” de Barbu Ștefănescu Delavrancea, trecem prin Mihai Sorbul – „Patima roșie” – și ne oprim la Camil Petrescu – „Jocul ielelor”.

Sesiunea va consta în difuzarea live pe pagina de Facebook și pe site-ul teatrului, respectiv pe canalul de YouTube al Companiei Liviu Rebreanu a acestui maraton de spectacole-lectură, pregătit de trupa de actori a Teatrului Național Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu împreună cu studenții de la Actorie ai Universității de Artă Târgu Mureș.

De asemenea, vor fi transmise discuții pe temele majore ale textelor și a contextului istoric în care acestea au fost scrise, discuții ce sunt specifice repetițiilor pentru un spectacol de teatru, deschizând astfel accesul publicului în interiorul laboratorului de creație.

De asemenea, va avea loc și un dialog cu doi specialiști: Miruna Runcan (scriitor, critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai) și Anca Hațiegan (scriitor, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai, licențiată în Teatrologie și doctor în Filologie).

Astfel, timp de 24 de ore nonstop, live, ni se propune o întâlnire cu 6 scriitori importanți pentru istoria dramaturgiei românești – 7 texte lecturate – întreaga trupă de actori a Teatrului Național Târgu-Mureș – Compania Liviu Rebreanu, studenți la actorie, regie şi teatrologie a Universității de Arte Târgu Mureș şi specialiști în domeniul teatrologiei.

Proiectul dedicat Zilei Culturii Române mai cuprinde o sesiune de Atitudini – corespondențe ale unor personalități ale culturii române, compusă din 13 video-uri/pastile (difuzate în perioada 16-28 ianuarie), precum și un program intitulat Dialog între generații prin care sunt realizate 3 întâlniri cu șase dintre regizorii care au marcat domeniul teatral din România. Întâlnirile vor fi în următoarele formule și tematici aferente:

  • Cristian Ban și Alexandru Dabija – Planurile subterane ale teatrului popular (29 ianuarie)
  • Adi Iclenzan și Theodor-Cristian Popescu – Misiunea regizorului. Teatrul viitorului (30 ianuarie)
  • Leta Popescu și László Bocsárdi – Universul interior al artistului și universul scenic (31 ianuarie)

Principalul obiectiv al proiectului Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural constă în dezvoltarea unei serii de activități care să apropie și să stimuleze interesul pentru cultură prin promovarea și perpetuarea valorilor culturale de ieri și de azi prin adaptarea la lumea de mâine prin întâlniri, prin dialog.

Inițiatorul proiectului Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural este Asociația pentru Teatru Liviu Rebreanu, partenerul principal fiind Teatrul Național Târgu-Mureș. Proiectul este realizat cu sprijinul Ministerului Culturii.

 

 

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?