Marea pictoriță centenară Valentina Rusu Ciobanu se întoarce la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/marea-pictorita-centenara-valentina-rusu-ciobanu-se-intoarce-la-bucuresti/

Arbor.art.room are plăcerea să invite publicul iubitor de artă la deschiderea unei noi expoziţii dedicate pictoriţei basarabene Valentina Rusu Ciobanu, intitulată #RECUPERAT #RESTAURAT, de data aceasta fiind vorba despre opera recuperată şi restaurată de Asociaţia pentru cultură şi arte Arbor.

Un articol de Petre Ivan|22 martie 2021

Evenimentul de deschidere are loc joi, 25 martie 2021, între orele 17.00 și 20.00, la deja tradiționalul spațiu expozițional al asociației situat în cocheta locație din str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București (puncte de reper: Sala Radio, parcul Luigi Cazzavillan).

În lunile octombrie și noiembrie 2020, cu ocazia centenarului geniului picturii basarabene, Valentina Rusu Ciobanu, aceasta s-a bucurat de primele două expoziții personale la București, organizate de Asociația pentru cultură și arte Arbor, în cadrul unui amplu proiect cultural intitulat „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”, proiect realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, Fundația SANTAVINERE din Chișinău și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare.

În cadrul proiectului, care prevedea inclusiv inventarierea și digitalizarea atelierului artistei, au fost recuperate mai multe lucrări artistice, printre care unele considerate pierdute. Din cauza condițiilor neprielnice de conservare din atelierul artistei, o încăpere neîncălzită și neaerisită, care a suferit cel puțin o inundație, multe lucrări au fost găsite într-o stare gravă, care necesită restaurare urgentă. Deși neprevăzut de proiect, Arbor, prin președintele Asociației, managerul cultural Victoria Nagy Vajda, decide salvarea a trei dintre lucrări, prin restaurarea acestora la București, pentru a le oferi posibilitatea de a li se spune povestea și a-și întâlni, în sfârșit, publicul.

Pânzele restaurate au fost realizate în prima parte a anilor ’60, într-o perioadă când artistei, aflată la vârsta de 40 de ani, i s-a recunoscut talentul și importanța prezenței sale pe eșichierul artistic, dar în care continua să fie persecutată și intimidată de autoritățile comuniste ale Republicii Sovietice Socialiste Moldovenești. Este vorba și de o perioadă când artista trece de la pictura tematico-narativă, pictată în maniera a là prima, spre pictura monumentală și de factură naivă. Aceste noi tendințe au fost însă aspru criticate la Chișinău, fiind considerate tendințe formaliste. Prin urmare, atmosfera de creație și de viață din acea perioadă nu a fost deloc una simplă pentru Valentina Rusu Ciobanu, ca pictor marginalizat, care va suferi în continuare intimidări din partea autorităților.

Lucrările de restaurare au fost realizate de restauratorul Horațiu Cristian Costin, în perioada septembrie 2020 – martie 2021.

Pânzele restaurate sunt: „Autoportret” (1963), „Triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” (1963) și „Bărbat în câmp” (1963-1964). Lucrările aveau deformări pronunțate ale suportului de pânză, cu rupturi și sfâșieri produse de muchiile vechiului șasiu și cu multiple desprinderi ale stratului de pictură, inclusiv cauzate de umiditatea excesivă la care unele lucrări au fost supuse. Restaurarea s-a realizat conform normelor muzeale, iar în prezent lucrărilor li s-au redat calitățile estetice inițiale, picturile fiind aduse aproape de stadiul acestora inițial, cel din 1963/1964.

Lucrarea „Triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” are o poveste dramatică, restaurarea acesteia reprezentând pentru Arbor o șansă de a repara nedreptatea la care artista a fost supusă în 1963, când Ministerul Culturii al RSSM a semnat cu Valentina Rusu Ciobanu un contract pentru producția unei lucrări plastice. În acel an malefic, la Moscova încep persecuțiile asupra artiștilor plastici nealiniați puterii, iar ecourile acestora ajung și la Chișinău. Fără a fi terminată și fără a fi văzută de autoritatea centrală, Ministerul Culturii al RSSM reziliază contractul privind achiziționarea acestei lucrări și obligă pictorița să realizeze întru onorarea avansului deja primit alte trei portrete. Acest eveniment avea să o întristeze mult pe artistă, nu și să o intimideze; astfel, Valentina Rusu Ciobanu s-a supus cerinței și a realizat alte trei portrete impuse de stat, care, în prezent, se află în patrimoniul Muzeului Național de Artă al Moldovei și al Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Din acel moment, soarta „Triplului portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” a rămas necunoscută, pictorița nedorind să termine lucrarea și să vorbească despre aceasta. Abia în 2020, cu ocazia proiectului cultural „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”, realizat de Asociația Arbor, lucrarea a fost redescoperită și recuperată din atelierul artistei. Triplul portret a fost adus la București, unde a intrat pentru trei luni în restaurare, pentru a fi expus pentru prima dată publicului în expoziția aniversară de la Muzeul Municipiului București, Palatul Suțu, din perioada 5-29 noiembrie 2020. O poveste dramatică, cu un final, totuși, fericit.

Asociația pentru cultură și arte Arbor consideră important efortul de valorificare și promovare a patrimoniului artistic, precum și sensibilizarea publicului față de acest demers. În vederea sensibilizării publicului, Arbor a invitat simpatizanții pictoriței Valentina Rusu Ciobanu să susțină financiar costurile de restaurare ale autoportretului pictoriței, iar 10 persoane din România și din Republica Moldova au dat curs acestui apel, în timp ce celelalte două lucrări au fost restaurate din bugetul proiectului „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”.

Restaurarea lucrării „Autoportret” (1964) a fost posibilă cu sprijinul financiar primit de la Richard Bovnoczki, Marcela Nistor, Aliona Ciurcă, Cristina Bujor, Dan Crăcan, Lucia, Ana și Lucas Gurduza, Maria Sainciuc, Rodica Plugaru.

Totodată, Asociația Arbor își dorește să mai recupereze încă o lucrare a Valentinei Rusu Ciobanu, un portret al artistului Glebus Sainciuc, soțul pictoriței, realizat de artistă în anii ’50 ai secolului trecut. Pentru aceasta, Asociația face din nou apel la susținătorii Arbor și ai Valentinei Rusu Ciobanu, printr-un anunț care urmează să fie făcut în curând.

În perioada 25-28 martie 2021, sunteți invitați să descoperiți cele trei lucrări salvate prin minunatul efort depus de restauratorul Horațiu Cristian Costin, de echipa Arbor și de cei 10 susținători ai operei Valentinei Rusu Ciobanu.

Deschiderea expoziției „#RECUPERAT #RESTAURATse va face în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, iar programul de vizitare va permite un aflux constant de vizitatori. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

Arbor.art.room

Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

„#RECUPERAT #RESTAURAT“ – trei lucrări „salvate” de Arbor ale marii pictorițe centenare Valentina Rusu Ciobanu

Deschidere: 25.03.2021, orele 17.00-20.00

Perioadă de vizitare:

26.03.2021 – 28.03.2021, orele 12.00-19.00

Programul expoziției va fi anunțat și pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.

22
/09
/22

Romanian Jewelry Week 3.0 sărbătorește bijuteria contemporană între 5 și 9 octombrie cu expoziții, conferințe, workshop-uri de bijuterie și târguri și peste 190 de designeri români și internaționali care vor expune mii de creații de bijuterie. Ca în fiecare an, Romanian Jewelry Week oferă posibilitatea pasionaților de bijuterie să cumpere piesele preferate în cadrul Târgului de bijuterie ROJW 3.0 între 8 și 9 octombrie la Biblioteca Națională.

21
/09
/22

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Institutul Cultural Român de la Paris organizează expoziția „INTROSPECȚII/INTROSPECTIONS” a artiștilor români Suzana Fântânariu (pictură, grafică, instalații), Anca Szönyi Thomas (fotografie, mixed media) și Dorin Crețu (pictură, fotografie digitală). Curatori sunt Ludwig Otte și Anca Szönyi Thomas.

21
/09
/22

Pentru trei zile, 23-25 septembrie 2022, Asociația CRIES a pregătit un spațiu pentru o varietate de experiențe în ritm „la pas" și un program ce oferă multiple perspective despre legăturile dintre hrană, cultură și consum durabil, dorind să inspire comunitatea locală și să se lase inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.

12
/09
/22

GREEN HOURS LIVE(S) caută povești și istorii personale legate de Green Hours, pe care le va transforma într-o instalație multimedia.