Marea pictoriță centenară Valentina Rusu Ciobanu se întoarce la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/marea-pictorita-centenara-valentina-rusu-ciobanu-se-intoarce-la-bucuresti/

Arbor.art.room are plăcerea să invite publicul iubitor de artă la deschiderea unei noi expoziţii dedicate pictoriţei basarabene Valentina Rusu Ciobanu, intitulată #RECUPERAT #RESTAURAT, de data aceasta fiind vorba despre opera recuperată şi restaurată de Asociaţia pentru cultură şi arte Arbor.

Un articol de Petre Ivan|22 martie 2021

Evenimentul de deschidere are loc joi, 25 martie 2021, între orele 17.00 și 20.00, la deja tradiționalul spațiu expozițional al asociației situat în cocheta locație din str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București (puncte de reper: Sala Radio, parcul Luigi Cazzavillan).

În lunile octombrie și noiembrie 2020, cu ocazia centenarului geniului picturii basarabene, Valentina Rusu Ciobanu, aceasta s-a bucurat de primele două expoziții personale la București, organizate de Asociația pentru cultură și arte Arbor, în cadrul unui amplu proiect cultural intitulat „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”, proiect realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, Fundația SANTAVINERE din Chișinău și cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare.

În cadrul proiectului, care prevedea inclusiv inventarierea și digitalizarea atelierului artistei, au fost recuperate mai multe lucrări artistice, printre care unele considerate pierdute. Din cauza condițiilor neprielnice de conservare din atelierul artistei, o încăpere neîncălzită și neaerisită, care a suferit cel puțin o inundație, multe lucrări au fost găsite într-o stare gravă, care necesită restaurare urgentă. Deși neprevăzut de proiect, Arbor, prin președintele Asociației, managerul cultural Victoria Nagy Vajda, decide salvarea a trei dintre lucrări, prin restaurarea acestora la București, pentru a le oferi posibilitatea de a li se spune povestea și a-și întâlni, în sfârșit, publicul.

Pânzele restaurate au fost realizate în prima parte a anilor ’60, într-o perioadă când artistei, aflată la vârsta de 40 de ani, i s-a recunoscut talentul și importanța prezenței sale pe eșichierul artistic, dar în care continua să fie persecutată și intimidată de autoritățile comuniste ale Republicii Sovietice Socialiste Moldovenești. Este vorba și de o perioadă când artista trece de la pictura tematico-narativă, pictată în maniera a là prima, spre pictura monumentală și de factură naivă. Aceste noi tendințe au fost însă aspru criticate la Chișinău, fiind considerate tendințe formaliste. Prin urmare, atmosfera de creație și de viață din acea perioadă nu a fost deloc una simplă pentru Valentina Rusu Ciobanu, ca pictor marginalizat, care va suferi în continuare intimidări din partea autorităților.

Lucrările de restaurare au fost realizate de restauratorul Horațiu Cristian Costin, în perioada septembrie 2020 – martie 2021.

Pânzele restaurate sunt: „Autoportret” (1963), „Triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” (1963) și „Bărbat în câmp” (1963-1964). Lucrările aveau deformări pronunțate ale suportului de pânză, cu rupturi și sfâșieri produse de muchiile vechiului șasiu și cu multiple desprinderi ale stratului de pictură, inclusiv cauzate de umiditatea excesivă la care unele lucrări au fost supuse. Restaurarea s-a realizat conform normelor muzeale, iar în prezent lucrărilor li s-au redat calitățile estetice inițiale, picturile fiind aduse aproape de stadiul acestora inițial, cel din 1963/1964.

Lucrarea „Triplul portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” are o poveste dramatică, restaurarea acesteia reprezentând pentru Arbor o șansă de a repara nedreptatea la care artista a fost supusă în 1963, când Ministerul Culturii al RSSM a semnat cu Valentina Rusu Ciobanu un contract pentru producția unei lucrări plastice. În acel an malefic, la Moscova încep persecuțiile asupra artiștilor plastici nealiniați puterii, iar ecourile acestora ajung și la Chișinău. Fără a fi terminată și fără a fi văzută de autoritatea centrală, Ministerul Culturii al RSSM reziliază contractul privind achiziționarea acestei lucrări și obligă pictorița să realizeze întru onorarea avansului deja primit alte trei portrete. Acest eveniment avea să o întristeze mult pe artistă, nu și să o intimideze; astfel, Valentina Rusu Ciobanu s-a supus cerinței și a realizat alte trei portrete impuse de stat, care, în prezent, se află în patrimoniul Muzeului Național de Artă al Moldovei și al Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Din acel moment, soarta „Triplului portret al compozitorilor Alexei Stârcea și Vasile Zagorschi și al cântăreței Valentina Savițcaia” a rămas necunoscută, pictorița nedorind să termine lucrarea și să vorbească despre aceasta. Abia în 2020, cu ocazia proiectului cultural „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”, realizat de Asociația Arbor, lucrarea a fost redescoperită și recuperată din atelierul artistei. Triplul portret a fost adus la București, unde a intrat pentru trei luni în restaurare, pentru a fi expus pentru prima dată publicului în expoziția aniversară de la Muzeul Municipiului București, Palatul Suțu, din perioada 5-29 noiembrie 2020. O poveste dramatică, cu un final, totuși, fericit.

Asociația pentru cultură și arte Arbor consideră important efortul de valorificare și promovare a patrimoniului artistic, precum și sensibilizarea publicului față de acest demers. În vederea sensibilizării publicului, Arbor a invitat simpatizanții pictoriței Valentina Rusu Ciobanu să susțină financiar costurile de restaurare ale autoportretului pictoriței, iar 10 persoane din România și din Republica Moldova au dat curs acestui apel, în timp ce celelalte două lucrări au fost restaurate din bugetul proiectului „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere”.

Restaurarea lucrării „Autoportret” (1964) a fost posibilă cu sprijinul financiar primit de la Richard Bovnoczki, Marcela Nistor, Aliona Ciurcă, Cristina Bujor, Dan Crăcan, Lucia, Ana și Lucas Gurduza, Maria Sainciuc, Rodica Plugaru.

Totodată, Asociația Arbor își dorește să mai recupereze încă o lucrare a Valentinei Rusu Ciobanu, un portret al artistului Glebus Sainciuc, soțul pictoriței, realizat de artistă în anii ’50 ai secolului trecut. Pentru aceasta, Asociația face din nou apel la susținătorii Arbor și ai Valentinei Rusu Ciobanu, printr-un anunț care urmează să fie făcut în curând.

În perioada 25-28 martie 2021, sunteți invitați să descoperiți cele trei lucrări salvate prin minunatul efort depus de restauratorul Horațiu Cristian Costin, de echipa Arbor și de cei 10 susținători ai operei Valentinei Rusu Ciobanu.

Deschiderea expoziției „#RECUPERAT #RESTAURATse va face în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, iar programul de vizitare va permite un aflux constant de vizitatori. Intrarea în spațiul expozițional se efectuează direct din stradă şi nu permite staționarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Pagina de facebook Arbor.art.room: https://www.facebook.com/ARBOR4Culture

Arbor.art.room

Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

„#RECUPERAT #RESTAURAT“ – trei lucrări „salvate” de Arbor ale marii pictorițe centenare Valentina Rusu Ciobanu

Deschidere: 25.03.2021, orele 17.00-20.00

Perioadă de vizitare:

26.03.2021 – 28.03.2021, orele 12.00-19.00

Programul expoziției va fi anunțat și pe pagina de Facebook și pe www.theopen-art.com

26
/03
/17

Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu Institutul Francez, vă invită marți, 28 martie 2017, orele 18.30, la conferința „Victor Brauner, pictopoet și iluminator”, susținută de Mihaela Petrov, critic și istoric de artă. Conferința face parte din seria de evenimente ce marchează luna martie ca lună a Francofoniei.

20
/03
/17

Fotograful Mircea Albuțiu vă prezintă 10 imagini din seria de 40, numită New Energy. Seria a fost expusă la Arcade 24 în Bistrița Năsăud în septembrie 2015; în 28 aprilie 2017 va fi vernisată la Teatro Jose Lucio da Silva din Leiria, Portugalia iar în august 2017 la sediul ICR din Lisabona.

01
/03
/17

Povestea mărţişorului a supravieţuit în diferite forme până în prezent, de la firul simplu răsucit în alb şi roşu până la cel virtual. Mărţişor, Mărţişug sau Marţ era consemnat de etnologii începutului de secol XX ca obicei de 1 martie, prezent nu numai la români, dar şi la bulgarii şi albanezii din Balcani. Ţăranii păstrau obiceiul în fiecare început de primăvară, ca semn protector împotriva bolilor şi a nenorocului.

27
/02
/17

O schiţă realizată de Rembrandt, care reprezintă un câine, a fost autentificată după ce timp de 250 de ani a fost atribuită unui pictor german specializat în tablouri cu animale. Descoperirea a fost descrisă drept ”o senzaţie” de reprezentanţii Muzeului Herzog Anton Ulrich, din Braunschweig, unde schiţa a fost expusă timp de mai multe decenii şi era prezentată ca o lucrare a artistului Johann Melchior Roos.

21
/02
/17

Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti" organizează în perioada 27 februarie - 8 martie Târgul "De Mărțișor", eveniment prin care își propune promovarea "vechiului obicei al dăruirii, la început de primăvară, a micilor obiecte artizanale cu rol protector".

17
/02
/17

Cu prilejul „Zilei Brâncuși ” care se sărbătorește la nivel național în fiecare an, la 19 februarie, MNAR prezintă în perioada 19-26 februarie 2017 o selecție de fotografii-document care surprind pe de o parte etapele instalării Coloanei Infinitului la Târgu-Jiu și pe de altă parte atmosfera atelierului parizian al lui Constantin Brâncuși care, în unele imagini, apare alături de sculpturile sale.

13
/02
/17

Deschiderea ediției din acest an a Carnavalului de la Veneția (11-28 februarie) a fost marcată de un show acvatic spectaculos, la care au participat, ca în fiecare an, numeroși vizitatori. Show-ul inaugural, pus în scenă pe Canalul Cannaregio, a celebrat sâmbătă seara temele frumuseții, mării și vanității, printr-o paradă a creaturilor marine.