Mari filme ale celebrului Nou Val ceh, la Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/mari-filme-ale-celebrului-nou-val-ceh-la-ceau-cinema/

O retrospectivă de patru filme clasice realizate de mari regizori ai celebrului Nou Val ceh va putea fi văzută, cu susţinerea Centrului Ceh, la cea de-a patra ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 20-23 iulie la Timişoara.

Un articol de Petre Ivan|25 mai 2017

După ce în 2016 a omagiat cinematografia poloneză, Ceau, Cinema! le propune în acest an spectatorilor patru dintre cele mai importante filme realizate de mari regizori ai Noului Val care a apărut în Cehoslovacia în anii `60 şi care a devenit cunoscut în întreaga lume.

Retrospectiva este organizată cu sprijinul Centrului Ceh din Bucureşti.

În „Margaretele” (1966), realizat de celebra regizoare Vera Chytilová, două tinere încearcă să înţeleagă sensul lumii şi al vieţii lor, prin cele mai extravagante mijloace.

Filmul a fost descris de critică drept „una dintre cele mai uimitoare realizări stilistice şi psihedelice ale anilor `60” şi posibil „cel mai radical film al deceniului, atât ideologic, cât şi formal”.

Balul pompierilor - Milos Forman

Balul pompierilor – Milos Forman

La fix 50 de ani de la premieră, Ceau, Cinema! propune o proiecţie aniversară a filmului clasic „Balul pompierilor”, ultima realizare a lui Miloš Forman înainte de a părăsi Cehoslovacia pentru Statele Unite.

Locuitorii unui orăşel iau parte la o mare petrecere în cinstea unui fost şef al departamentului local de pompieri, însă lucrurile scapă de sub control. Devenit un mare succes de public şi nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, „Balul pompierilor” este o savuroasă comedie neagră, care a fost văzută ca o alegorie antitotalitară.

Margarete - Vera Chytilova

Margarete – Vera Chytilova

Un alt autor emblematic al Noului Val ceh omagiat la Ceau, Cinema! este Jan Němec, care s-a stins în 2016. Unul din cele mai cunoscute filme ale sale, interzis de regimul comunist, dar selectat la Festivalul de la Cannes, „Despre ospăţ şi oaspeţi” (1966) este o satiră politică nemiloasă despre conformism şi relaţiile de putere.

Câţiva bărbaţi şi femei ieşiţi la un picnic sunt acostaţi într-o pădure de un grup de străini condus de un lider agresiv, iar apoi iau cu toţii parte la un ospăţ, însă atmosfera devine tot mai neliniştitoare.

Dintr-o astfel de retrospectivă nu putea să lipsească celebrul regizor Jirí Menzel. Ceau, Cinema! va aduce unul dintre cele mai savuroase filme ale sale, „Sătucul meu drag” (1985), nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină.

O comedie burlescă despre viaţa de zi cu zi a locuitorilor dintr-un sat ce are în centru un cuplu de prieteni care aminteşte de Stan şi Bran.

Pentru această a patra ediţie, Ceau, Cinema! a lansat o companie de strângere de fonduri (crowdfunding) pe platforma www.crestemidei.ro/CeauCinema2017, cu scopul precis de a aduce mai mulţi invitaţi de marcă la Timişoara, prin susţinerea publicului.

CeauCinema4-Cu ochii in patru

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Foto: Ceau, Cinema! – facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.