Mari filme ale celebrului Nou Val ceh, la Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/mari-filme-ale-celebrului-nou-val-ceh-la-ceau-cinema/

O retrospectivă de patru filme clasice realizate de mari regizori ai celebrului Nou Val ceh va putea fi văzută, cu susţinerea Centrului Ceh, la cea de-a patra ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 20-23 iulie la Timişoara.

Un articol de Petre Ivan|25 mai 2017

După ce în 2016 a omagiat cinematografia poloneză, Ceau, Cinema! le propune în acest an spectatorilor patru dintre cele mai importante filme realizate de mari regizori ai Noului Val care a apărut în Cehoslovacia în anii `60 şi care a devenit cunoscut în întreaga lume.

Retrospectiva este organizată cu sprijinul Centrului Ceh din Bucureşti.

În „Margaretele” (1966), realizat de celebra regizoare Vera Chytilová, două tinere încearcă să înţeleagă sensul lumii şi al vieţii lor, prin cele mai extravagante mijloace.

Filmul a fost descris de critică drept „una dintre cele mai uimitoare realizări stilistice şi psihedelice ale anilor `60” şi posibil „cel mai radical film al deceniului, atât ideologic, cât şi formal”.

Balul pompierilor - Milos Forman

Balul pompierilor – Milos Forman

La fix 50 de ani de la premieră, Ceau, Cinema! propune o proiecţie aniversară a filmului clasic „Balul pompierilor”, ultima realizare a lui Miloš Forman înainte de a părăsi Cehoslovacia pentru Statele Unite.

Locuitorii unui orăşel iau parte la o mare petrecere în cinstea unui fost şef al departamentului local de pompieri, însă lucrurile scapă de sub control. Devenit un mare succes de public şi nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, „Balul pompierilor” este o savuroasă comedie neagră, care a fost văzută ca o alegorie antitotalitară.

Margarete - Vera Chytilova

Margarete – Vera Chytilova

Un alt autor emblematic al Noului Val ceh omagiat la Ceau, Cinema! este Jan Němec, care s-a stins în 2016. Unul din cele mai cunoscute filme ale sale, interzis de regimul comunist, dar selectat la Festivalul de la Cannes, „Despre ospăţ şi oaspeţi” (1966) este o satiră politică nemiloasă despre conformism şi relaţiile de putere.

Câţiva bărbaţi şi femei ieşiţi la un picnic sunt acostaţi într-o pădure de un grup de străini condus de un lider agresiv, iar apoi iau cu toţii parte la un ospăţ, însă atmosfera devine tot mai neliniştitoare.

Dintr-o astfel de retrospectivă nu putea să lipsească celebrul regizor Jirí Menzel. Ceau, Cinema! va aduce unul dintre cele mai savuroase filme ale sale, „Sătucul meu drag” (1985), nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină.

O comedie burlescă despre viaţa de zi cu zi a locuitorilor dintr-un sat ce are în centru un cuplu de prieteni care aminteşte de Stan şi Bran.

Pentru această a patra ediţie, Ceau, Cinema! a lansat o companie de strângere de fonduri (crowdfunding) pe platforma www.crestemidei.ro/CeauCinema2017, cu scopul precis de a aduce mai mulţi invitaţi de marcă la Timişoara, prin susţinerea publicului.

CeauCinema4-Cu ochii in patru

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Foto: Ceau, Cinema! – facebook

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

30
/12
/14

Ovidiu Iuliu Moldovan: ardeleanul greco-catolic cu privirea directă şi faţa neîmblânzită de zâmbet, sigur în gesturi, un om ce nu putea fi scos din ale lui, cu trăsături tipice zodiei Capricornului... Duritatea lui masculină era arma cu care confisca mintea oricărei femei.

30
/12
/14

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi "salvată" în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.