Mari filme de gen ale Noului Cinema German, la Festivalul Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/mari-filme-de-gen-ale-noului-cinema-german-la-festivalul-ceau-cinema/

Trei mari filme de gen realizate de regizorii emblematici ai Noului Cinema German din anii `60-`80 – Wim Wenders, Werner Herzog şi Rainer Werner Fassbinder – vor putea fi văzute la Timişoara la cea de-a şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc între 18 şi 21 iulie.

Un articol de Liliana Matei|12 iunie 2019

Realizată cu sprijinul Centrului Cultural German din Timişoara și a Institutului Goethe din București, retrospectiva a fost concepută pornind de la tema ediției din acest an – filmul noir – și arată modul în care importanţi autori europeni de cinema au inovat în convențiile filmului de gen.

Inclus în Competiţia Festivalului de la Cannes, „Prietenul american” („Der amerikanische Freund”, 1977) este unul dintre cele mai cunoscute şi apreciate filme realizate de Wim Wenders. Cu o distribuție care îi are cap de afiș pe Dennis Hopper și Bruno Ganz, „Prietenul american” este un thriller existențial despre un expatriat american din Europa care îl convinge pe un producător de rame de tablouri din Germania, suferind de o boală posibil fatală, să comită o crimă.

„Nosferatu, fantoma nopţii” („Nosferatu: Phantom der Nacht”, 1979)

Câștigător al unui Urs de Argint la Festivalul de la Berlin, „Nosferatu, fantoma nopţii” („Nosferatu: Phantom der Nacht”, 1979) este unul dintre filmele-cult ale lui Werner Herzog, de la a cărui lansare se împlinesc 40 de ani. Un horror despre Contele Dracula, care se mută din Transilvania în orașul german Wismar, răspândind ciuma neagră. Numai o femeie cu inima pură poate pune capăt acestei domnii a terorii. Filmul îi are în distribuție pe Klaus Kinski, Isabelle Adjani și Bruno Ganz.

Prin programarea celor două filme, Ceau, Cinema! îi aduce totodată un omagiu legendarului actor elvețian de limbă germană Bruno Ganz, plecat dintre noi la începutul anului, la vârsta de 77 de ani.

Al treilea titlu al restrospectivei este „Nostalgia Veronikăi Voss” („Die Sehnsucht der Veronika Voss”, 1982), film pentru care Rainer Werner Fassbinder a obținut Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin, cu câteva luni înainte de moarte, la vârsta de doar 37 de ani. O fostă actriță vedetă a celebrelor studiouri de film UFA, cu un trecut controversat, stârnește suspiciunea unui jurnalist sportiv. Cu acțiunea plasată în 1955 și realizat în alb-negru, „Nostalgia Veronikăi Voss” omagiază tradiția filmelor noir.

„Prietenul american” („Der amerikanische Freund”, 1977)

A şasea ediţie Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie, la Timişoara şi Gottlob, prima localitate rurală din România cu un cinematograf renovat.

Abonamentele, care oferă acces la toate proiecţiile din festival, pot fi deja achiziţionate online, pe site-ul iaBilet.ro.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC).

Imaginea din deschiderea articolului: „Nostalgia Veronikăi Voss” („Die Sehnsucht der Veronika Voss”, 1982)

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.