„Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație”, lansare de carte, la teatrul „Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/maria-sa-actorul-exercitii-de-admiratie-lansare-de-carte-la-teatrul-metropolis/

Teatrul Metropolis si Asociaţia Italienilor din România – RO.AS.IT. vă invită astăzi, 18 mai, de la ora 18.45, la lansarea cărţii „Măria Sa Actorul. Exerciţii de admiraţie” de Eugen Comarnescu, ediţie alcătuită de Gabriela Tarabega Comarnescu. Evenimentul va avea loc în Sala „Olga Tudorache” a Teatrului Metropolis, din str. Mihai Eminescu nr. 89, Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2018

Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație” conține portrete ale unor mari actori care au sfințit cu talentul lor scena teatrului românesc, precum și cronici dramatice ale unor spectacole de referință.

De menționat că textele care se referă la scriitori italieni au și versiuni în limba italiană.

Cartea lui Eugen Comarnescu este o lucrare monumentală, care conţine 100 cronici dramatice despre spectacole şi mari actori ai scenei româneşti din perioada 2001-2006, distribuite în mai multe capitole: „Portrete”, „Cronici de teatru”, „Miscellanea”, „Aniversări”, „Cartea de teatru”, „In memoriam”.

La acestea se adaugă încă două cronici redactate atât în limba română, cât şi în limba italiană: „Puterea de seducţie a actorului/Il potere di seduzione dell’attore” şi „Actorii – aceste multiplicate măşti ale teatrului/ Attori queste multiple maschere del teatro.”

Fiecare titlu are şi un subtitlu reprezentativ pentru esenţa actorului sau a spectacolului prezentat: „George Vasiliu Birlic – un geniu al comediei”; „Radu Beligan – o eternă tinereţe spirituală”, „Ion Lucian – un artist ce nu cunoaşte sentimentul înfrângerii”; „Carmen Stănescu – explozie de vitalitate, farmec şi graţie”, „Rodica Tapalagă – un talent exploziv”, „Claudiu Bleonţ – un învingător” etc.

Gheorghe Dinică

Valoarea grafică şi documentară a cărţii este sporită şi de numărul mare de fotografii ale actorilor sau care înfăţişează afişe şi scene din timpul spectacolului, dispuse în pagină după o tehnică a diversităţii.

Fragmente din carte:

„În toate rolurile sale, DINICĂ a ştiut să treacă, după cum îi cerea personajul, de la sarcasm la ironie fină, de la luciditate la ferocitate, creând portrete care te urmăresc multă vreme după căderea cortinei.” (p.47)

„În cariera sa bucureşteană de câteva decenii, MIHAI FOTINO a ilustrat cum nu se poate mai convingător ceea ce aş numi discreţia comediei. Înzestrat până în vârful unghiilor cu har comic, el n-a trecut niciodată graniţa spre umorul gros, ci cel mult spre caricatura rafinată, în linii suple, ca în desenele lui Silvan.” (p.65)

„Atâta patos pune TAMARA BUCIUCEANU BOTEZ în acest dans, atâta forţă vitală, de parcă ar şti că este cântecul de lebădă al personajului.” (p. 71)

Foto: „Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație” – facebook

20
/05
/19

Călătorie în timp, „Melmoth” ne invită să ne întoarcem spre tenebrosul gotic. Ne dezvăluie oameni care ar fi putut fi și istorii născute din istoria pe care o descoperim neîncetat, încercăm să o înțelegem. Noi, cititorii, devenim martori și vedem în fața ochilor scene impresionante din istorii atroce, cum ar fi genocidul armean sau Holocaustul.

17
/05
/19

SEROTONINĂ, al șaptelea roman al scriitorului Michel Houellebecq, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Daniel Nicolescu, este disponibil din 15 mai în librăriile din București și din țară. Cartea va fi lansată la Bookfest 2019 sâmbătă, 1 iunie, de la ora 16.30, la standul Editurii Humanitas.

02
/05
/19

Joi, 9 mai, Librăria Humanitas de la Cișmigiu găzduiește un eveniment dedicat Doinei Cornea și volumului „Puterea fragilității”, apărut recent la editura Humanitas, în ediție de colecție, cu un cuvânt înainte de Gabriel Liiceanu. Vă invităm să parcurgeți un fragment!

24
/04
/19

Pierce Brosnan, în rolul lui Robinson Crusoe, în ecranizarea din 1997 a romanului omonim al scriitorului Daniel Defoe, publicat în urmă cu 300 de ani (25 aprilie 1719) și considerat primul roman scris vreodată în limba engleză. Daniel Defoe a murit într-o zi 24 aprilie (1931).

23
/04
/19

Se obișnuiește să se spună ca Miguel de Cervantes (simbolul literaturii spaniole) și William Shakespeare (cel mai mare scriitor al literaturii de limba engleză) au decedat in aceeasi zi, 23 aprilie (1616). Acest lucru este însă imposibil, deoarece, chiar dacă au murit in aceeași dată, în Marea Britanie se utiliza calendarul iulian, în timp ce în Spania se adoptase cel gregorian. O interesantă explicație a acestei frumoase ficțiuni calendaristice găsim pe blogul eseistului, filosofului și publicistului Valeriu Gherghel, http://filosofiatis.blogspot.com.

18
/04
/19

Plasat în Mexic, la sfârșitul anilor '60, „Sălbaticul” lui Guillermo Arriaga este un roman pe viață și pe moarte, în care scriitorul își arată din plin măiestria, în 725 de pagini de literatură la cel mai înalt nivel.

12
/04
/19

El este peste tot... La Verona, unde n-a existat niciodată balconul Julietei la care se strecoară adolescentul Romeo. În Italia pe care, se pare, n-a văzut niciodată, ci doar a închis ochii și și-a închipuit-o.

08
/04
/19

Cartea „Istoria lui Mayta”, de Mario Vargas Llosa, traducere din limba spaniolă de Mihai Cantuniari, a fost publicată la Editura Humanitas Fiction în 2019.

04
/04
/19

Editura Humanitas a lansat recent volumul „Memoriile unui pașoptist-model. Amintiri politice și diplomatice, 1848–1903”, de Iancu Bălăceanu (Ediție de Georgeta Filitti), pe care vă invităm să-l descoperiți în colecția „Memorii/Jurnale”.