Maria Tânjală (FilmChain): „Trăim în epoca de aur a documentarelor și a serialelor de bună calitate”
https://www.ziarulmetropolis.ro/maria-tanjala-filmchain-traim-in-epoca-de-aur-a-documentarelor-si-a-serialelor-de-buna-calitate/

INTERVIU Stabilită la Londra, Maria Tânjală a fondat, alături de Irina Albiţa, compania FilmChain, câştigătoare a titlului „Startup of the Year” la London Business Awards 2020.

Un articol de Alina Vîlcan|4 septembrie 2020

În aceste zile, Maria Tânjală este invitată la Bucharest International Dance Film Festival (3 – 6 septembrie), unde ține un masterclass despre mijloacele și oportunitățile din industria de film. Am stat de vorbă despre cum a ales să se stabilească la Londra și să înființeze FilmChain, despre avantajele pe care tehnologia avansată le aduce în industria cinematografică, dar și despre cum sunt privite femeile în această industrie, în Europa mileniului III.

ID. Cine este Maria Tânjală? Care sunt cele mai importante repere din cariera ta de până acum? Cum ai ales să te stabilești în UK și cum a apărut compania FilmChain?

Eu și cu Irina Albița suntem co-fondatoarele Big Couch și FilmChain. Ne cunoaștem de când eram mici, ne petreceam vacanțele împreună cu familiile. Eu am absolvit Sociologia la Universitatea București, o facultate excelentă, și deși nu practic, științele sociale, economia, psihologia maselor m-au ajutat mult în business. Apoi am plecat la un master de film în Londra. Irina a mers pe Management și Economie, întâi la Universitatea din Nottingham și apoi a urmat un master la London School of Economics. Reunite în Londra, eu lucram în producție și vorbeam despre problemele din industria filmului și cum am putea să venim cu soluții tehnice, să abordăm cu mult mai multă eficiență și transparență finanțarea și distribuția producțiilor de cinema și TV. Întâi am primit o bursă de un an de la UK Trade and Investment pentru antreprenori străini, care ne-a determinat să renunțăm la alte joburi și să ne focusăm întru totul pe ideea noastră. Am primit multe încurajări și din industria filmului, dar și recunoștință la nivel tehnic. Am luat o finanțare consistentă de la Innovate UK, am început colaborarea cu Imperial College London, departamentul Blockchain și Computer Science, am primit susținere de la Mayor of London, am câștigat premii, printre care și „Startup of the Year”, iar din ce în ce mai multe fonduri naționale au început să ne folosească serviciile, validând produsul pe care l-am construit.

Irina Albița, co-fondatoare FilmChain

De curând, FilmChain a obținut titlul de „Startup of the Year” la London Business Awards 2020. Care sunt inovațiile pe care le aduceți astfel și care sunt principalele satisfacții de până acum?

A fost grozav să câștigăm. Din păcate, întrucât era deja începutul lui martie, Irina începuse carantina în NYC, unde locuiește, așa că am fost la ceremonie cu restul echipei din Londra. Am venit acasă cu premiul. Nu ne-a venit să credem că au ales o companie din industriile creative care dezvoltă pe blockchain – o tehnologie atât de nouă. Inovațiile includ automatizarea plăților, transparența și democratizarea distribuției veniturilor. Exploatarea filmelor, peste tot în lume, implică procese manuale, un ansamblu fragmentat de participanți, care adesea nu ajung să își acceseze banii și informații cruciale despre performanța producțiilor. Satisfacția vine cu validarea soluției propuse din partea industriei. Și, evident, un tratament onest și egalitar din partea celor care ne sprijină, finanțează etc.

În cadrul BIDFF 2020, ții pe 4 septembrie un masterclass care propune o privire de ansamblu asupra procesului de realizare a unui film și a importanței muncii colaborative. Despre ce este vorba, cui se adresează atelierul și ce vor învăța participanții?

Cu participanții vorbim despre importanța unei abordări holistice în filmmaking. Mulți artiști au idei foarte bune și procesul colaborativ este important pentru ca execuția să fie una de succes, dar și contractele de co-producție, de drepturi de autor, să fie în regulă, și implicarea în distribuție și vânzări să fie una proactivă. La fel ca și în startups, unde antreprenorii găsesc fonduri, creează un produs sau o platformă și apoi creează campanii prin care își promovează produsul clienților, și filmmakers au nevoie să își găsească publicul după ce fac un film artistic, și ei trebuie să înțeleagă responsabilitatea pe care o au față de echipa de filmare, față de investitori și să își găsească audiența.

Care consideri că sunt principalele avantaje pe care tehnologia avansată le aduce în industria de film, în mileniul III?

Consider că este momentan o prăpastie între cum este folosită tehnologia pe ecrane, cu o imagine impecabilă și execuție CGI, VR, 3D, și cât de puțin este folosită tehnologia „în spatele ecranului”, încât să adreseze procese manuale și învechite. Vedem deja de un deceniu schimbări masive în muzică, o industrie care a fost întotdeauna cu un pas înainte. În ultimii ani, industria filmului și TV a devenit și ea un mediu propice pentru a îmbunătăți colaborarea dintre participanți, înregistrarea drepturilor, exploatarea pe platforme digitale și, în general, adoptarea și folosirea spațiului digital.

Care ar fi cele mai mari provocări cu care se confruntă astăzi industria de film?

Este îmbucurător că publicul încă are un apetit crescut pentru producții variate. Trăim în epoca de aur a documentarelor și a serialelor de bună calitate. Cred că una dintre provocări este curatorierea. Oamenii aud de multe titluri noi și au abonamente la mai multe platforme, însă le e greu să se decidă ce să vadă într-o seară după serviciu sau dacă fac un drum la cinema. Cred că marketingul mai targetat și o curatoriere mai bună ar ajuta publicul să își găsească producțiile preferate, iar industria ar crește considerabil.

Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai învățat trăind și lucrând în Marea Britanie?

În primul rând, îmi face deosebită plăcere să trăiesc și să lucrez într-o țară în care oamenii se tratează cu respect, atât în mediul profesional, cât și pe stradă, în viața de zi cu zi. Și eu și Irina avem valori comune bazate pe inovație, spirit justițiar, egalitate de gen și rasial, merit. Acum Irina trăiește între Londra și NYC, ambele – orașe foarte diverse, care oferă oportunități de afirmare celor care au talent și perseverează. Eu de peste zece ani locuiesc în Londra, în cartiere cu oameni din multe culturi, le învăț cutumele, cuvintele dragi, mănânc în cele mai diverse bucătării și fac parte din comunități care se respectă și se acceptă cu toate diferențele lor.

Cum ai spune că sunt privite femeile care activează în domeniul cinematografiei astăzi, în Europa?

La sociologie am învățat cât de primejdioase sunt generalizările. Este imposibil de tras o concluzie la nivel european și la nivel de industrie – în producție, pe platoul de filmare, în distribuție, lucrurile variază considerabil. În Germania, spre exemplu, țara unde vom deschide cel de-al doilea birou, cunoaștem și lucrăm cu niște femei incredibile, curajoase, puternice, care aleg proiecte excelente și le dezvoltă cu succes. În alte țări vecine, femeile încă trebuie să își dovedească rolul sau meritul de a lucra, de a fi luate în seamă. În departamentul de cameră pe platourile de filmare, echipa este predominant formată din bărbați în multe țări europene, dar adesea 50/50 în Islanda.

Cum a fost 2020 până acum, pentru tine, în contextul pandemiei de covid-19? Și, bineînțeles, care ar fi principalii pași pentru ca industria de film să recupereze perioada de stagnare din toate aceste luni, cu cinematografe și platouri de filmare închise?

Ar fi nedrept să spunem că 2020 a fost altceva decât un an dificil. Mulți oameni și-au pierdut viețile, job-urile sau au trăit momente foarte grele. Cu toate acestea, cred că oamenii au puterea să vadă în fiecare încercare și o oportunitate de a crește, de a învăța, de a schimba. Eu am încercat să țin o legătură strânsă cu familia și prietenii și să ne sprijinim reciproc, să devenim mai puternici. Am avut noroc cu FilmChain, am ridicat două runde de investiție, am angajat doi oameni noi în echipă și am putut să le oferim celorlalți membri securitate financiară și mai mult timp liber. Lumea filmului s-a focusat pe dezvoltare de proiecte, un lucru foarte bun și, întrucât este o cerere mare de conținut artistic bun, s-au făcut multe vânzări pe platformele digitale. Deși cinematografele sunt încă în urmă cu încasările, multe producții au fost vizionate în mediul online și producătorii au avut acces cu mai multă ușurință la distribuitori globali. Lunile acestea se filmează foarte mult și le urăm tuturor succes!

 Puteți urmări AICI masterclassul susținut de Maria Tânjală în cadrul BIDFF 2020.

Vedem deja de un deceniu schimbări masive în muzică, o industrie care a fost întotdeauna cu un pas înainte. În ultimii ani, industria filmului și TV a devenit și ea un mediu propice pentru a îmbunătăți colaborarea dintre participanți, înregistrarea drepturilor, exploatarea pe platforme digitale și, în general, adoptarea și folosirea spațiului digital. (Maria Tânjală, FilmChain)

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.