Marin Moraru: „De ce un milionar este ținut cinci ani și când iese de la închisoare e tot milionar?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/marin-moraru-%e2%80%9ede-ce-un-milionar-este-%c8%9binut-cinci-ani%c2%a0%c8%99i-c%c3%a2nd-iese-de-la-%c3%aenchisoare-e-tot-milionar%e2%80%9c/

Casa de Producţie TVR îşi continuă misiunea de a celebra artiştii care ne fac zilele mai frumoase şi, în egală măsură, aduce un omagiu celor care nu mai sunt cu noi.

Un articol de Petre Ivan|10 august 2018

  • Luna aceasta o aniversăm pe Rodica Popescu Bitănescu și vă propunem premiera pentru televiziune „Viaţă de cimitir”. Spectacolul este înregistrat în TVR, într-una dintre serile stagiunii Teatru în TVR   
  • Tot luna aceasta ne aducem aminte de regretatul Marin Moraru. Vă invităm să urmăriți un portret IN MEMORIAM și spectacolul „Nebunia lui Pantalone”, o montare din anul 1971 a regizorului Alexandru Tatos 

La doi ani de când  Marin Moraru nu mai este printre noi, cităm dintr-un ultim interviu acordat la radio Smart FM:

„Nu înțeleg multe lucruri din lumea pe care o trăim acum. De ce un milionar este ținut cinci ani  și când iese (n.r. – de la închisoare) e tot milionar. N-am înțeles chestia asta. Și eu aș vrea să îmi fac geamantanul, să-mi pun rufe și tot ce cred eu, cărți și ce cred eu, și mă duc să mă închidă cinci ani și să-mi dea 20 de milioane când ies. De la un timp, mai nimic nu-mi place în lumea de azi. Poate din cauza vârstei, poate din cauza comparațiilor  pe care le fac cu experiențele din urmă din viața mea. Și ce văd astăzi este incredibil. Este de neconceput. Nu vreau să vorbesc, pentru că mă înneguresc prea tare“, spunea el.

N-am făcut meseria asta ca să joc un rol anume. Meseria asta e ca la examen, tragi biletul și asta e. Mai este ceva ce este groaznic pentru un actor. El este al timpului. Nu poți să joci Mercutio la 60 de ani… După o pauză de inactivitate, cu dinții strânși din cauza faptului că tot ce se întâmplă în jurul tău nu e de bine, vrei tu acum să fiu volubil și cu o vorbire corectă și cu o coloană de aer perfectă și membrele să-mi plutească? Nu mai pot…

Am bucurat mult timp oamenii, Nu mai pot să-i bucur. Pentru că eu nu mă mai bucur. Dacă eu nu mă bucur, nu pot să-i bucur nici pe ei”, mai spunea legendarul artist.

„Omul este foarte curios, este de o curiozitate de nedescris, iar teatrul pentru el, cu cutia aia magică, cu lumina aia care se stinge încet, și apar acolo, în cutia aia, mii de personaje, care gesticulează, vociferează, ceea ce el nu a făcut niciodată, soț cu soție se ceartă, copiii vin de la școală – asta se întâmplă și în viața mea, ia să văd ce se întâmplă acolo… E foarte complicată chestia asta. Dar să știți că  teatrul a făcut un pas foarte mare. A trecut de la zei la viața oamenilor. Laicizarea teatrului a fost un pas imens pentru omenire”, explica Marin Moraru. 

  • PORTRET MARIN MORARU –  IN MEMORIAM

În acest PORTRET au mărturisit: Ileana Stana Ionescu, Andrei Ionescu, Monica Davidescu, Mircea Diaconu, Mihai Călin, Nicolae Mandea.

Montaj: Constantin Marciuc
Realizator: Daniela Ciolan
Producător: Cătălin Mireuţă

  • NEBUNIA LUI PANTALONE

Scenariu de Alexandru Tatos

În distribuție: Marin Moraru, Mihai Paladescu, Gheorghe Dinică, Mariana Mihuţ, Ileana Cernat, Florian Pittiş, Jean Lorin Georgescu, Dan Tufaru,  Nicolae Wolcz

Muzica: Adrian Enescu

Scenografie: Doina Levinta

Redactor: Ioana Prodan

Regia: Alexandru Tatos

Program de difuzare:

TVRi: Vineri 17 august, ora 23:00 şi sâmbătă 18 august ora 16:00

TVR 3: Duminică, 19 august, ora 20:00

Rodica Popescu Bitănescu s-a născut în 5 august 1938 la Răsuceni.

A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1960, la clasa profesorului A. Pop Marțian.

A jucat pe scena Teatrului Național din Iași si la Teatrul Barbu Delavrancea din București. Din 1966 începe să joace la Teatrul Național București. Printre personajele pe care le-a interpretat: Ines din „Castiliana” de Lope de Vega, Lucetta – „Bădăranii” de Carlo Goldoni, Calipsița – „Coana Chirița” după Vasile Alecsandri, Manuela – „Travesti” de Aurel Baranga, Monti – „Moartea ultimului golan” de Virgil Stoenescu, Lina – „Să nu-ți faci prăvălie cu scară” de Eugen Barbu, Argentina – „Trei frați gemeni venețieni” de Aldo Mattiuzi Collalto, Liuba – „Faleza” de Julius Edlis, Lucy – „Rivalii” de Richard Sheridan, Bucătăreasa – „Legenda ultimului împărat” de Valentin Nicolau, Bonita – „Așteptând la Arlechin” de Noel Coward, etc.

Din anul 2000 este dramaturg si regizor. A scris şi regizat propriile piese ,,Cinci femei de tranziție’’, ,,Încă-i bine’’, ,,Viață de cimitir’’, toate jucate cu mare succes pe scena Naționalului bucureștean. A debutat in cinematografie in 1975, cu filmul ,,Comedia fantastică’’. A mai jucat in „Premiera”, „Eu, tu și Ovidiu”, ,,Miezul fierbinte al pâinii”, „Rămân cu tine”, „Femeia din Ursa Mare”, „Am o idee”, „Ciocolată cu alune”, „Zbor periculos”, „Cucoana Chirița”, „Lacrima cerului”, precum şi în ecranizările pentru televiziune „Commedia dell`Arte”, Fata și caruselul”, „Escu”, „Bolnavul închipuit”, etc. În anul 2008 a aparut in serialul Tv ,,Îngerasii’’, in rolul Florancei. 

VIAȚĂ DE CIMITIR de Rodica Popescu Bitănescu

Distribuţia:

Rodica Popescu Bitănescu, Ioana Mirela Mărcoiu, Irina Cărămizaru – Popescu, Radu Florin Solcanu, Razvan Hâncu

Editor imagine: Costică Marciuc,

Director de imagine: Ovidiu Guzu,

Decor: Raluca Chelaru

Costume: Rodica Popescu Bitănescu

Regia TV: Radu Dănilă

Regia artistică: Rodica Popescu Bitănescu

Producător TV: Cristina Anton

Program de difuzare:

TVR Internațional: vineri 10 august, ora 23:00 şi sâmbătă 11 august, ora 16:00

TVR 3: duminică, 12 august  ora 20:00

Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe canalele TVR

Producător coordonator: DEMETER András István

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.