Marius Manole și Radu Afrim încheie seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului
https://www.ziarulmetropolis.ro/marius-manole-si-radu-afrim-incheie-seria-celor-100-de-episoade-ale-hektomeron-ului/

Unul dintre cei mai titraţi actori români ai ultimilor ani, Marius Manole joacă pentru prima oară pe scena Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, într-un performance inedit în regia lui Radu Afrim.

Un articol de Petre Ivan|20 aprilie 2021

Cu acest one-man show, cei doi vor închide seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, un amplu proiect teatral urmărit online de spectatorii din întreaga lume. Evenimentul se va desfășura sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30 și va putea fi urmărit online, gratuit, pe www.hektomeron.com. 

Pornind de la Decameronul scris de Giovanni Boccaccio acum mai bine de 650 de ani, Hektomeron a prezentat cele 100 de povești ale autorului într-un moment în care izolarea, teama și moartea sunt prezente în lumea de acum, așa cum au fost prezente și în Florența anilor în care Decameronul a fost scris.

Hektomeron a debutat la jumătatea lunii ianuarie a acestui an și a fost urmărit online de mai bine de o jumătate de milion de spectatori din 147 de țări. În fiecare zi, de la debutul proiectului, pe website-ul dedicat proiectului s-a transmis în regim de live streaming din Sala “I.D. Sîrbu” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova câte o poveste din cele 100 ale Decameronului lui Boccaccio, fiecare fiind regizată de către un alt artist dintr-o țară diferită. 100 de regizori din 100 de țări au fost implicați în acest proiect grandios, unic în lume.

Cu toții ne întrebăm poate care este cea mai bună definiție pentru această formă de artă, în astfel de timpuri, în vremuri care sunt atât de stranii, încât unii cred există alte priorități ale societății. Și totuși, trebuie să amintim mereu tuturor și nouă înșine că teatrul nu este un capriciu, ci o nevoie absolută a ființei umane. De ce? Pentru că ne aduce împreună. Așadar, prin Boccaccio, prin această minunată companie de actori români, prin implicarea atâtor artiști din atât de multe țări din toată lumea, putem să fim cu toții împreună, să visăm împreună: acesta este mesajul pe care teatrul ar trebui să-l transmită. Așa că fiți pregătiți, conectați-vă și începeți să sărbătoriți, uitându-vă la Hektomeron, comuniunea prin teatru!

Octavian Saiu, profesor, cercetător și critic de teatru

Marius Manole și Radu Afrim sunt artiștii români care vor încheia, așadar, seria celor 100 de episoade ale Hektomeron-ului, cei doi pregătind episodul cu numărul 100: ziua 10, poevestea 10, din Decameron-ul lui Boccaccio.

De-a lungul timpului, cei doi artiști au avut o colaborare prolifică, lucrat împreună nu mai puțin de 8 spectacole, toate relevante în peisajul teatral, de la Plaja de Peter Asmussen, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, LAV (lectură) de Stefan Lindberg la Teatrul Act, și America-ştie-tot de Nicole Duţu, la Teatrul Luni de la Green Hours, în 2004,  Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu (2010), Năpasta de I.L. Caragiale (2012), Hoți de Dea Loher (2014), până la spectacolele cele mai recente: Pădurea spânzuraților după Liviu Rebreanu (2018), Trei suroriun scenariu (ne) firesc de liber după Cehov (2019), Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, toate făcute la Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București.

Coincidență sau nu, în anul 2016, atât Marius Manole cât și Radu Afrim au fost decorați de către Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, categoria D Arta spectacolului.

Pentru rolurile Bătrânica apatică, Actorul din Între noi e totul bine, Marius Manole a primit primul Premiu UNITER din carieră, Manole având în palmares, până la acel moment, 4 nominalizari: Premiul pentru debut, pentru rolul Paulie din Drept ca o linie, regia Radu Apostol, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila (2003), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Șarik din Inimă de câine, regia Yuri Kordonsky (2006), Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Lopahin din Livada de vişini, regia Felix Alexa (2011), Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru Povestitorul din Două loturi, regia Alexandru Dabija (2013), roluri create la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.

Radu Afrim este unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru români. A câștigat 3 Premii UNITER pentru cea mai bună regie, pentru spectacolele Plastilina de Vasili Sigarev la Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti (2006), joi.megaJoy de Katalin Thuróczy, la Teatrul Odeon (2007), Tihna de Attila Bartis, la Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós” (2016). Pe lângă acestea se adaugă și alte 3 nominalizări la aceeași categorie, pentru spectacolele Alge – Bernarda’s House Remix, după o idee de F. G. Lorca la Teatrul „Andrei Mureşanu”, Sfântu Gheorghe (2003), Omul Pernă de Martin McDonagh la Teatrul „Maria Filotti”, Brăila (2009), Năpasta de I.L. Caragiale  la TNB (2013). De altfel, spectacolele create de Radu Afrim se bucură constant de aprecierea publicului de specialitate, mărturie fiind numeroasele premii și nominalizări obținute de-a lungul timpului. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde à Paris/ Les détours Cioran de Matei Vișniec montat la Luxemburg.

La Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Radu Afrim a montat până acum 3 producții: Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonić (2017), Casa cu suricate de David Drábek (2019) și, în octombrie anul trecut – Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, despre care jurnaliștii culturali au scris că este „cea mai bună cronică a pandemiei” – Horia Ghibuțiu.

Universul său scenic e totdeauna recognoscibil. Spaţiul imaginat de el, cu fine alunecări în afara realului, de fapt «cu un supliment de realitate», cum îi place artistului să spună în interviuri, e inconfundabil. Comicul său uşor grotesc, cel mai adesea unul al retardului, cu infuzii de aburi suprarealişti, se vede dublat tot timpul de vulnerabilitatea neexprimată, dureroasă a (anti)eroilor. Jucăuş – alăturând inocenţa – în amestec neprecizat –, cu derizoriul, teatrul său garantează evadarea din cotidian. Cele două trăsături se mulează perfect pe sensibilitatea publicului de acum. Ca şi faptul că regizorul montează – un credo asumat şi repetat –, numai texte din dramaturgia de azi. Universul lui recompune, în notă relaxată, un corpus al temelor şi tonurilor recente, al modurilor de reprezentare a lumii în arta contemporană. Radu Afrim oferă date despre zeitgeist-ul european cu abrupte infiltraţii româneşti.

Cristina Rusiecki, Țesuturile fragilității,

Ed. Tracus, 2012, 2016 (versiunea în limba engleză)

 

Ultimele episoade ale Hektomeron-ului vor fi transmise online, după următorul program:

 

Marți, 20 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 96.

Regizor: Koen Verheijden / Olanda

Actor: Monica Ardeleanu

 

Miercuri, 21 aprilie 2021, ora 18:00

Episodul 97.

Regizor: Igor Annaklychev / Turkmenistan

Actor: Cătălin Mihai Miculeasa

 

Joi, 22 aprilie 2021, ora 17:00

Episodul 98.

Regizor: Benny Lim / Singapore

Actor: Iulia Colan

 

Vineri, 23 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 99.

Regizor: Clau Espinola / Paraguay

Actor: Iulia Lazăr /

 

Sâmbătă, 24 aprilie 2021, ora 21:30

Episodul 100

Regizor: Radu Afrim

Actor: Marius Manole

 

Toate episoadele se pot urmări gratuit, pe website-ul www.hektomeron.com. Vizionarea se poate face de pe laptop, PC, telefon mobil, tabletă și nu este necesar un cont de acces. 

Proiect: HEKTOMERON

Perioada de desfășurare: 15 ianuarie – 24 aprilie 2021

Difuzare: www.hektomeron.com

Producător: Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova

Hektomeron – behind the scenes: https://youtu.be/WjJMRAj9m6g  / https://youtu.be/mLjgzVKlwCg

TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA este o instituție culturală românească de prestigiu a cărei lungă și bogată istorie de 170 de ani a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar și cu imensul succes internațional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.

Acum, cu o viziune contemporană, Naționalul craiovean abordează perspectivele prezente și viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.

https://tncms.ro

https://www.facebook.com/tncms.oficial

https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova

Foto cu Marius Manole: Alex Gâlmeanu
Foto cu Radu Afrim: Cristian Floriganță

02
/07
/14

După repetiția deschisă a spectacolului ActOrchestra în regia lui Horia Suru din cadrul proiectului 9G – Noua generație de creatori din data de 26 iunie, am avut senzația că s-a produs o mare deșteptare a lumii teatrale românești, un soi de înnoire și strălucire artistică prin prisma unei altfel de abordări a expresivității pe scenă – prin muzică. Pot afirma cu încredere că TNB-ul a întinerit și a înflorit. În consolidarea afirmației mele, mi-am dorit să aflu opiniile avizate ale unor oameni care au strânsă legătură cu teatrul.

02
/07
/14

Îndrăgitul actor Gheorghe Visu s-a născut pe 2 iulie 1951, în Bucureşti. A debutat pe scena Teatrului Naţional, în 1972, în piesa "Jocul de-a vacanţa" de Mihail Sebastian, în regia lui Mihai Berechet.

02
/07
/14

Tabloul "The Fake Rothko", al pictorului Adrian Ghenie, reprezentant al noului val al artei vizuale româneşti, a fost vândut pentru 1.426.500 de lire sterline (1.778.422 de euro), la o licitaţie organizată de casa Sotheby's luni, la Londra, potrivit site-ului sothebys.com.

01
/07
/14

TVR 1 a programat pentru miercuri, 2 iulie, în seara de pauză de la Cupa Mondială FIFA Brazilia 2014, un documentar atipic, realizat de un regizor atipic, despre un personaj care nu poate fi încadrat în niciun tipar: Diego Armando Maradona.

01
/07
/14

Visele au fascinat mereu oamenii. Ele s-au dovedit a fi o cheie importantă către universul psihic al unei persoane. Fie că exprimă simbolic temerile sau problemele cuiva, fie că, uneori, prezic evenimente, visele au un rol esențial, de multe ori ignorat, în viața fiecăruia dintre noi.

01
/07
/14

Una dintre marile doamne ale teatrului românesc aniversează, astăzi, 68 de ani de viaţă. Artista și fratele său geamăn s-au născut de fapt în noaptea de Sânziene, în 1946, în localitatea Unguriu, județul Buzău, însă în acte a fost declarată data nașterii 1 iulie.

30
/06
/14

,,Royal Fashion”, spectacolul companiei Passe-Partout, adună o suită de scenete care refac, în limbajul dansului și pantomimei, în ritm de muzică clasică și modernă, etape ale istoriei lumii.

30
/06
/14

Unul dintre cei mai importanți prozatori români contemporani a împlinit 60 de ani. Fost tipograf, salahor, boxeur, ziarist şi, cel mai adesea, liber profesionist, Radu Aldulescu a debutat în 1993 cu romanul “Sonata pentru acordeon”, pentru care a primit Premiul Uniunii Scriitorilor.

29
/06
/14

CRONICĂ DE FILM Realizat de Guillaume Canet, actor francez tentat ocazional de regie, „Blood Ties” („Legături de sânge”) se înscrie în categoria unei posibile nișe de retro-cinema, tot mai frecventată în ultimii ani. Nu este o plecăciune în fața unui anumit regizor, cât a unui gen și stil clar asumate, la modă odată.