Marius Panduru, directorul de imagine al filmului Aferim, la Nocturnele TVR
https://www.ziarulmetropolis.ro/marius-panduru-directorul-de-imagine-al-filmului-aferim-la-nocturnele-tvr/

În această noapte, de la ora 24.00, Marina Constantinescu stă de vorbă cu operatorul şi directorul de imagine al unora dintre cele mai importante filme româneşti recente: Marius Panduru. Emisiunea poate fi urmărită pe TVR 1, TVR HD şi TVR+

Un articol de Petre Ivan|27 martie 2015

O nouă ediţie Nocturne, despre oameni, imagini, lumină şi zbor înalt. Şi un nou invitat: Marius Panduru, care a acceptat să vorbescă, în exclusivitate la Nocturne, despre povestea lui, cea din spatele camerei de filmat.

„Eu când vreau să fluier, fluier”, „A fost sau n-a fost?”, „Politist adjectiv”, „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii”, „Aferim!”, „De ce eu?” sunt filme la care Marius Panduru apare pe generic: operator şi/sau director de imagine.

Filmul nu a fost prima lui pasiune. Marele său regret este acela de a nu fi devenit pilot comercial. Întâmplarea a făcut ca Marius să „aterizeze” la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale”, pe care a absolvit-o în anul 2001. De atunci şi până în prezent, prin obiectivul lui au prins contur zeci de poveşti. „Şi încă mai pilotează, dar doar din plăcere”.

„La început, nu mă simteam ca peştele în apă în zona artistică…”, recunoaşte Marius Panduru. „Creatorul” de imagineMarius Panduru de azi este recunoscător pionierilor din acest domeniu şi recunoaşte valoarea şi munca enormă a acestora din vremuri mult mai grele decât cele pe care le traversăm.

„Gândindu-mă la Liviu Ciulei şi operatorii săi, am motive să mă simt complexat” – Marius Panduru

Marius Panduru a lucrat cu aproape toţi regizorii „noului val”, dar şi cu alţii, din generaţii diferite: Cătălin Mitulescu, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Radu Jude, Nae Caranfil sunt printre cei cu care a colaborat.

A semnat imaginea pentru „Aferim!”, peliculă premiată anul acesta la Berlin cu Ursul de Argint pentru regie. Însă, de Radu Jude (regizorul „Aferim!”) îl leagă şi o prietenie adevărată, construită aproape cadru cu cadru.

Tocmai de aceea, Marius declară: „Filmul este un edificiu afectiv. Orice întâlnire cu Radu este o provocare pentru mine!”.

Foto: Marius Panduru, Nocturne – TVR

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?