„Marriage Story”. Drăgălășenie ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/marriage-story-dragalasenie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM „Marriage Story” (2019), noul film al regizorului Noah Baumbach, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai cinemaului american independent, are toate datele pentru a se face simpatic: actori celebri şi cool, un subiect cu o puternică încărcătură emoţională şi o regie discretă. Este însă şi un mare film?

Un articol de Ionuţ Mareş|11 decembrie 2019

Începutul din „Marriage Story” este într-atât de idilic, încât devine destul de repede evident că va urma opusul.

Vedem imagini cu o femeie, Nicole (Scarlett Johansson), în diferite ipostaze fericite din familie și din activitatea de actriță, în timp ce în voice over îl auzim pe soțul său, Charlie (Adam Driver), enumerându-i calitățile.

În scena doi, pozițiile se inversează – îl observăm pe bărbat, prezentat de asemenea în familie (cuplul are un băiețel) și în munca de regizor de teatru (în spectacolele sale rolul principal îl deține Nicole), și o auzim pe soția sa enumerându-i calitățile.

Însă totul e înșelător – scena care urmează ni-i arată pe cei doi într-o stare cvasi-deplorabilă, iritați, în fața unui mediator care îi pusese să scrie pe hârtie lucrurile pe care fiecare le apreciază și care l-au atras la celălalt (și pe care tocmai le-am auzit), în încercarea de a salva o căsnicie în pragul disoluției.

Filmul lui Baumbach este cronica unei lungi și complicate despărțiri între doi oameni a căror postură de artiști și intelectuali îi îndeamnă să se poarte civilizat, cu maturitate, deși divorțul este, vizibil, unul dureros. Şi devine o luptă aproape meschină de când intră în scenă cinicii avocați (avocata lui Nicole a interpretată de Laura Dern, iar al doilea avocat al lui Charlie e jucat de Ray Liotta, după ce primul (Alan Alda) este schimbat).

În plus, la mijloc se află și un băiețel, iar afecțiunea dintre soți nu pare să se fi stins chiar de tot, doar că amândoi își dau seama că nu mai pot trăi împreună – ceva s-a rupt iremediabil.

Baumbach nu pune accent atât de mult pe cum s-a ajuns într-o astfel de situație (deşi sunt lansate indicii pe ici-colo, de pildă sentimentul pe care îl are Nicole că întreaga carieră a depins de Charlie sau dorinţa ei de libertate), ci pe cum se desfășoară un divorț între doi soți care s-au iubit și care păreau făcuți unul pentru altul.

Prin regia sa aparent simplă şi discretă, dar şi cu ajutorul carismei celor doi actori şi al muzicii uşor sentimentale, cineastul american ştie să obţină destule momente bune, cute, de o naturaleţe care poate induce în privitor o emoţie difuză – cine nu se regăseşte uşor într-o poveste de dragoste, fie ea urmată şi de o despărţire?

Marea problemă a filmului sunt însă incapacitatea de a-şi masca întreaga construcţie dramaturgică – se simte mult prea des cusătura scenariului (el, regizor de teatru, lucrează la New York; ea, actriţă, se mută la mama sa în Los Angeles, unde joacă într-un serial stupid), iar mizanscena devine uneori uşor de anticipat – şi insistenţa pe această drăgălăşenie forţată a celor doi protagonişti, ba chiar şi pe o anume infantilizare a personajelor secundare.

Apoi, e şi afişarea ostentativă a ideii că soţii sunt mânaţi de bune intenţii, că nu vor ca divorţul să se lase cu sânge, că în sufletul lor s-ar putea să fie în continuare îndrăgostiţi, doar că devin victimele propriilor slăbiciuni şi mai ales ale mecanismelor sociale care dau năvală în astfel de situaţii.

Cele mai puternice scene sunt totuşi cele în care Baumbach forţează limitele acestui dispozitiv destul de rigid pe care şi l-a creat şi lasă personajele să iasă din starea de gingăşie, fie ea şi mimată, şi de suferinţă demnă: se întâmplă în timpul unei dispute între soţi sau în războiul purtat prin intermediul avocaţilor la tribunal. Filmul devine atunci ceva mai sincer şi mai realist.

„Marriage Story” este disponibil pe Netflix.

05
/09
/23

În perioada 6 – 10 septembrie, la Brașov, are loc prima ediție a festivalului „CULMEA: Film și educație de mediu“, primul festival de film pe teme de mediu dedicat copiilor și tinerilor, un demers inițiat de Sabina Baciu – director festival, alături de Raluca Bugnar – director artistic și Alexandra Safriuc – selecționer scurtmetraje.

05
/09
/23

Cinemaul românesc este din nou în centrul atenției cu ocazia evenimentului Noaptea Albă a Filmului Românesc care va avea loc anul acesta pe 𝟏𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, la 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢, 𝐂𝐥𝐮𝐣-𝐍𝐚𝐩𝐨𝐜𝐚 și 𝐓𝐢𝐦𝐢𝐬̦𝐨𝐚𝐫𝐚.

01
/09
/23

Creativitatea dobândește o nouă definiție la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest. Între 6 și 15 octombrie, singurul eveniment cinematografic din România care califică filme pe lista candidaților eligibili la Oscaruri aduce pe marile ecrane din capitală cea mai bogată și mai diversă selecție de filme de până acum.

01
/09
/23

Începutul anului 2024 va aduce pe marile ecrane cel mai de anvergură documentar realizat în România despre Generația de Aur a fotbalului românesc. Și despre performanțele sale uluitoare, care au pus România pe harta lumii și au oferit unei țări întregi cele mai frumoase cadouri: identitate, într-o epocă a uniformizării, și multă speranță, într-una a tranziției.

01
/09
/23

Dincolo de a fi o celebrare a mișcării sistemului nostru solar în jurul centrului Căii Lactee, Galactic Tick Festival este un eveniment cultural și educativ dedicat copiilor și tinerilor. O sărbătoare a bucuriei transpusă în activități ce implică, printre altele, dans galatic și ateliere creative menite să facă din această călătorie o poveste de neuitat, asemeni celor pe care bunicii noștri ni le împărtășeau la gura sobei.

01
/09
/23

Ultima săptămână de Cinema în aer liber, care se desfășoară pe Insula Artelor din Parcul Titan, încheie sezonul de anul acesta și aduce pe marele ecran filme de luni până duminică, de la ora 20:00: un documentar, trei filme românești, trei thrillere și o comedie savuroasă.

31
/08
/23

Filmul spune povestea dintre neconvenționalul Alexander (Thomas Prenn) și frumoasa Caro (Verena Altenberger), a căror întâlnire întâmplătoare la metroul din Viena le schimbă complet traseul imaginat al propriilor vieți.

30
/08
/23

Zăpada de August cade doar atunci când între granițele dintre un zâmbet și o strângere în brațe încape toată eternitatea. Iar eternitatea poartă pălărie.