Marțea de film cehoslovac se mută la Cluj-Napoca – Fiction Tuesdays în deplasare
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-de-film-cehoslovac-se-muta-la-cluj-napoca-fiction-tuesdays-in-deplasare/

Seria de filme Fiction Tuesdays se mută la Cluj-Napoca, la Cinema Arta, între 4 şi 25 februarie. Prima zi de marţi din lună vine cu unul dintre filmele de seamă ale cinematografiei cehe, „The Firemen’s Ball”, de Miloš Forman, proiectat de la ora 19:00.

Un articol de Liliana Matei|3 februarie 2020

Centrul Ceh vă invită la unul dintre cele mai îndrăgite programe pe care le organizează, Fiction Tuesdays, inaugurat în 2018 în Bucureşti şi care a ajuns în primăvara anului trecut şi la Arad. După ce a venit la Cluj în 2016 cu cel mai vechi și popular program, Documentary Mondays, Centrul Ceh revine aici, timp de o lună, săptămânal, cu filme cehoslovace cunoscute sau mai puţin cunoscute publicului. Spectatorii vor petrece seri alături de regizorii cheie ai Cehoslovaciei, având parte de comedie, dramă, dar și film experimental. Evenimentul este organizat alături de Cinema Arta din Cluj-Napoca, iar toate proiecțiile încep la ora 19:00.

Filmul „The Firemen’s Ball” (foto sus; r. Miloš Forman, 1967) deschide seria din acest an pe 4 februarie, fiind unul dintre cele mai apreciate filme cehoslovace, nominalizat la categoria pentru cel mai bun film străin la Premiile Oscar. Comedia prezintă întâmplările petrecute într-un orăşel de provincie, când departamentul pompierilor dă o mare petrecere pentru a celebra cea de-a 86-a aniversare a fostului lor lider. Întregul oraş este invitat, dar lucrurile nu merg conform planului, deoarece cineva fură premiile de la loterie, iar candidatele de la concursul de frumuseţe organizat cu această ocazie nu prea vor să participe sau nici nu sunt din cale-afară de frumoase.

Cel de-al doilea film din serie, „The Joke” (r. Jaromil Jireš, 1969) va putea fi vizionat pe 11 februarie. Acesta este o adaptare a romanului „Gluma” („The Joke”) a lui Milan Kundera şi este unul dintre cele mai sumbre filme existențialiste din Noul val cehoslovac. Drama redă povestea de viaţă a protagonistului Ludvik Jahn, care se întoarce în orașul natal pentru a se răzbuna pe cel mai bun prieten al său, Pavel Zemánek, responsabil de excluderea sa din Partidul Comunist, în urma unei glume politice inoportune.

Clujenii se vor putea delecta cu filmul de Oscar „Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966) pe data de 18 februarie. Pe lângă Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, lungmetrajul de debut al lui Menzel a fost nominalizat și la Globul de Aur pentru aceeași categorie. Acțiunea are loc într-o gară izolată din Cehoslovacia ocupată de germani, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și urmărește maturizarea adolescentului timid pe nume Miloš, proaspăt angajat al gării. Grija cea mai mare a tânărului, în ciuda turbulențelor create de război și a furiei reprimate a oamenilor din jurul său, este să scape de virginitate.

„Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966)

„Happy End” (r. Oldrich Lipský, 1967) este proiecţia care va închide ediţia Fiction Tuesdays în data de 25 februarie. Acest film este o comedie neagră experimentală despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ. Un film de neratat, Happy End este o experiență aparte, la care nu vă veți aștepta.

Adresa: Cinema Arta, Strada Universităţii, nr. 3, Cluj-Napoca. Evenimentul Facebook al primei proiecții Fiction Tuesdays aici. Biletele se pot cumpăra de aici.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

02
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Marius Th. Barna și cu un comentariu scris de Bogdan Ficeac, documentarul „Nostalgia dictaturii” (2020), disponibil în câteva proiecții răzlețe, este o colecție de truisme despre comunism, a cărei concluzie ar putea fi banalitatea că „s-au făcut și lucruri bune, dar au fost și lucruri rele”.

30
/01
/20

CRONICĂ DE FILM În „Uncut Gems” (2019), fraţii Benny şi Josh Safdie transformă prin stilul lor inconfundabil subiectul banal al încurcăturilor unui bijutier newyorkez (Adam Sandler) într-o experienţă hipnotică, într-un film despre viaţa trăită mereu la limită.

30
/01
/20

„colectiv” spune povestea primului an de după incendiul din clubul cu același nume și urmărește cu egal interes autorități și jurnaliști, într-o interacțiune permanentă de căutare și expunere a adevărului. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuală.

30
/01
/20

În luna februarie, cinefilii români vor putea urmări “Little Women” / “Fiicele doctorului March”, producție Sony Pictures distinsă cu șase nominalizări la premiile Oscar, inclusiv pentru Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat, Cea mai bună actriță principală și Cea mai bună actriță secundară.

30
/01
/20

Parazit/ Parasite, filmul fenomen al cineastului coreean Bong Joon-Ho, scrie istorie la Oscar, devenind prima producție din Coreea de Sud nominalizată atât la categoria Cel mai bun film străin, cât și la categoria Cel mai bun film. A doborât recorduri de box-office în întreaga lume, a câștigat Palme d’Or la Cannes 2019, iar din 31 ianuarie rulează în 26 de cinematografe Cinema City din întreaga țară, în cadrul unui eveniment dedicat Oscarurilor.

24
/01
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Sam Mendes, "1917" (2019) este în primul rând o demonstraţie de virtuozitate tehnică. Un film care trivializează tragedia teribilă a războiului şi o transformă într-o cursă contracronometru cu obstacole, ca un joc pe calculator. Spectaculos, dar sărac în idei.

21
/01
/20

În marginea filmului de cinema "Dolor y gloria" (nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin, și în care Antonio Banderas face un rol pentru care e, de asemenea, nominalizat).

20
/01
/20

Filmele „Tipografic” și „Ieșirea trenurilor din gară”, regizate de Radu Jude (cel de-al doilea în colaborare cu Adrian Cioflâncă, istoric de profesie, care debutează astfel ca regizor) vor avea premiera internațională în secțiunea FORUM a Festivalului de Film de la Berlin.

Page 4 of 259« First...23456...102030...Last »