Martin Scorsese 75!
https://www.ziarulmetropolis.ro/martin-scorsese-75/

“Nu există lucru simplu. Simplu înseamnă dificil.” – Martin Scorsese. Cineast, cinefil, om de cinema, considerat alături de Steven Spielberg, liderul generaţiei de regizori americani lansaţi la începutul anilor ’70, Martin Scorsese împlineşte, astăzi, 75 de ani!

Un articol de Petre Ivan|17 Noiembrie 2017

Martin Scorsese s-a născut la 17 noiembrie 1942, la Flushing (Long Island, statul New York, SUA), într-o familie de origine siciliană. Petrece copilăria în cartierul cunoscut ca Mica Italie (“Little Italy”) din New York, ceea ce îl va inspira foarte mult în carieră

Fiind un copil sensibil, micul Martin nu poate practica sporturi, dar este trimis de către părinți la cinema. Urmează apoi o viață religioasă, intrând la Seminar în 1956. Își termină studiile la Cardinal Hays School, apoi urmează studii superioare la Universitatea din New York, începând cu anul 1960. Se specializează în cinematografie în 1966. A fost profesor la această universitate între 1968 și 1970.

În primii ani de carieră cinematografică realizează mai multe scurtmetraje, recompensate cu numeroase premii.

Încurajat de realizatorul John Cassavetes să urmeze un stil mai personal, Scorsese începe să lucreze la filmul ”Mean Streets”, primul film al său aclamat de critică. Totodată, realizarea acestui film prilejuiește întâlnirea regizorului cu actorul Robert De Niro, care devine, din acest moment, un alter ego al cineastului.

Francis Ford Coppola îi deschide porțile studiourilor Warner Bros. Pictures. Cunoaște succesul în fața publicului cu filmul ”Alice Doesn’t Live Here Anymore”, film cu care Ellen Burstyn obține Oscar-ul pentru cea mai bună actriță în 1974.

Scorsese obține premiul Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes, în 1976, cu filmul ”Taxi Driver”. Acest film este nominalizat de patru ori la Oscar.

Anul următor, Scorsese și De Niro se regăsesc pentru realizarea filmului ”New York, New York”, cu Liza Minelli. Din nefericire, filmul este un eșec comercial.

Deși se află într-o stare de epuizare fizică, dar și psihică, Scorsese începe să lucreze la una dintre capodoperele sale, ”Raging Bull” (1980), care-i aduce prima nominalizare la Oscar, în 1981. Pentru interpretarea formidabilă în rolul boxerului Jake La Motta, Robert De Niro primește premiul Oscar pentru cel mai bun actor.

Considerat deja cel mai mare cineast al generației sale, Scorsese continuă cu filmele ”The King of Comedy” (1983), ”After Hours” (1985), ”The Color of Money” (1986), film care-i aduce lui Paul Newman Oscarul pentru cel mai bun actor.

În 1988, Martin Scorsese își vede împlinit unul din visele sale din copilărie: realizarea unui film despre Iisus, ”The Last Temptation of Christ”, adaptat după romanul scriitorului grec Níkos Kazantzákis. Deși este destul de controversat, filmul îi aduce lui Scorsese cea de-a doua nominalizare la Oscar.

Urmează filmele ”Goodfellas” (1990), cu o nouă nominalizare la Oscar pentru Scorsese, și ”Cape Fear” (1991). În 1992, înființează fundația ”Martin Scorsese Presents”, apoi realizează filmele ”The Age of Innocence” (1993), pentru care este, din nou, nominalizat la Oscar, ”Casino” (1995).

Martin Scorsese este distins cu Premiul pentru întreaga activitate de către Institutul American de Film, în 1997.

Anul 2002 marchează o nouă etapă importantă din cariera regizorului, pentru că atunci l-a cunoscut pe actorul Leonardo DiCaprio, cu ocazia realizării filmului ”Gangs of New York”, care i-a adus cea de-a cincea nominalizare la Oscar și premiul Globul de Aur pentru regie.

Regizorul realizează alte două filme cu DiCaprio, ”The Aviator” (2005) și ”The Departed” (”Cârtița”, 2006). Acesta din urmă îi aduce premiul Globul de Aur pentru cel mai bun regizor și, totodată, primul Oscar din carieră, după alte cinci nominalizări. ”Cârtița” a fost distins, în total, cu patru premii: cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu adaptat și cel mai bun montaj.

Urmeaza thriller-ul de succes ”Shutter Island” (2010), în care colaborează din nou cu DiCaprio. Scorsese a primit cea de-a șaptea nominalizate la categoria cel mai bun regizor a premiilor Oscar, dar și premiul Globul de Aur pentru regia filmului ”Hugo” (2011), care a obținut cinci premii ale Academiei Americane de Film.

Printre alte proiecte ale regizorului se numără și filmele ”Lymelife” (2008), ”The Young Victoria” (2009), serialul HBO ”Boardwalk Empire” (2010-2012), pentru care a regizat episodul pilot. În 2013, Scorsese lucrează din nou alături de DiCaprio în ”The Wolf of Wall Street” (2013), care îi aduce regizorului cea de-a opta nominalizare la Oscar.

Ultimul proiect regizoral al lui Martin Scorsese, din 2016, a fost filmul ”Silence”, care are la bază romanul omonim al scriitorului japonez ”Shusaku Endo”.

(sursa: Agerpres)

Foto: Martin Scorsese – facebook

31
/10
/18

În săptămâna 6-11 noiembrie, București Docuart Fest va găzdui zeci de proiecții de documentar românesc, o serie de dezbateri, sesiuni de masterclass și două expoziții de fotografie. Festivalul se deschide marți, 6 noiembrie, printr-o gală ce urmează să aibă loc la Teatrul Național București, Sala Mică, începând cu ora 19:30.

29
/10
/18

"Nu-l costă nimic pe un om să fie blând cu un animal" - Joaquin Phoenix. Nominalizat de trei ori la Oscar pentru rolurile din Gladiator (2001), Walk the Line (2006) și The Master (2013), actorul născut în Puerto Rico a împlinit, ieri, 44 de ani. Joaquin Phoenix, cunoscut drept un activist fervent al drepturilor animalelor, este vegetarian de la vârsta de trei ani.

29
/10
/18

CRONICĂ DE FILM La fel ca în „Son of Saul” (2015), regizorul maghiar László Nemes folosește și în „Sunset” (premiul criticii la Veneția în 2018) același dispozitiv - camera de filmat urmărește îndeaproape un personaj central, pentru a crea senzația de imersiune. De această dată, suntem în Budapesta anului 1913.

28
/10
/18

CRONICĂ DE FILM „Lemonade”, debutul în lungmetraj al regizoarei Ioana Uricaru, este o dramă solidă, dar nu și inovatoare, despre cum visul american se poate transforma într-un coșmar, prin prisma întâmplărilor unei asistente medicale din România care ajunge în SUA în încercarea de a-și face un viitor.

28
/10
/18

Am văzut în sfârșit, în premieră în România la „Les Films de Cannes a Bucarest”, noul film al regizorului francez de origine tunisiană Abdellatif Kechiche, controversatul „Mektoub, My Love: Canto Uno” (2017), de aproape 3 ore. Un film erotic.

27
/10
/18

Laura (Ada Galeș) este o tânără care vrea să-și trăiască liniștită povestea alături de bărbatul pe care îl iubește. Medic, viitoare mamă și soție, e gata de o nouă etapă și de mutarea la București. Ar putea fi orice femeie.

26
/10
/18

Șapte zile de Les Films de Cannes à Bucarest au adus pe marile ecrane, în peste 60 de proiecții cu săli pline, filme premiate la Cannes, avanpremiere românești, focusuri de țară. Invitați speciali ca Asghar Farhadi, Carlos Reygadas, Manuel Claro, Gaspar Noé, Marin Karmitz, Natalia López, Zsófia Szilágyi, Jean-Bernard Marlin sau Guillaume Nicloux au putut fi întâlniți și ascultați la Q&A-uri și masterclassuri.

25
/10
/18

CRONICĂ DE FILM După succesul uriaș cu „La La Land”, tânărul regizor american Damien Chazelle (33 de ani) revine cu un film mai puțin exuberant dar mai matur, „First Man” („Primul om pe Lună”), în care Ryan Gosling îl joacă pe celebrul astronaut Neil Armstrong.

24
/10
/18

Toamna se numără proiecţiile la Centrul Ceh, locul unde an de an se dă startul unor noi ediţii ale Documentary Mondays şi Fiction Tuesday. Anul acesta vor putea fi văzute şase documentare şi tot atâtea filme cehe care surprind din perspective insolite problematici diverse, de la scindarea continentului în timpul Războiului Rece şi până la emergenţa inteligenţei artificiale în viaţa oamenilor.

24
/10
/18

Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru invită spectatorii să susțină eliberarea lui Kirill Serebrennikov printr-un mesaj și o fotografie de grup înainte de proiecția filmului Leto, programat în această seară (miercuri), la ora 20:15, la Cinema PRO.

24
/10
/18

S-au împlinit anul acesta 35 de ani de la premiera "Nostalgiei" lui Tarkovski, prilej pentru a prelua un excelent eseu cinematografic, semnat de Ionuț Mareș, în urmă cu 5 ani, despre "filmul unei profunde suferinţe cu multiple faţete ce au însă o cauză unică: îndepărtarea de casă, familie şi ţară, care la Tarkovski echivalează inevitabil cu îndepărtarea de rădăcini şi de izvorul credinţei."

Page 20 of 239« First...10...1819202122...304050...Last »